McLaren Senna

McLaren Senna

  • 800 KM
  • 800 Nm
  • ? s
  • ? km/h
Przybliżony czas czytania: 6 minut i 50 sekund.

W sezonie 1984 w Formule 1 w zespole Toleman z dołu stawki zadebiutował niejaki Ayrton Senna, 24-letni Brazylijczyk, który przebił się do mistrzostw świata po zdobyciu tytułu mistrza brytyjskiej Formuły 3. Rok później był już w Lotusie, z którym w ciągu trzech lat wygrał w trzech zaliczanych do mistrzostw świata grand prix, znalazł się na trzecim miejscu w generalce i pokazał, że jest jednym z najbardziej utalentowanych, walecznych i zdeterminowanych - w dobrym i złym znaczeniu - zawodników swojego pokolenia. W roku 1988 przesiadł się do McLarena, z którym od razu sięgnął po swój pierwszy tytuł mistrza świata.

Senna spędził w zespole McLarena aż sześć lat, pięć z silnikami produkcji Hondy i jeden rok z jednostką Forda. Trzy razy został mistrzem świata, dwa razy wicemistrzem i tylko w roku 1992 w generalce wylądował dopiero na czwartej pozycji. Za kierownicą brytyjskich bolidów zwyciężył w trzydziestu pięciu rundach mistrzostw świata! Jego karierę i życie zakończył w 1994 roku wypadek podczas Grand Prix San Marino we Włoszech.

Senna dla McLarena, który jako producent samochodów zadebiutował w Formule 1 już w 1966 roku, był jednym z najcenniejszych członków zespołu w jego całej historii. Oprócz Brazylijczyka trzy tytuły mistrza świata - nota bene w tym samym okresie - w bolidach brytyjskiej marki zdobył tylko Alain Prost. W hołdzie Francuzowi w 2015 roku w oddziale McLaren Special Operations przygotowano specjalnie wykończone, hybrydowe super coupe P1, sztuk: jedna. Sennę upamiętniono na początku grudnia 2017 roku gdy na zamkniętej imprezie w siedzibie firmy w Woking po raz pierwszy pokazano światu najbardziej ekstremalnego z dotychczasowych McLarenów z prawem do poruszania się po drogach publicznych. Samochód przed publiczność wprowadził Bruno Senna, siostrzeniec Ayrtona, fabryczny kierowca McLarena w różnego rodzaju programach GT i ambasador marki.

McLaren Senna został zaprojektowany jako maszyna torowa, ale bez poświęceń, które odcięłyby go od zwykłych dróg, jak było w przypadku hybrydowego, 1000-konnego P1 GTR. Projekt wystartował pod kryptonimem P15 co najmniej cztery lata przed premierą, w ciągu których McLaren wprowadził do sprzedaży kilka zupełnie nowych samochodów trzech szczebli: Sports Series, Super Series oraz Ultimate Series. Model Senna to dopiero drugi samochód po hybrydowym P1 w grupie Ultimate Series i pierwszy z nich, który hybrydą nie jest.

Coupe trzyma w całości nowy, węglowy kadłub typu Monocage III, który wywodzi się z 720-konnego coupe 720S segmentu Super Series. Nowa konstrukcja jest najmocniejszą i najsztywniejszą produkcją McLaren Automotive. Całą maszynę opina poszarpana z każdej strony, wykonana w całości z włókien węglowych karoseria, w której bez trudu dostrzeżemy związki z 720S czy P1. Nadwozie połyka ogromne ilości powietrza za pośrednictwem wielkich wlotów powietrza łącznie z wlotem na dachu, którego pracę słychać w kabinie. Z tyłu pracuje potężne, regulowane w czasie rzeczywistym skrzydło, którego najwyższy punkt znajduje się na wysokości 1219 milimetrów od podłoża. Sterowany hydraulicznie, dwuczęściowy płat przy ostrym hamowaniu pełni rolę hamulca aerodynamicznego. Nad przepływem powietrza i chłodzeniem pracują również drobne światła LED, dwuwarstwowy dyfuzor i nachodzące na siebie płaty po bokach komory silnika. Wydech z Inconelu i tytanu, zakończony trzema otworami poprowadzono tak, aby jego gorące wyziewy omijały skrzydło.

