Aktualności
26.10.2020

Grand Prix Portugalii Zwodnicze początki

Po ponad dwudziestu czterech latach przerwy Formuła 1 wróciła do Portugalii. W latach 1951-1996 w ramach grand prix ścigano się tu z przerwami na torach Boavista, Monsanto oraz Estoril, w międzyczasie mianując taką samą nazwą trzy wyścigi niższego stopnia po ulicach Cascais. Wczoraj wyścig mistrzostw świata po raz pierwszy w historii odbył się na pętli Algarve.

Autodromo Internacional do Algarve w Portimao funkcjonuje od jesieni 2008 roku, od kiedy to gościł między innymi puchary A1 Grand Prix, GP2 Series, FIA GT Championship, Le Mans Series, GT3 European Championship oraz World Touring Car Championship. W sezonie 2009 na Algarve odbyły się oficjalne, przedsezonowe testy Formuły 1. Na potrzeby mistrzostw świata zaadoptowano w tym roku nitkę o długości 4,653 kilometra złożoną z piętnastu zakrętów, pełnych dużych zmian poziomów, ślepych wyjść i pożerających ogumienie w ekspresowym tempie (układ toru pozwala na ściganie się na ponad trzydziestu konfiguracjach), a z myślą o niedzielnym grand prix niecały miesiąc temu na całym torze położono nową nawierzchnię. Niektórzy kierowcy Formuły 1 mieli okazję do poznania Algarve w przeszłości w wyścigach niższych serii, ale dla wielu było to zupełnie nowe wyzwanie. Najszybsze samochody przekraczają tu prędkość 350 kilometrów na godzinę.

Grand Prix Portugalii

W Portugalii za kierownicę jednego z bolidów zespołu Racing Point wrócił Lance Stroll, który nie wystartował w poprzednim wyścigu z powodu zarażenia koronawirusem i choroby (w Niemczech jego miejsce zajął Hulkenberg, który przybył do Portimao jako kierowca rezerwowy). Na kilka dni przed wyścigiem swoją najbliższą przyszłość nakreślił zespół Haas, który niespodziewanie zakomunikował, że z końcem sezonu 2020 kończy współpracę ze swoimi dwoma kierowcami, Magnussenem i Grosjeanem. Grosjean jeździ dla amerykańskiego zespołu nieprzerwanie od sezonu 2016, Magnussen nieprzerwanie od sezonu 2017. Nie wiadomo jeszcze kto zajmie ich miejsce i czy któregoś z nich zobaczymy w Formule 1 w przyszłym roku. Haas przyznaje, że chce stworzyć zespół na nowo i poszukuje młodych kierowców... z grubymi portfelami oraz sponsorami. Nieoficjalnie wskazuje się na takich zawodników, jak Mick Schumacher oraz Nikita Mazepin, którzy rywalizują aktualnie w Formule 2.

Grand Prix Portugalii

Nowy tor sprawiał problemy kierowcom od pierwszych okrążeń treningowych, ze szczególnym wskazanie na utrzymanie się w wyznaczonych przez organizatora granicach toru. W ciągu dwóch piątkowych sesji treningowych w wyniku naruszenia granic toru anulowano w sumie aż 125 okrążeń! Od soboty limity poluzowano, ale niepoprawnych okrążeń w dalszym ciągu nie brakowało. W każdej z trzech sesji treningowych najszybszy był Bottas w Mercedesie, za którym plasowali się Hamilton, Verstappen i Norris. Nie brakowało incydentów: w trakcie FP2 na pierwszym zakręcie zderzyli się Stroll i Verstappen, a niedługo później zapalił się bolid AlphaTauri, którym jechał Gasly. Najsłabsze czasy w treningach notowali kierowcy Williamsa, Renaulta, Haasa, Alfy Romeo, Racing Point i AlphaTauri. Dla wielu zawodników dodatkową trudnością były podmuchy wiatru, które wytrącały bolidy z równowagi.

