Aktualności
30.03.2021

Lexus LF-Z Electrified Motywy przewodnie

Lexus przyspiesza modernizację swojej oferty i placówek na całym świecie, które w najbliższej przyszłości zaowocują wprowadzeniem do sprzedaży japońskiej marki kilkudziesięciu nowych modeli różnego rodzaju o napędzie hybrydowym oraz elektrycznym. Zwiastunem wszystkich nadchodzących zmian ma być premierowy koncept o oznaczeniu LF-Z Electrified.

LF-Z Electrified prezentuje dość bezpieczne podejście do tematu: to sporych rozmiarów pięciodrzwiowy crossover o długości 4,88 metra, któremu na pierwszy rzut oka niewiele brakuje do produkcji seryjnej. Samochód został zaprojektowany jako maszyna mająca bazować na nowej, dedykowanej elektrycznym układom napędowym platformie, korzystająca z zastępów innych, nowych technologii. Te ostatnie sprowadzają się przede wszystkim do systemów wspomagających kierowcę, zapewniających rozrywkę pasażerom i pozwalającym na komunikowanie się z maszyną za pomocą urządzeń przenośnych, na przykład w celu sprawdzenia poziomu naładowania baterii, zamknięcia i otwarcia drzwi czy przywołania samochodu, który będzie mógł wyjechać do nas z parkingu albo garażu.

Lexus LF-Z Electrified

Układ napędowy koncepcyjnego LF-Z Electrified to system Direct4, w którym w ruch wprawiane są wszystkie cztery koła lub tylko koła na jednej z osi, w zależności od potrzeby i wybranego trybu jazdy. Baterie w samochodzie umieszczone są w podłodze, a przy tylnej osi upchnięto duży silnik elektryczny. Lexus mówi o litowo-jonowych, chłodzonych wodą bateriach o pojemności 90 kilowatogodzin, które będą gotowe do ładowania ze stacji o mocy do 150 kW. Moc układu napędowego dochodzi do okrągłych 400 kilowatów - 544 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy: 700 niutonometrów. Masa własna: 2,1 tony. Osiągi: od zera do stu kilometrów na godzinę w trzy sekundy, prędkość maksymalna ograniczona do 200 km/h i zasięg na jednym ładowaniu dochodzący do 600 kilometrów (według norm pomiarowych WLTP).

Lexus LF-Z Electrified

Od roku 2005, kiedy to na rynku zadebiutował hybrydowy RX 400h, Lexus sprzedał na całym świecie prawie dwa miliony samochodów o napędzie hybrydowym. Marka zakłada, że do roku 2025 zelektryfikowane zostaną jej wszystkie modele. Do tego czasu mamy zobaczyć dwadzieścia nowych lub zmodernizowanych aut, w tym ponad dziesięć samochodów elektrycznych na baterie (BEV - battery electric vehicle), hybryd typu plug-in (PHEV - plug-in hybrid electric vehicle) i hybryd niewymagających ładowania (HEV - hybrid electric vehicle). Na tym nie koniec. W marcu 2024 roku Lexus ma otworzyć nowe centrum technologiczno-biznesowe w Shimoyama, w prefekturze Aichi, które przyspieszy planowanie i opracowywanie nowych samochodów, między innymi dzięki technologiom sztucznej inteligencji. Nowa placówka obejmie m.in. tory testowe oraz przestrzenie inspirowane Nürburgringiem.

Skomentuj na forumUdostępnij