Aktualności
19.01.2022

Toyota GR Yaris Rally1 Numer jeden

Ubiegłoroczy sezon rajdowych, samochodowych mistrzostw świata zakończył się tytułami mistrzowskimi wśród kierowców i konstruktorów w rękach Toyoty. W tym roku narzędziem do obrony obu tytułów będzie zupełnie nowa GR Yaris klasy Rally1, która razem z rywalami marek Ford i Hyundai przenosi mistrzostwa w erę hybrydową.

Samochody zupełnie nowej klasy Rally1 debiutują w tym roku w miejscu maszyn królującej do tej pory grupy WRC. Nowe regulacje techniczne mają obowiązywać przez najbliższe trzy sezony, po których należy spodziewać się kolejnych transformacji. W ubiegłym roku Toyota dominowała z modelem Yaris WRC, który w tym roku zostaje wyparty przez model GR Yaris Rally1. Rywalami kierowców w japońskich samochodach będą zawodnicy Hyundai'a w maszynie opartej na seryjnie produkowanym modelu i20 N oraz Forda, który na mocy współpracy z zakładami M-Sport przerzucił się z doskonale znanej Fiesty na małego crossovera Puma. Na chwilę obecną więcej marek w topowej kategorii rajdowych, samochodowych mistrzostw świata nie ma.

Toyota GR Yaris Rally1

Grupa Rally1 pozostawia silniki spalinowe praktycznie nietknięte. Każdego obowiązują tu jednostki w specyfikacji Global Race Engine: turbodoładowane, 4-cylindrowe silniki benzynowe o pojemności 1,6 litra. Nowością jest silnik elektryczny o mocy 100 kilowatów - prawie 136 koni mechanicznych - baterie o pojemności 3,9 kilowatogodziny oraz paliwo pochodzące w całości ze źródeł odnawialnych. Silnik elektryczny, który razem z bateriami i osprzętem dodaje 95 kilogramów do masy auta, może być wykorzystywany m.in. do kilkusekundowych zastrzyków mocy oraz poruszania się po strefach miejskich lub parkach serwisowych. Napęd przenoszony jest stale na wszystkie cztery koła poprzez 5-stopniową skrzynię biegów, a w zależności od podłoża dopuszczone są różne zestawy hamulcowe oraz trzy typy ogumienia na felgach o średnicy od 15 do 18 cali.

Toyota GR Yaris Rally1

Samochody klasy Rally1 w porównaniu do WRC przytyły z 1190 do 1260 kilogramów (regulaminowa masa minimalna). Zeszłoroczne, spalinowe maszyny przekraczały 380 koni mechanicznych oraz 425 niutonometrów. Maksymalna moc tegorocznych hybryd przekracza 500 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy sięga przeszło 500 niutonometrów. Nowe samochody zespołów Toyota Gazoo Racing World Rally Team zadebiutują już w tym tygodniu w Rajdzie Monte Carlo. Poprowadzi je między innymi Sebastien Ogier, ośmiokrotny mistrz świata w latach 2013-2021, który wystartuje z numerem 1. Sezon 2022 ma zakończyć się na trzynastu rajdach w listopadzie na Rajdzie Japonii, który ostatni raz był częścią mistrzostw świata w roku 2010. Toyota ma na swoim koncie pięć tytułów mistrzów świata wśród konstruktorów i siedem wśród kierowców.

Skomentuj na forumUdostępnij