Grand Prix Portugalii

Sobotnie kwalifikacje zostały opóźnione o kilkadziesiąt minut z powodu napraw toru, na którym miejscami obluzowały się kraty osłaniające kanały odprowadzające wodę. Na Q1 odpadli obaj kierowcy Haasa, obaj kierowcy Alfy Romeo i Latifi w Williamsie, który był najwolniejszy. Po Q2 dołączyli do nich Russell w drugim Williamsie, Vettel w Ferrari (dopiero miejsce piętnaste), Kvyat w AlphaTauri, Ocon w Renaulcie i Stroll w Racing Point. Z walki o pole position zwycięsko na ostatnim okrążeniu wyszedł Hamilton w Mercedesie (nowy rekord: jedna minuta i 16,652 sekundy). Kolejne pola startowe wywalczyli: Bottas w drugim Mercedesie, Verstappen w Red Bullu, Leclerc w Ferrari (!), Perez w Racing Point, Albon w Red Bullu, Sainz i Norris w McLarenach, Gasly w odbudowanym kosztem tylko jednej godziny snu mechaników bolidzie AlphaTauri oraz Ricciardo w Renaulcie, który po uszkodzeniu samochodu podczas Q2 nie zrobił w ostatniej sesji ani jednego okrążenia pomiarowego.

Grand Prix Portugalii

Przed niedzielą większość kierowców była wspólnego zdania: wyścig pod wieloma względami może być nieprzewidywalny, od zachowania ogumienia soft zaczynając (jako jedyny ze ścisłej czołówki startował na nim Verstappen). Temperatura powietrza w Portimago po południu dochodziła do 20 stopni Celsjusza, a prognoza pogody przewidywała zwiększającą się z każdym okrążeniem szansę na opady, co potwierdzało duże zachmurzenie i coraz silniejszy wiatr. Niedziela, godzina 14:10 czasu polskiego: start! Hamilton utrzymuje prowadzenie, Bottas traci pozycję na rzecz Verstappena i niewiele brakuje, aby spadł również za Pereza. Na kolejnych zakrętach Bottas odzyskuje miejsce drugie. Dochodzi do kontaktu między Verstappenem i wyprzedzającym go Perezem, który wpada w poślizg, wylatuje poza tor i spada na ostatnie miejsce. Bottas odbiera prowadzenie Hamiltonowi, który wkrótce spada również za Sainza! Verstappen jest czwarty, a na tor spadają pierwsze krople deszczu, z których nie bierze się nic więcej. Norris wyprzedza Verstappena i awansuje na miejsce czwarte. Koniec okrążenia pierwszego z 66.

Grand Prix Portugalii

Okrążenie 2: Sainz wyprzedza Bottasa i wychodzi na prowadzenie! Hamilton jest trzeci. Szósty jest Raikkonen, który awansował aż o dziesięć pozycji. Leclerc spadł na miejsce ósme, Vettel spadł na miejsce siedemnaste, Albon spadł na miejsce jedenaste. Okrążenie 4: Verstappen wyprzedza Norrisa i awansuje na miejsce czwarte, Bottas jest coraz bliżej Sainza, którego ma w zasięgu DRS. Okrążenie 6: Bottas odbiera prowadzenie Sainzowi. Okrążenie 7: drugie miejsce Sainzowi odbiera Hamilton, który traci do Bottasa ponad 1,5 sekundy. Sainz ma teraz za sobą bijącego rekordy okrążenia Verstappena, obaj jadą na ogumieniu soft. Okrążenie 8: Verstappen z pomocą DRS wyprzedza Sainza i awansuje na miejsce trzecie. Za nimi na miejsce szóste awansuje Leclerc, który wyprzedza Raikkonena. I to chyba koniec sensacji: Mercedesy zaczynają się oddalać, za i przed Verstappenem robi się pusto. Okrążenie 9: Leclerc wyprzedza Norrisa i awansuje na miejsce piąte, Ricciardo wyprzedza Raikkonena i awansuje na miejsce siódme.

