Porsche 911 RSR

Porsche 911 RSR

  • 510 KM
  • ? Nm
  • ? s
  • ? km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty i 50 sekund.

RSR to najbardziej znane, najbardziej utytułowane, najdłużej służące i najdłużej rozwijane, wyścigowe 911 w historii marki Porsche. Pierwsze 911 noszące takie właśnie oznaczenie pojawiło się w 1973 roku. Ważyło tylko 900 kilogramów i napędzane było 6-cylindrowym boxerem o pojemności 2,8 litrów i mocy przekraczającej 300 koni mechanicznych. Czterdzieści lat później 460-konne 911 RSR generacji 991 stało się narzędziem fabrycznego zespołu ze Stuttgartu, który po dłuższej przerwie wrócił do mistrzostw świata dla samochodów GT. Model wystawiono w pucharze World Endurance Championship, którego punktem kulminacyjnym był 24-godzinny wyścig Le Mans. Fabryczne zespoły Porsche widziano we Francji ostatni raz w 1998 roku, w którym wygrał 911 GT1 (prywatnych zespołów z samochodami marki oczywiście nigdy nie brakowało).

W pierwszym roku startów nowe 911 RSR zajęło pierwsze i drugie miejsce w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w grupie GTE Pro, a rok później zdobyło dwa pierwsze miejsca w swojej klasie na Silverstone i w Szanghaju. Sezon 2015 należał do Porsche. Blisko 1000-konny, hybrydowy prototyp 919 Hybrid pozwolił na wygraną w klasyfikacji generalnej Le Mans oraz zdobycie mistrzostwa świata kierowców i konstruktorów. W grupie samochodów GT Porsche zdobyło mistrzostwo świata konstruktorów, kierowców i drużyn. 911 RSR wygrało w czterech z ośmiu eliminacji. Na początku sezonu 2016 przeszło ostatnie modernizacje i zostało oddane prywatnym zespołom, a Porsche skupiło się na prototypach. Coupe spuściło z tonu do tego stopnia, że nie znalazło się na podium swojej grupy w ani jednej z dziewięciu eliminacji FIA WEC i tylko raz zajęło czwarte miejsce. Obraz klęski przysłoniła listopadowa premiera zupełnie nowego, rewolucyjnego 911 RSR generacji 991 II.

911 RSR na sezon 2017 to pierwsze, wyścigowe 911 od czasów 911 GT1 i pierwsze RSR w ogóle z silnikiem umieszczonym nie z tyłu, ale centralnie, przed tylną osią. Tak duża zmiana jest odpowiedzią Porsche na zamiany przepisów grupy LM GTE, które weszły w życie z początkiem sezonu 2016 i dały nowe spojrzenie na aerodynamikę czy koszty przygotowania i wystawienia samochodów do wyścigów. Już przy pierwszych oględzinach auta w oczy rzuca się ogromny, rozrywający tył maszyny dyfuzor, który w poprzednim RSR był niemal niezauważalny oraz wysoko zawieszone skrzydło, które wywodzi się z prototypu 919 Hybrid. Znacznie rozrosły się również przedni splitter i "półki" przy progach. Przednie i tylne pokrywy są teraz wydajniej wentylowane, a w dachu znajduje się obowiązkowy właz wyjścia awaryjnego.

Porsche zaprojektowało dla kolejnego 911 RSR samonośne nadwozie ze stali i aluminium, zawieszenie (podwójne wahacze poprzeczne, amortyzatory z regulacją czterech parametrów, podwójne sprężyny, regulowane stabilizatory), silnik oraz skrzynię biegów niemal od zera. Wolnossąca jednostka z bezpośrednim wtryskiem paliwa, czterema zaworami na cylinder, suchą miską olejową, jednomasowym kołem zamachowym i rozrządem z zamocowanymi na sztywno dźwigienkami zaworowymi ma dokładnie cztery litry pojemności. W podobnym formacie pojawiła się kilka miesięcy wcześniej w wyścigowych 911 GT3 Cup oraz 911 GT3 R. Sześciocylindrowy, chłodzony wodą boxer będzie dostarczał około 510 koni mechanicznych, w zależności od rozmiarów obowiązkowej zwężki układu dolotowego (przepisy regulują również wysokość tylnego skrzydła, minimalną masę auta, pojemność zbiornika paliwa i ciśnienie doładowania w przypadku silników z turbosprężarkami). Moc na tylne koła o szerokości 31 centymetrów przenosi sterowana manetkami przy kierownicy sekwencyjna skrzynia o sześciu biegach w magnesowej obudowie, trzytarczowe, węglowe sprzęgło i samoblokujący się mechanizm różnicowy z blokadą wiskotyczną.

Nowe 919 RSR wyposażone jest po raz pierwszy w układ Collision Avoid System z radarem, który ma zmniejszać ryzyko kolizji z innymi samochodami, szczególnie w nocy i szczególnie ze znacznie szybszymi prototypami klas LMP1 i LMP2. Nowa jest także klatka bezpieczeństwa, nieruchomy fotel kierowcy i pedały z regulacją pozycji. Karoseria z włókien węglowych trzyma się razem dzięki zatrzaskom, które ułatwiają szybką wymianę uszkodzonych paneli. Standardem jest podgrzewana przednia szyba, pneumatyczne podnośniki, wentylowane, stalowe tarcze hamulcowe o średnicy 390 milimetrów z przodu i 355 milimetrów z tyłu oraz 18-calowe obręcze kute z metali lekkich ze slickami Michelin.

W sezonie 2017 w barwach fabrycznego zespołu Porsche w pucharze FIA World Endurance Championship wystawione zostaną dwa samochody. 911 RSR wystartuje także w północnoamerykańskich mistrzostwach długodystansowych IMSA SportsCar Championship. W sumie 19 imprez i ponad 140 godzin ścigania. Na testach od pierwszych, marcowych prób w Weissach maszyna przejechała ponad 35 tysięcy kilometrów. To więcej, niż jakiekolwiek inne, torowe Porsche klasy GT przed nią. Przed wielką publicznością samochód stanął w listopadzie na salonie w Los Angeles. Debiut torowy zaplanowano na koniec stycznia 2017 roku i 24-godzinny wyścig Daytona.

Tekst: Przemysław Rosołowski

[Ostatnia aktualizacja: 27.11.2016]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 122) Zdjęcia: Porsche, Newspress Dane techniczne i osiągi
Rocznik2016
Typwyścigowe GTE
SILNIK i NAPĘD
SilnikB6
Położeniecentralne
Pojemność4000 cm³
Moc510 KM
Moment obr.? Nm
Napędtył
Skrzynia biegówsekw 6
WYMIARY
Masa1243 kg
Długość4557 mm
Szerokość2048 mm
Rozstaw osi2516 mm
Opony przód30/68-18
Opony tył31/71-18
OSIĄGI
0-100 km/h? s
Prędkość maksymalna? km/h
Inne prezentacje