Aktualności
15.09.2020

Lucid Air Stan inspiracji

Po prawie czterech latach od prezentacji pierwszego konceptu na rynek amerykański ze swoim pierwszym samochodem o napędzie elektrycznym wchodzi kalifornijskie Lucid Motors. Model Air to luksusowa limuzyna, która ostrzy zęby nie tylko na bezpośrednią rywalizację z porównywalnym modelem Tesli, ale również z dużo droższym Taycanem ze stajni Porsche.

Lucid Motors, znane początkowo jako Atieva, działa od 2007 roku z centralą w Newark w Kalifornii. Firma początkowo skupiła się na budowanie baterii i układów napędowych dla innych producentów (w aktualnym sezonie produkuje m.in. baterie dla zespołów mistrzostw świata Formuły E), a w końcu zajęła się opracowaniem własnych samochodów. Pierwszy z nich to gotowa do produkcji seryjnej limuzyna Air, przy okazji której zapowiedziano w ostatnich dniach również dużego SUV'a, skrywającego się pod nazwą Project Gravity. Oba modele bazują na platformie LEAP (Lucid Electric Advanced Platform). Air mierzy prawie pięć metrów długości i pod przeszklonym dachem mieści pięć osób w otoczeniu cyfrowych wyświetlaczy i rozbudowanego systemu audio (zależnie od wyposażenia).

Lucid Air

Deska rozdzielcza i konsola środkowa to królestwo komunikujących się ze sobą ekranów dotykowych. Panoramiczny wyświetlacz przed kierowcą ma 34 cale po przekątnej i wyróżnia się rozdzielczością 5K. Pokładowe oprogramowanie i czujniki zapewniają między innymi sterowanie głosowe oraz wspomaganie kierowcy w dziesiątkach codziennych manewrów, pod parkowania po poruszanie się na autostradzie. Air wyróżnia się również współczynnikiem oporu powietrza na poziomie tylko 0,21 oraz przednim bagażnikiem o pojemności 280 litrów, największym wśród samochodów elektrycznych. Do produkcji mają trafić cztery wersje napędowe: bazowy Air, Air Touring, Air Grand Touring oraz Air Dream Edition.

Lucid Air

Najtańsza i najsłabsza specyfikacja ma pojawić się na amerykańskim rynku dopiero w 2022 roku i kosztować niecałe 80 tysięcy dolarów (prawie 300 tysięcy złotych). Pod koniec przyszłego roku do wzięcia będzie Air Touring o mocy blisko 630 KM i zasięgu ponad 650 kilometrów przy paczce baterii o bliżej nieokreślonej pojemności. Sprint od zera do 60 mil na godzinę (96,6 km/h): 3,2 sekundy! W wersjach Grand Touring oraz Dream Edition, które wejdą na rynek jako pierwsze w połowie przyszłego roku, otrzymamy baterie o pojemności 113 kilowatogodzin. Lucid Motors zapewnia, że w przypadku podłączenia się pod sieć szybkiego ładowania prądem DC uzupełnimy takie baterie na kolejne 480 kilometrów w czasie dwudziestu minut (według północnoamerykańskich norm pomiarowych EPA). Air Grand Touring ma kosztować 139 tysięcy dolarów (około 520 tysięcy złotych), Dream Edition 169 tysięcy dolarów (ponad 630 tysięcy dolarów).

Lucid Air

Air Grand Tourig ma legitymować się mocą przeszło 810 koni mechanicznych i zasięgiem do 830 kilometrów (zależnie od wyboru wyposażenia, jak na przykład aerodynamiczne felgi). Osiągi: 60 mil na godzinę w trzy sekundy i ćwierć mili w 10,8 sekundy. Dream Edition: prawie 1100 koni mechanicznych, zasięg do 510 kilometrów, 60 mil na godzinę w niecałe 2,5 sekundy i ćwierć mili w 9,9 sekundy! W obu przypadkach, korzystających z układu napędowego obu osi, prędkość maksymalna będzie ograniczona do 168 mph (270 kilometrów na godzinę). Lucid Motors planuje, że już w 2022 roku będzie produkować nawet dwadzieścia tysięcy samochodów rocznie, a w przyszłym roku marka będzie pracować m.in. nad uruchomieniem dużej sieci sprzedaży i obsługi na terenie USA. Lada chwila mają ruszyć zamówienia również na określonych rynkach europejskich (na razie można składać niewielkie depozyty na rezerwację przyszłych egzemplarzy).

Skomentuj na forumUdostępnij