Grand Prix Portugalii

Okrążenie 10: na miejsce ósme awansuje Gasly, na miejsce dziewiąte spada Raikkonen. Bottas prowadzi z przewagą ponad 2,1 sekundy, Verstappen traci do Hamiltona około 3,2 sekundy, ale ogumienie w jego bolidzie zbliża się do końca swoich możliwości. Raikkonen spada na miejsce dziesiąte, na miejsce dziewiąte awansuje Stroll. Ostatni jest Perez, który ma już na koncie ostrzeżenie za przekraczanie granic toru w postaci biało-czarnej flagi. Okrążenie 12: Leclerc wyprzedza Sainza i awansuje na miejsce czwarte, a Raikkonen jako pierwszy zjeżdża po nowe opony (przesiadka z soft na medium). Siódmy jest Gasly, który zostawił za sobą Ricciardo. Okrążenie 13: Gasly wyprzedza Norrisa i awansuje na miejsce szóste, Stroll wyprzedza Ricciardo i awansuje na miejsce ósme. Pierwszą dziesiątkę zamyka Ocon, jedenasty jest Albon, za którym gonią Russell i Vettel. Okrążenie 15: wymiana ogumienia u Ricciardo, który spada na przedostatnie miejsce. Okrążenie 18: Stroll podejmuje próbę wyprzedzenia Norrisa, wpada w poślizg i ląduje poza granicami toru. W wyniku kontaktu z rywalem Stroll zostaje z poważnie uszkodzonym przednim skrzydłem. Uszkodzony jest również McLaren, którym jechał Norris. Obaj muszą zjechać po nowe części i ogumienie, po czym spadają na ostatnie miejsca.

Grand Prix Portugalii

Okrążenie 19: cała przewaga Bottasa skurczyła się do niespełna 0,5 sekundy! Okrążenie 20: Hamilton z pomocą DRS wyprzedza Bottasa na prostej startowej i obejmuje prowadzenie. Po nowe ogumienie zjeżdża Albon, który wraca na tor dopiero na miejscu osiemnastym. W międzyczasie Gasly wyprzedza Sainza i awansuje na miejsce piąte, a Perez wspina się na miejsce jedenaste. Nad torem ponownie pojawiają się krople deszczu, ale tylko na chwilę. Okrążenie 22: Hamilton powiększa przewagę nad Bottasem do ponad trzech sekund. Okrążenie 23: Perez wyprzedza Giovinazziego i awansuje do pierwszej dziesiątki. Okrążenie 24: wymiana ogumienia u Verstappena, który wraca na tor na miejscu szóstym. Stroll otrzymuje karę pięciu sekund za spowodowanie kolizji z Norrisem. Okrążenie 27: Sainz po swoim pit stopie spada na miejsce czternaste. Perez, który ma za sobą Russela i przed sobą Vettela, jest ósmy i jedzie tempem, które zapowiada znacznie więcej. Vettel po zmianie opon spada na miejsce piętnaste między Norrisa i Albona.

Grand Prix Portugalii

Okrążenie 29: Hamilton ma już ponad siedem sekund przewagi nad Bottasem. Gasly po zmianie ogumienia spada na miejsce ósme tuż za Ricciardo i Raikkonena. Okrążenie 30: Gasly traci pozycję na rzecz Ricciardo, biało-czarna flaga dla Grosjeana za przekraczanie granic toru i kolejna kara pięciu sekund dla Strolla, tym razem za przekraczanie granic toru. Okrążenie 33: Sainz walczy z Raikkonenem o miejsce dziesiąte, po kilku zmianach pozycji z walki zwycięsko wychodzi Raikkonen. Bottas zgłasza, że jego maszyna prawdopodobnie się przegrzewa, tak w każdym razie sugeruje komunikat na wyświetlaczu na jego kierownicy. Okrążenie 34: Sainz wyprzedza Raikkonena i awansuje na miejsce dziesiąte, a Perez przez kilka zakrętów walczy z Oconem o miejsce piąte. Po dłuższej potyczce Perez zdobywa kolejną pozycję. Okrążenie 35: po nowe ogumienie zjeżdża Leclerc (przesiadka z medium na hard), który spada z miejsca trzeciego na czwarte, na podium wraca Verstappen. Przewaga Hamiltona wzrosła do tego momentu do ponad ośmiu sekund (w żadnym z Mercedesów nie wymienano jeszcze opon). Stroll po zmianie ogumienia na soft i odstaniu dziesięciu karnych sekund spada na ostatnie miejsce.

