Aktualności
24.08.2020

Hyperion XP-1 Nośnik energii

Do mocnego wejścia na rynek samochodowy szykuje się kolejna marka rodem z Kalifornii, przedstawiająca się jako centrum nowych technologii: Hyperion. Z czym do ludzi? Auta o napędzie elektrycznym i rodzinnym lub użytkowym charakterze nie ma co oczekiwać. Firma debiutuje z wizją super sportowego coupe XP-1 napędzanego wodorem.

Hyperion Company z siedzibą w kalifornijskim Hrabstwie Orange rozpoczęło działalność jakieś jedenaście lat temu z inicjatywy grupy naukowców, a dzisiaj dzieli się na trzy mniejsze firmy: Hyperion Energy, Hyperion Motors oraz Hyperion Aerospace. Każda z nich pracuje nad pojazdami zasilanymi wodorem, czerpiąc pełnymi garściami między innymi z doświadczeń NASA (National Aeronautics and Space Administration). Pierwszy rozdział we właściwej historii marki jako producenta samochodów otwiera model XP-1. To super sportowe coupe o kształtach inspirowanych najwyraźniej kosmosem, owadami, starymi filmami science-fiction oraz sztuką starożytnej Grecji (unoszone do góry drzwi, mające nawiązywać do rzeźby Nike z Samotraki z III lub II wieku przed naszą erą), które możemy podziwiać już teraz.

Hyperion XP-1

XP-1 ma być przede wszystkim jeżdżącą demonstracją możliwości oferowanych przez układ napędowy oparty o wodorowe ogniwa paliwowe, produkujące energię elektryczną. Twórcy auta zapowiadają zasięg przekraczający 1635 kilometrów (55% w mieście, 45% na autostradzie), masę własną zaledwie około 1030 kilogramów, tankowanie zbiornika wodoru w niecałe pięć minut oraz ultrakondensatory do przechowywania energii elektrycznej. Dokładne dane na temat układu napędowego pozostają na razie tajemnicą, ale nie przeszkadza to w chwaleniu się osiągami XP-1, które najbardziej zainteresują amatorów mocnych wrażeń. Samochód ma dysponować napędem wszystkich czterech kół, rozpędzać się do setki w niecałe 2,2 sekundy i przekraczać prędkości 355 kilometrów na godzinę.

Hyperion XP-1

Samochód zbudowany jest na kadłubie z włókien węglowych oraz tytanu, który przykrywa karoseria wykonana z materiałów kompozytowych wzmocnionych tytanem. Boczne pasy ciągnące się od przednich nadkoli do tylnego pasa mają być pokryte panelami słonecznymi, które zapewnią dodatkowe źródło energii elektrycznej. Model XP-1 ma być produkowany w zakładach Hyperiona w Ohio w stanie Michigan. Hyperion zakłada zbudowanie maksymalnie 300 egzemplarzy, z których pierwsze miałyby być gotowe już w 2022 roku. Cena? Ta jeszcze nie jest znana. Plany na przyszłość: dwa kolejne, bardziej przystępne modele, sieć stacji tankowania wodoru obejmująca całe USA i inne zakątki kuli ziemskiej oraz inwestycje w technologie pozwalające na jak najbardziej wydajną i tanią produkcję wodoru.

Skomentuj na forumUdostępnij