Aktualności
17.09.2021

Hyundai Vision FK Wodorowe społeczeństwo

Hyundai Motor Group rozpędza się w kierunku technologii wodorowej dla "wszystkich, wszystkiego i wszędzie". W ciągu najbliższych dwudziestu lat koreański gigant zamierza wprowadzić ogniwa paliwowe do napędu samolotów, statków oraz samochodów. Wśród tych ostatnich znajduje się m.in. auto o sportowym charakterze, które jeździ już jako prototyp Vision FK.

Hyundai pracuje nad wodorową przyszłością nieprzerwanie od 1998 roku, kiedy to opracowano pierwszy pojazd marki zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi. W roku 2013 do produkcji wszedł pierwszy tego typu samochód Hyundai'a, model ix35 Fuel Cell. Pięć lat później dołączył do niego crossover Nexo, a w ubiegłym roku ciężarówka Xcient Fuel Cell. Do roku 2028 wodorowe ogniwa paliwowe mają pojawić się we wszystkich pojazdach użytkowych Hyundai'a, a do roku 2040 tego typu rozwiązania miałyby opanować transport publiczny, lądowy, powietrzny i wodny, wliczając różnego rodzaju pojazdy transportowe, które będą poruszać się w pełni autonomicznie. Do roku 2030 cena wodorowych aut miałaby zrównać się z ceną aut elektrycznych zasilanych zwykłymi bateriami.

Hyundai Vision FK

Razem z ambitnymi planami przedstawiono serię równie ambitnych konceptów i prototypów. A wśród nich: autonomiczny system transportu kontenerów Trailer Drone, szynowe podwozie Fuel Cell e-Bogie, dron ratowniczy, ciężarówka o dużej ładowności H Moving Station, mobilna ładowarka RHGV, mały pojazd elektryczny do poruszania się po mieście M.Vision Pop, pojazd do wykorzystania w dostawach na bliską odległość M.Vision 2Go, minisamochód dla dzieci Nexo o długości 118 centymetrów, ciągnik rolniczy Xcient Fuel Cell, wodorowy autobus, wodorowy tramwaj, mobilny generator z ogniwami paliwowymi, który zostanie wykorzystany w pierwszych wyścigach elektrycznych samochodów turystycznych ETCR, a także zespoły akumulatorów przeznaczonych do wózków widłowych oraz koparek. Oraz prototyp sportowego coupe Vision FK.

Hyundai Vision FK

Hyundai na razie nie zdradza wiele na temat modelu Vision FK. Samochód pokazano jedynie w zamaskowanej formie, która wskazuje na powiązania z Kią Stinger. W tylnej części auta umieszczono dwa duże zbiorniki na wodór, za przednimi drzwiami wzniesiono wloty powietrza, a silniki elektryczne posadzono przy tylnej, napędzanej osi. Hyundai mówi o mocy przekraczającej 500 kW (co najmniej 690 koni mechanicznych), sprincie od zera do stu kilometrów w niecałe cztery sekundy, możliwości ładowania baterii z gniazdka, a nie tylko przy pomocy wodorowych ogniw paliwowych, a także o zasięgu przekraczającym 600 kilometrów. Coś więcej? W przyszłości.

Skomentuj na forumUdostępnij