Aktualności
08.12.2021

Ligier JS PX Czysta ekspresja

Francuskie Ligier Automotive, które ma w swoim repertuarze ścigacze klas LMP2 oraz LMP3, pucharowe GT oraz kilka innych wynalazków i kontrakt na podwozia przyszłych maszyn klasy LMDh, poszerzyło swój katalog o kolejną, interesującą propozycję. Jest nią torowy prototyp JS PX, który otwiera nową niszę produktów ekstremalnych.

JS PX został przygotowany na bazie doświadczeń wyciągniętych z kilku sezonów rywalizacji w grupach LMP2 oraz DPi, które przełożyły się na wielkie sukcesy i wygrane w takich wyścigach, jak 24-godzinny Daytona, 12-godzinny Sebring oraz Petit Le Mans. Maszyna wywodzi się bezpośrednio z prototypu JS P2, który oferowany jest prywatnym zespołom nieprzerwanie od 2014 roku i który został przygotowany na mocy ciągle zacieśnianego partnerstwa z zakładami Onroak Automotive. Model JS PX bazuje na lekkim, węglowym kadłubie i ubrany jest w nową, rozbudowaną aerodynamicznie karoserię, których tym razem nie ograniczają przepisy z żadnej konkretnej serii wyścigowej. W jego strojeniu uczestniczył Olivier Pla, który ma na koncie m.in. tytuł mistrzowski Le Mans Series oraz kilka wygranych wyścigów w World Endurance Championship i północnoamerykańskim SportsCar Championship.

Ligier JS PX

Wyścigowa maszyna waży tylko 910 kilogramów i napędzana jest umieszczonym centralnie, spalinowym silnikiem V6 z dwiema turbosprężarkami. Jednostka przygotowana przez Ligiera charakteryzuje się pojemnością 3,8 litra i mocą dochodzącą do okolic 830 koni mechanicznych! Osiągi: prędkość maksymalna 346 kilometrów na godzinę i teoretyczne okrążenie toru Le Mans w czasie trzech minut i 19 sekund. Na pokładzie mamy między innymi sekwencyjną, 6-stopniową skrzynię biegów Hewland z łopatkami przy kierownicy, układ hamulcowy z węglowo-ceramicznymi AP Racing i zaciskami Brembo, magnezowe felgi Oz Racing, system ABS, kontrolę trakcji, wielofunkcyjną kierownicę od Coswortha oraz kamerę skierowaną do tyłu.

Ligier JS PX

Model JS PX ma być pierwszym z wielu unikatowych projektów Ligiera. Marka już teraz zapowiada, że w jego ślady pójdą kolejne maszyny bardzo różnego formatu, od kolejnych prototypów w stylu ścigaczy LMP, poprzez jednoosobowe bolidy po auta sportowe kategorii GT. Francuska marka, którą powołał do życia Guy Ligier, kierowca wyścigowy i właściciel własnego zespołu wyścigowego, działa oficjalnie od 1968 roku. W obecnej postaci firma funkcjonuje od 2014 roku, do którego produkuje długodystansowe prototypy na mistrzostwa świata i mistrzostwa regionalne, pucharowe GT o zasięgu krajowym oraz bolidy do regionalnych mistrzostw na poziomie Formuły 4 oraz Formuły 3. Od 2014 roku zakłady marki we Francji i USA opuściło ponad 530 egzemplarzy samochodów wszystkich klas.

Skomentuj na forumUdostępnij