Aktualności
06.11.2020

Lexus J201 Ucieczka od cywilizacji

Lexus już od trzydziestu lat jest uosobieniem japońskiego spojrzenia na luksusowe limuzyny, auta sportowe oraz panoszące się wszędzie SUV'y. Co jakiś czas okazuje się również, że marka skrywa w sobie wiele innych zainteresowań i talentów. W tym roku jedne z nich ucieleśnia koncept J201, maszyna pozwalająca na śmiałe ucieczki od cywilizacji.

Jedyny w swoim rodzaju koncept J201 został zbudowany na bazie produkowanego seryjnie SUV'a serii LX. Auto drogowe przeobraziło się w nieustraszoną terenówkę ze znacznie zwiększonym prześwitem, która zabierze nas z dala od miast i utwardzonych dróg i przy okazji pozwoli cieszyć się luksusową, bogato wyposażoną kabiną. Nazwę auta wzięto od wewnętrznego oznaczenia seryjnego LX 570, platformy URJ201. Samochód zbudowano w amerykańskim oddziale Lexusa nie tylko z myślą o pokazie możliwości marki, ale również sprawdzeniu ich na tracie Rebelle Rally, kobiecego rajdu na orientację w terenie, ciągnącego się przez ponad dwa tysiące kilometrów bezdroży Kalifornii oraz Nevady.

Lexus J201

Na pokładzie J201 znalazły się między innymi: nowe mechanizmy różnicowe, nowe amortyzatory i elementy zawieszenia, dachowe rusztowanie od mocowania różnego rodzaju bagażu i dodatkowego sprzętu, płyty wykorzystywane do wydostania się z sypkiego podłoża, zestaw do przewożenia psów, wyciągnięty ponad linię dachu wlot powietrza, dodatkowe oświetlenie, kompresor do pompowania ogumienia, dodatkowe kanistry na paliwo, koła zapasowe, dodatkowe zabezpieczenia podwozia i zderzaków, wzmocniony układ hamulcowy, ogumienie General Grabber o średnicy 33 cali na 17-calowych felgach, wyciągarka i wiele innych. Innymi słowy: J201 ma być gotowy na pokonanie każdej przeszkody.

Lexus J201

Pod przednią maską pracuje tu widlasta ósemka o pojemności 5,7 litra. W drogowym LX 570 wolnossący silnik ten dostarcza blisko 390 koni mechanicznych. Ale nie w J201. Na potrzeby konceptu V8 uzbrojono w sprężarkę firmy Magnuson, która wyciska prawie 560 koni mechanicznych oraz 745 niutonometrów. Napęd na wszystkie cztery koła przenosi automatyczna skrzynia o ośmiu biegach, którą można sterować za pomocą łopatek przy kierownicy. Jak J201 wypadł w Rebelle Rally? Zespół w składzie Rachelle Croft i Taylor Pawley zajął drugie miejsce w grupie samochodów 4x44, ustępując jedynie rywalkom korzystającym z maszyny Jeepa. Wśród innych załóg znalazł się między innymi prototyp pick-up'a marki Rivian o napędzie elektrycznym oraz zabytkowy Ford Bronco z końca lat sześćdziesiątych.

Skomentuj na forumUdostępnij