Grand Prix Portugalii

Okrążenie 42: pięć sekund kary dla Grosjeana za przekraczanie granic toru. Hamilton po zmianie ogumienia zwiększa przewagę na prowadzeniu, a Bottas ląduje nieszczęśliwie między zdublowanymi, którzy wobec problemów Fina z przyczepnością wyglądają niespodziewanie na szybszych. W takich okolicznościach przewaga Hamiltona rośnie do kilkunastu sekund, a na niecałe dziesięć sekund do Bottasa zbliża się Verstappen. Kolejne dziesięć sekund traci Leclerc. Okrążenie 45: Gasly awansuje na miejsce siódme, na miejsce ósme spada Ricciardo, a na radarze pojawiają się kolejne zapowiedzi niewielkich opadów deszczu. Perez po drugim pit stopie spada na miejsce szóste. Piąty jest Ocon... który jeszcze się nie zatrzymywał. Na kolejną zmianę opon zjeżdża Albon, który zostaje obsłużony przez zespół Red Bulla w imponujące 1,8 sekundy. Okrążenie 51: Ricciardo po wyprzedzeniu przez Sainza jest dziewiąty, a na jego pozycję z zapałem poluje tracący niecałą sekundę Raikkonen. Hamilton prowadzi z przewagą ponad piętnastu okrążeń nad Bottasem, za którym w stałym odstępie niespełna dziesięciu sekund plasuje się Verstappen.

Grand Prix Portugalii

Okrążenie 54: Racing Point wycofuje z wyścigu Strolla, którego bolid jest zbyt poważnie uszkodzony, a jako kolejny biało-czarną flagę widzi Latifi, który jedzie jako ostatni. Okrążenie 55: po nowe ogumienie jako ostatni zjeżdża Ocon, który spada z miejsca piątego na ósme tuż przed Ricciardo w drugim Renaulcie. Kara pięciu sekund dla Kvyata na miejscu szesnastym za przekraczanie granic toru. Dziesiąty jest Vettel, któremu udało wyprzedzić się Raikkonena. W końcówce wyścigu wiatr nad torem przybiera do ponad piętnastu kilometrów na godzinę, które miejscami sprawiają wiele trudności. Okrążenie 59: Hamilton dubluje Pereza na miejscu piątym i poprawia wkrótce własne rekordy okrążenia. Okrążenie 62: nad torem ponownie zaczyna kropić deszcz, który ponownie bardzo szybko ustaje. Okrążenie 65: Gasly wyprzedza na prostej startowej Pereza i awansuje na miejsce piąte. Okrążenie 66 i ostatnie: na prostej startowej Pereza wyprzedza Sainz, który awansuje na miejsce szóste.

Grand Prix Portugalii

Tegoroczne Grand Prix Portugalii zakończyło się zwycięstwem Lewisa Hamiltona w Mercedesie, który ustanowił najszybsze okrążenie w wyścigu. Była to już 92 wygrana aktualnego mistrza świata, którą pobił rekord Michaela Schumachera. Kolejne pozycje zajęli: Bottas w drugim Mercedesie, Verstappen w Red Bullu, Leclerc w Ferrari, Gasly w AlphaTauri, Sazinz w McLarenie, Perez w Racing Point, Ocon i Ricciardo w Renaultach oraz Vettel w Ferrari. Na pięć wyścigów przed końcem sezonu Hamilton prowadzi w klasyfikacji generalnej kierowców z 256 punktami. Bottas na miejscu drugim zgromadził 179 punktów, Verstappen 162 punkty. Tabela konstruktorów należy do Mercedesa: 435 punktów. Red Bull ma miejscu drugim zgromadził 226 punktów, Racing Point na miejscu trzecim ma 124 punkty. Kolejny wyścig, Grand Prix Emilii-Romanii na torze Imola we Włoszech, zaplanowano na najbliższą niedzielę, pierwszego listopada.

Skomentuj na forumUdostępnij