Aktualności
24.04.2021

Zeekr 001 Globalny popyt

Chińskie Geely Auto, do którego należy między innymi brytyjski Lotus oraz szwedzkie Volvo i Polestar, szykuje się do podboju ogólnie rozumianego segmentu premium w kategorii samochodów z napędem elektrycznym. Nową marką, której powierzono właśnie taką rolę jest Zeekr. Jej pierwszy model to duży shooting brake oznaczony po prostu jako 001.

Markę Zeekr powołano oficjalnie do życia w marcu tego roku specjalnie z myślą o wejściu do segmentu elektryków premium, które będą oferowane na rynkach całego świata i kierowcach najmłodszego pokolenia, urodzonych najpóźniej w połowie lat dziewięćdziesiątych. Plan na nowe przedsięwzięcie zakłada wprowadzenie do sprzedaży nowych modeli każdego roku przez najbliższe pięć lat, obok których powstać ma sieć sprzedaży, obsługi, stacji ładowania oraz elektronicznych usług. Samochody Zeekr będą bazować na autorskiej platformie Sustainable Experience Architecture (SEA), z której jako pierwszy w ubiegłym roku korzystał koncept Zero przedstawiony pod marką Lynk & Co. To właśnie bezpośrednio z niego wyrósł tegoroczny, seryjny Zeekr 001.

Zeekr 001

Zeekr 001 zadebiutował na tegorocznym Shanghai Auto Show obok innych elektryków i hybryd w dorobku Geely Auto marek Volvo, Polestar, Lynk & Co i nowej Geometry, która działa dopiero od 2019 roku. Maszyna w nadwoziu shooting brake, które zaprojektowano w szwedzkim Geely Design Gothenburg, mierzy prawie pięć metrów długości i oferuje bagażnik o pojemności sięgającej 2144 litrów po złożeniu siedzeń. Auto wyposażone będzie między innymi w pneumatyczne, adaptacyjne zawieszenie z prześwitem regulowanym od 117 do 205 milimetrów, automatycznie otwierane i zamykane drzwi (na przykład w momencie podejścia do samochodu), system rozpoznawania twarzy właściciela oraz system zdalnego aktualizowania oprogramowania za pośrednictwem Internetu.

Zeekr 001

Na pokładzie 001 znajdziemy dwa silniki elektryczne, po jednym na każdą oś. Układ napędowy ma rozwijać maksymalnie 400 kilowatów - 544 koni mechanicznych - i przekraczać 700 niutonometrów, które pozwolą na rozpędzenie się do setki w czasie 3,8 sekundy. Prędkość maksymalna będzie przekraczać 200 km/h. Początkowo do wyboru mają być baterie o dwóch rozmiarach i pojemności 86 lub 100 kilowatogodzin, pozwalające na pokonanie nawet do 700 kilometrów. Zeekr, początkowo tylko na terenie Chin, zbuduje również własną sieć stacji ładowania o mocy do 360 kilowatów, które pozwolą na uzupełnienie energii elektrycznej na kolejne 120 kilometrów w ciągu tylko pięciu minut. Na chińskie ulice 001 wyjedzie jeszcze przed końcem tego roku (pierwsze sztuki mają trafić do klientów w październiku), a od roku 2022 Zeekr rozpocznie inwazję na inne, wybrane rynki, w tym europejskie.

Skomentuj na forum
Ostatnie wiadomości Prezentacje