Aktualności
19.09.2020

McLaren Senna GTR LM Wspomnienie Le Mans

W tym roku minęło dokładnie piętnaście lat od pierwszej i jedynej wygranej McLarena w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Z tej okazji przygotowano już specjalne edycje drogowego coupe Senna, a teraz między kolekcjonerów rzucono również kilka sztuk specjalnej edycji torowego modelu Senna GTR. Maszyna otrzymała wymowne oznaczenie LM.

Pierwszy udział McLarenów w Le Mans zakończył się nie tylko wygraną w 1995 roku: F1 GTR z wolnossącym V12 klasy LM GT1 numer #59 zespołu Kokusai Kaihatsu Racing zajął pierwsze miejsce (za kierownicą Dalmas, Sekiya i Lehto), samochód numer #51 zespołu Mach One Racing zajął trzecie miejsce, #24 Gulf Rarcin czwarte miejsce, #50 Giroix Racing Team piąte miejsce i #42 Societe BBA Competition trzynaste miejsce. Cała piątka znajdzie odzwierciedlenie w pięciu unikatowych egzemplarzach modelu Senna GTR LM, za które odpowiada oddział McLaren Special Operation. Każdą sztukę pomalowano pieczołowicie na wzór każdego z zasłużonych F1 GTR. Samochody malowano ręcznie, cały proces pochłonął przeszło 800 godzin pracy nad każdą sztuką, a przed umieszczeniem na autach detali, jak firmowe logotypy oraz naklejki organizatora wiązało się zdobycie zgody każdej z firm oraz Automobile Club de l'Ouest.

McLaren Senna GTR LM

Związki nowych maszyn z historycznymi F1 GTR są dodatkowo podkreślone tabliczkami znamionowymi na tunelu środkowym, które zawierają m.in. informacje o numerze podwozia pierwowzoru. Odpowiednio numerowane są również same LM: od 825/1 do 825/5. Każdą Sennę GTR LM wyposażono w nowe końcówki wydechu z Inconelu, nowe, pięcioramienne felgi od Oz Racing (które zaopatrywało również F1 GTR), pomalowane w odcieniu złota zaciski hamulcowe i wahacze zawieszenia, tytanowe pedały z logo LM, nowe kierownice z przełącznikami i łopatkami w kolorze złota, 6-punktowe pasy bezpieczeństwa oraz węglowe, kubełkowe fotele, na których zagłówkach znalazły się logotypy GTR LM.

McLaren Senna GTR LM

Senna GTR to najszybszy, torowy McLaren poza bolidami Formuły 1, który potrafi generować ponad 1000 kilogramów docisku aerodynamicznego. A w wydaniu LM będzie jeszcze szybszy. A wszystko dzięki modyfikacjom silnika, podwójnie turbodoładowanego V8 o pojemności czterech litrów: nowe, znacznie lżejsze elementy rozrządu, nowe głowice cylindrów oraz limit obrotów podniesiony z 8250 do prawie dziewięciu tysięcy. Zmiany prowadzą do większego momentu obrotowego dostępnego przy mniejszych obrotach silnika - maksymalnie 800 niutonometrów - oraz mocy zwiększonej z 825 do 845 koni mechanicznych. Napęd na tylną oś przenosi 7-stopniowa skrzynia biegów SSG (Seamless Shift Gearbox). Przygotowanie pięciu sztuk Senny GTR LM trwało blisko dwa lata. Samochody powędrują do właścicieli w USA, Europie i Wielkiej Brytanii. Ich cena pozostaje na razie tajemnicą.

Skomentuj na forumUdostępnij