W środku królują nagie włókna węglowe i Alcantara lub skóra. Najważniejszy jest tu kierowca i tylko fakt, że samochód miał być od samego początku dopuszczony do ruchu drogowego sprawił, że nie pozbyto się fotela dla pasażera. Na kierownicy nie ma żadnych przycisków, miejsce na środku zajmuje ekran w towarzystwie kilku przełączników, a przed kierownicą siedzi ograniczony do minimum wyświetlacz. Drzwi unoszą się do góry razem z częścią dachu i progami z pomocą pozostawionych na widoku siłowników i wyposażone są w dzielone szyby, które odsuwają się tylko w dolnej części. Na zamówienie możliwe jest umieszczenie dodatkowych szybek w dachu oraz w samych drzwiach na samym dole aby asfalt wydawał się jeszcze bliższy i na wyciągnięcie ręki (w standardzie w obu miejscach znajdą się panele z włókien węglowych).

Podwozie Senny wyposażono w niezależne zawieszenie wszystkich czterech kół na podwójnych wahaczach oraz system RaceActive Chassis Control II. Oznacza to, że wszystkie amortyzatory połączone są między sobą hydraulicznie - lewe i prawe, tylne i przednie - konwencjonalne drążki skrętne zastąpione są odpowiednikami hydraulicznymi, a sztywność zawieszenia i wysokość prześwitu zależy od wybranego trybu jazdy i nawierzchni. Standardem są węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, lekkie, mocowane centralnie felgi z aluminium oraz torowe ogumienie Pirelli P Zero Trofeo R, któremu nie odmawia się wjazdu na zwykłe drogi. Na sucho, bez płynów samochód waży 1198 kilogramów. To najlżejszy, drogowy McLaren od czasów słynnego F1 z początku lat dziewięćdziesiątych.

Dla nowego Ultimate Series przygotowano silnik o fabrycznym oznaczeniu M840TR, który stanowi kolejny krok w rozwoju podwójnie turbodoładowanej, widlastej ósemki, na której opierają się wszystkie McLareny od roku 2010. W przypadku Senny motor powiększono do czterech litrów, wyposażono w suchą miskę olejową, płaski wał korbowy, dwie dwuzwojowe turbosprężarki, elektronicznie sterowane zawory upustowe oraz szereg komponentów o zmniejszonej masie. Moc sięga okrągłych 800 koni mechanicznych, a moment obrotowy dochodzi do 800 niutonometrów - to najmocniejszy silnik marki.

Z umieszczonym centralnie silnikiem V8 współpracuje 7-stopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów, która wysyła moc na tylne koła. Przekładnia pracuje domyślnie w trybie automatycznym ale do wyboru jest również tryb ręczny, w którym biegi będziemy zmieniać łopatkami przy kierownicy. Do wyboru z poziomu przełącznika Active Dynamics Panel na konsoli środkowej będą trzy podstawowe tryby jazdy, wpływające na pracę wszystkich podzespołów coupe: Comfort, Sport lub Track. Przełącznik na dachu pozwoli na przejście w czwarty tryb, w którym prześwit zostanie zmniejszony do minimum, a zawieszenie będzie maksymalnie usztywnione: Race.

W angielskim McLaren Production Centre powstanie tylko 500 egzemplarzy modelu Senna z kierownicą po lewej lub prawej stronie, każdy zbudowany ręcznie i każdy z możliwością daleko idącej indywidualizacji. Każdy z nich wyceniono na 750 tysięcy funtów, wliczając miejscowe podatki i każdy sprzedano jeszcze przed premierą. Ostatni egzemplarz zarezerwowano na drodze aukcji, która skończyła się na sumie w okolicach dwóch milionów funtów (jakieś 10 milionów złotych). Zwykli śmiertelnicy będą mogli zobaczyć auto na wystawie samochodowej w Genewie w 2018 roku, a pierwsze sztuki mają trafić do właścicieli pół roku później.

Tekst: Przemysław Rosołowski

[Ostatnia aktualizacja: 10.12.2017]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 36) Zdjęcia: McLaren Automotive Dane techniczne i osiągi
Rocznik2017
Typseryjne
Cena750000 £
SILNIK i NAPĘD
SilnikV8 twin turbo
Położeniecentralne
Pojemność3994 cm³
Moc800 KM
Moment obr.800 Nm
Napędtył
Skrzynia biegówSSG 7
WYMIARY
Masa1198 kg
Długość? mm
Opony przód245/35 ZR 19
Opony tył315/30 ZR 20
OSIĄGI
0-100 km/h? s
Prędkość maksymalna? km/h
Inne prezentacje