Aktualności
02.07.2021

Skoda RE-X1 Kreisel Elektryczny rajd

Już w przyszłym roku w rajdowych mistrzostwach świata pojawią się oficjalnie pierwsze samochody o napędzie hybrydowym, które wypełnią najwyższą klasę Rally1. Już teraz niektóre marki idą o krok dalej i pracują nad rajdówkami o napędzie wyłącznie elektrycznym. Oto najnowszy projekt tego typu: RE-X1 od Skody i Kreisel Electric.

Skoda świętuje w tym roku 120-lecie swoich aktywności sportowych, których punktem startowym był udział motocyklu marki Laurin & Klement w wyścigu Paryż-Berlin w czerwcu 1901 roku. W rajdowych mistrzostwach świata Skoda obecna jest z niewielkimi przerwami od 1993 roku, w którym dysponowała modelem Favorit. Dziś główną bohaterką jest Fabia, która doczekała się kilku ewolucji. To właśnie ten model, w specyfikacji Rally2 Evo, stałe się punktem wyjścia dla elektrycznej rajdówki RE-X1. Maszynę przygotowano w ścisłej współpracy z austriackim Kreisel Electric, o którym zrobiło się głośno kilka lat temu w związku z budową elektrycznego Mercedes-Benza klasy G dla samego Arnolda Schwarzeneggera. W projekcie uczestniczy też Baumschlager Rallye & Racing, partner operacyjny.

Skoda RE-X1 Kreisel

Kreisel Electric będzie w przyszłym roku dostarczać elementy hybrydowych układów napędowych do rajdówek nowej ery WRC, a prototypowy model RE-X1 to eksperyment podjęty z myślą o dalszej przyszłości. Fabia, która w rajdowej wersji wszystkich generacji sprzedała się w liczbie ponad 400 egzemplarzy, pozbyła się 1,6-litrowego, spalinowego silnika z turbodoładowaniem na rzecz elektrycznego układu napędowego pracującego pod napięciem 860 voltów. Na pokładzie mamy litowo-jonowe, chłodzone cieczą baterie o pojemności 52,5 kilowatogodzin oraz jeden silnik elektryczny. Zmiany te wymagały m.in. przeprojektowania zawieszenia i podłogi auta. Pierwsza sztuka RE-X1 Kreisel została przygotowana z myślą o rywalizacji po asfalcie, ale Baumschlager Rallye & Racing testuje już maszynę również na luźnej nawierzchni.

Skoda RE-X1 Kreisel

Nowy układ napędowy dostarcza maksymalnie 354 koni mechanicznych oraz 600 niutonometrów (w spalinowej Fabii Rally2 Evo do dyspozycji jest 291 koni mechanicznych oraz 425 niutonometrów). Wersja elektryczna ma ważyć około 1330 kilogramów, co oznacza, że jest o około 100 kilogramów cięższa od wersji spalinowej. Skoda RE-X1 Kreisel zdobyła już lokalną homologację Austrian Motorsport Federation i jest gotowa na debiut w boju. Już w lipcu samochód mamy zobaczyć w jednej z rund austriackich mistrzostwach rajdowych. Obok samego auta opracowano nowe systemy jego obsługi. Zalicza się do nich między innymi autorska stacja szybkiego ładowania baterii od Kreisel Electric o mocy 200 kilowatów, która należy do serii nazwanej przez producenta Chimero.

Skomentuj na forumUdostępnij