Aktualności
04.10.2021

Porsche 968 L'Art Postrzeganie sztuki

Na paryskim pokazie mody w ramach słynnego, organizowanego od końca drugiej wojny światowej Paris Fashion Week, wylądował nietypowy, jedyny w swoim rodzaju samochód Porsche. To koncept 968 L'Art, wizja powstała na bazie klasyka sprzed równo trzydziestu lat, która wygląda na wyrwaną prosto z kina science-fiction lat osiemdziesiątych.

Koncepcyjny 968 L'Art to specjalny projekt, który powstał na drodze współpracy Porsche z L'Art de l'Automobile, paryskim domem mody, za którym stoi Arthur Kar. To właśnie Kar miał upodobać sobie klasyczne 968, którego transformacja i przygotowanie trwały przez blisko osiemnaście miesięcy. Samochód zmienił się niemal nie do poznania: nowa karoseria z obciętym dachem w specjalnie przygotowanym odcieniu zieleni, mocno pochylona przednia szyba, brak przednich reflektorów, tylny pas z podpisem projektanta i nowa kabina ze skromną kierownicą oraz ograniczonym zestawem wskaźników. Plus nowa kolekcja odzieży od L'Art de l'Automobile i Porsche.

Porsche 968 L'Art

Do budowy 968 L'Art zaproszono również licznych specjalistów w swoich dziedzinach: TAG Heuer przygotował unikatowe zegary, które posadzono na środku deski rozdzielczej, od Recaro przywędrowały nowe fotele obite skórą Ecco Leather EL3, a firma Bose przygotowała nagłośnienie dostosowane na specjalne zamówienie do konceptu. Samochód jest w pełni sprawny i jeżdżący, a jego najbliższą karierę zaplanowano na różnego rodzaju występy promocyjne. Co dokładnie kryje się pod przednią maską i jakimi parametrami układu napędowego można się chwalić? Tego niestety nie wiadomo.

Porsche 968 L'Art

Porsche pokazało światu coupe 968 jesienią 1991 roku jako ostatnią ewolucję platformy z silnikiem umieszczonym z przodu i skrzynią biegów przy tylnej osi. Już w pierwszym roku produkcji dostępny był również kabriolet. Do napędu zaprzęgnięto rzędowy, czterocylindrowy silnik spalinowy o pojemności trzech litrów, który łączono z ręczną skrzynią o sześciu biegach lub 4-stopniowym automatem. W bazowej, wolnossącej wersji jednostka dostarczała 240 koni mechanicznych oraz 305 niutonometrów. W turbodoładowanej specyfikacji Turbo S, która powstała jedynie w czternastu egzemplarzach, mieliśmy do dyspozycji 305 koni mechanicznych oraz 500 niutonometrów. Produkcję modelu 968 zakończono już w 1995 roku po zbudowaniu 11248 egzemplarzy, wliczając trzy wyścigowe Turbo RS.

Skomentuj na forumUdostępnij