Top Gear

"Top Gear" to brytyjski magazyn motoryzacyjny, emitowany przez telewizję BBC, który z czasem rozrósł się również na edycje regionalne, z których największy sukces odniosło "Top Gear USA". Jego historia rozpoczęła się już w 1977 roku od 30-minutowego magazynu informacyjnego. Magazyn na przestrzeni kolejnych dwóch dekad prowadzili między innymi Tiff Needell, Quentin Willson, Jason Barlow, Vicki Butler-Henderson, James May i Jeremy Clarkson.

Największa popularność programu zaczęła się od roku 1987 kiedy to do ekipy dołączył były kierowca Formuły 1, Tiff Needell, a w 1988 dziennikarz magazynu "Performance Car Magazine", niejaki Jeremy Clarkson. Formuła programu uległa znacznej zmianie, a wyrażane w nim opinie prowadzących miały tyle samo zwolenników, co przeciwników. Oglądalność stale rosła do 1999 roku - 6 milionów widzów - kiedy do oryginalne "Top Gear" opuścił Clarkson. W jego miejscu na krótko pojawił się James May. Spadająca oglądalność sprawiła, iż w 2001 BBC postanowiło zakończyć serię.

W tym samym roku kanał Five wystartował z programem motoryzacyjnym o nazwie "Fifth Gear", wkupiającym sporą ekipę z Top Gear, w której znaleźli się między innymi Needell, Willson i Butler-Henderson. Po pierwszej serii "Fifth Gear" BBC zdecydowało się na reaktywację "Top Gear", ale w zupełnie nowej formie.

Pierwsze "Top Gear" XXI wieku, któremu poświęcona jest ta strona, jako godzinny program pojawiło się na antenie w 2002 roku, a kluczowe role w programie odgrywał Jeremy Clarskon oraz producent Andy Wilman. W ekipie prowadzącej program znalazł się Richard Hammond i Jason Dawe. Plus tajemniczy kierowca wyścigowy o pseudonimie Stig, w którego ręce oddawano auta podczas prób okrążenia firmowego toru na lotnisku w Dunsfold Park w Surrey, obok którego znajduje się także studio, w którym program jest nagrywany. W drugiej serii Dawe został zastąpiony przez Jamesa May'a.

Od samych początków "Top Gear" skupia się przede wszystkim na najszybszych i najbardziej wyjątkowych samochodach i przyjemności z jazdy, gardząc tym, co pospolite, nie zważając na ochronę środowiska i prezentując niejednokrotnie kontrowersyjne opinie. Łączy w sobie elementy nie tylko programu motoryzacyjnego, ale show, który często ma niewiele wspólnego z motoryzacją, a samochody i prowadzący poddawani są próbom i testom, które mało komu przyszłyby go głowy.

Niemal od samego początku w programie znajdują się stałe działy: Star in a Reasonably-Priced Car (zaproszeni goście sprawdzają się na torze w tanim, popularnym aucie), The Cool Wall (ściana z autami, które według prowadzących są fajne albo nie) oraz Power Laps (super samochody testowane przez Stiga).

W listopadzie 2005 "Top Gear" zostało nagrodzone amerykańską statuetką Emmy, uważaną za telewizyjny odpowiednik Oscara. Program został wyróżniony w kategorii najlepszego magazynu rozrywkowego nie opartego o scenariusz. Na rozdaniu nagród w Nowym Jorku nie mógł zjawić się Jeremy Clarkson, co usprawiedliwił potem w samym programie brakiem czasu z powodu... pisania scenariuszy do nowych odcinków. "Top Gear" kilkukrotnie nominowane było do nagrody British Academy Television, a w roku 2006 i 2007 otrzymało wyróżnienie w National Television Awards.

Program i Clarkson zbudzali kontrowersje nie tylko na ekranie, ale również poza nim. Wszystkie incydenty skumulowały się latem 2015 roku w kolejnym występku Clarksona, po którym BBC pożegnało się z nim. "Top Gear" opuścili wkrótce May i Hammond, a w 2016 roku stacja wypuściła kolejną serię programu z zupełnie nowymi prowadzącymi. Clarkson, Hammond i May weszli we współpracę z Amazonem, pod którego skrzydłami przygotowali show "Grand Tour".