Pagani Zonda C12

Pagani Zonda C12

  • 394 KM
  • 570 Nm
  • 4.3 s
  • 300 km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty i 10 sekund.

Horacio Pagani urodził się w Argentynie i już w dzieciństwie zaraził się pasją do sportowych aut z najwyższej półki. W wieku 12 lat przy pomocy prostych narzędzi, drewna i kleju tworzył miniaturowe modele aut wprawiające wszystkich w zdumienie. W wieku 20 lat samodzielnie zaprojektował i skonstruował jednoosobowy pojazd startujący w lokalnej Formule 3 w barwach Renault oraz w krótkim czasie uczestniczył przy wielu innych projektach. Wkrótce poznał osobiście Juan Manuela Fangio, pięciokrotnego mistrza świata Formuły 1 (1951 oraz 1954-1957), który otworzył przed młodym inżynierem drogę do włoskiej Modeny.

We Włoszech w 1983 roku Pagani szczęśliwie trafił do stajni Lamborghni gdzie szybko z pozycji mechanika trzeciego stopnia awansował na szefa nowopowstałego działu materiałów kompozytowych. Pagani brał udział przy pracach nad terenowym LMA, modernizacji Jalpy oraz projektowaniu Countacha Evoluzione (będąc jego głównym twórcą) i QuattroValvole. W roku 1988 założył firmę Pagani Composite Research, która odpowiadała za restylizację modelu Countach Anniversary. W finale Pagani służył wiedzą i doświadczeniem przy pracach nad modelem Diablo i rocznicowym Diablo SE30 oraz prototypami P140 (następca Jalpy, który nigdy nie wszedł do produkcji) i L30 realizując już w tym samym czasie marzenie o własnym superaucie.

W roku 1991 Argentyńczyk założył firmę Modena Design, która zajmowała się projektowaniem, konstruowaniem, inżynierią i przede wszystkim materiałami kompozytowymi współpracując między innymi z Ferrari, Renault, Dallarą i Aprillą. W roku 1992 Pagani rozpoczął budowę pierwszego prototypu, który już rok później testowano w tunelu aerodynamicznym Dallary. Pozytywne rezultaty tych testów pozwoliły iść do przodu. Sam pomysł na samochód zrodził się już w 1988 roku - wtedy to Pagani pokazał pierwsze rysunki Juan Manuelowi Fangio oznajmiając jednocześnie iż na jego cześć nazwie auto Fangio F1 (sam projekt nosił pierwotne oznaczenie "C8 Project"). W 1993 roku Fangio przedstawił Pagani'ego ludziom Mercedesa, którzy zainteresowani projektem zgodzili się dostarczyć potężny silnik V12. Kolejne lata ciężkiej i szczegółowej pracy doprowadziły do stworzenia jednego z najbardziej charakterystycznych supersamochodów jakie kiedykolwiek powstały.

Premiery pojazdu nie doczekał Fangio, który zmarł w 1995 roku (Pagani tym samym nie chciał wykorzystać zgodnie z pierwotnymi zamierzeniami jego nazwiska). Pagani Zonda C12 został po raz pierwszy zaprezentowany podczas salonu samochodowego w Genewie w 1999 roku. Auto swoją nazwę wzięło od górskiego wiatru wiejącego w Andach. Śmiałe marzenie Argentyńskiego nastolatka zamieniło się w olśniewającą rzeczywistość.

Zonda inspirowana była wyścigowymi "Srebrnymi Strzałami" Mercedesa i jak nie trudno się domyśleć podwozie i nadwozie samochodu powstało prawie w całości z materiałów kompozytowych (głównie włókien węglowych). Stylistycznie pojazd wymyka się jednoznacznym schematom, łącząc w sobie klasyczne elementy z futurystycznymi detalami pozostając przy tym zjawiskiem niezwykle oryginalnym. Krótki przód z silnie pochyloną maską na długości przedniej osi przechodzi w dwuosobową kabinę pasażerską a tył wyróżnia się przeciętym na dwie części spoilerem oraz pasem, w którym zintegrowano wyloty powietrza, tylne światła oraz wylot czterech rur układu wydechowego. Niemniej oryginalnie zaprojektowano wnętrze a przede wszystkim deskę rozdzielczą.

Pierwsze egzemplarze wyposażono w silnik o pojemności sześciu litrów rozwijający dość skromną moc 394 koni mechanicznych. Pozwalało to na rozpędzenie się do 100 km/h w 4,3 sekundy a do 100 mph (161 km/h) w 8,2 sekund i pokonanie ćwierć mili (400 m) w 12,1 s. Wentylowane, hydrauliczne hamulce Brembo pozwalały na zatrzymanie się z prędkości 100 km/h na niecałych 34 metrach. Napęd przenoszony jest na tylną oś, ale pierwotne zamiary zakładały poruszanie wszystkich czterech kół. W trakcie prac rozwiązanie takie okazało się jednak zbyt ciężkie.

Sześciolitrowa wariacja pozostawała w ofercie do 2002 roku choć w tym czasie pojawiła się mocniejsza wersja S z silnikami o pojemności 7 i 7,3 litrów. Ostatecznie pierwsza Zonda powstała tylko w pięciu egzemplarzach. Jeden z nich przeznaczono do crash-testów (samochód przeszedł ich pełen zakres!) a inny był pojazdem pokazywanym podczas różnych salonów samochodowych (do klientów trafiły tylko trzy sztuki). Kolejne lata przyniosły unowocześnione i jeszcze mocniejsze wersje modelu (zarówno coupe jak i roadster).

Tekst: Przemysław Rosołowski.

[Ostatnia aktualizacja: 27.10.2007]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 6) Zdjęcia: Pagani Dane techniczne i osiągi
Rocznik1999
Typsupercar
Cena280 000 $
SILNIK i NAPĘD
SilnikV12
Położeniecentralne
Pojemność5987 cm3
Moc394 KM
Moment obr.570 Nm
Napędtył
Skrzynia biegówmanual, 6 st.
WYMIARY
Masa? kg
Długość4345 mm
Szerokość1933 mm
Rozstaw osi2730 mm
Rozstaw kół przód/tył1675/1660 mm
Opony przód255/40 R 18
Opony tył345/35 R 18
OSIĄGI
0-100 km/h4.3 s
Prędkość maksymalna300 km/h
Inne prezentacje