Aktualności
03.08.2020

Grand Prix Wielkiej Brytanii Próba wytrzymałości

Po dwóch wyścigach w Austrii, jednym na Węgrzech oraz krótkiej, wakacyjnej przerwie Formuła 1 zameldowała się w Wielkiej Brytanii z zamiarem spędzenia kilkunastu dni na dwóch kolejnych grand prix na torze Silverstone. Pierwszym z nich było wczorajsze Grand Prix Wielkiej Brytanii, które w obecnym formacie organizowane jest nieprzerwanie od 1987 roku.

Po wakacyjnej przerwie do ścigania nie wrócił Sergio Perez, zawodnik zespołu Racing Point, dawnego Force India. U urodzonego w Meksyku kierowcy potwierdzono zarażenie koronawirusem SARS-CoV-2, bez objawów chorobowych. Nie wykluczone, że pozostający w kwarantannie Perez nie będzie mógł wystartować również w kolejnym wyścigu. W jego zastępstwie zatrudniony został Nico Hulkenberg, który stracił fotel w Formule 1 po zakończeniu ubiegłorocznego sezonu. Hulkenberg w ostatnich latach jeździł dla Renaulta, a w sezonach 2011-2016 był kierowcą Force India. W przerwie wakacyjnej poznaliśmy nowe daty w kalendarzu 2020: w październiku Nurburgring (pierwszy raz od 2013 roku) oraz Portimao (pierwszy wyścig w Portugalii od 1996 roku, pierwszy raz w historii na torze Algarve), a w listopadzie Imola (weekend wyścigowy skumulowany do tylko dwóch dni, do roku 2006 organizowano tu GP San Marino). Jednocześnie poinformowano, że nie będzie w tym roku wyścigów w Brazylii, USA, Meksyku ani Kanadzie.

Grand Prix Wielkiej Brytanii

Hulkenberg nie miał zbyt wiele czasu na zadomowienie się w Racing Point, ale w każdej z trzech sesji treningowych plasował się w pierwszej dziesiątce, a w kwalifikacjach zajął miejsce 13. W pierwszych treningach najszybszy był Verstappen przed Hamiltonem i Strollem, w drugich Stroll przed Bottasem i Albonem, a w trzecich Bottas przed Hamiltonem i Verstappenem. Największego pecha miał Albon, który rozbił swoją maszynę w FP2 i który większość FP3 spędził poza samochodem, który miał awarię w obrębie układu odzyskiwania energii. Prawie całe FP1 przesiedział Vettel, w którego Ferrari objawił się problem z chłodzeniem. Problemy z utrzymaniem się na torze mieli Raikkonen i Giovinazzi w Alfach Romeo, Leclerc w Ferrari i Latifi w Williamsie.

Grand Prix Wielkiej Brytanii

W sobotnich kwalifikacjach już na sesji Q1 jazdę zakończyli obaj kierowcy Haasa, obaj kierowcy Alfy Romeo oraz Latifi w Willimasie, którzy po poślizgu w samej końcówce wylądował poza granicami toru. Sesja Q2 musiała zostać przerwana na kilka minut na sprzątanie toru po poślizgu Hamiltona. Na Q2 walkę o pozycje na starcie zakończyli między innymi Albon i Hulkenberg. Po pole position po raz siódmy w historii GP Wielkiej Brytanii, po raz 91 w karierze i po raz trzeci w tym roku sięgnął Lewis Hamilton. Kolejne miejsca w kwalifikacjach zajęli: Bottas w drugim Mercedesie, Verstappen w Red Bullu (strata ponad jednej sekundy do Hamiltona!), Leclerc w Ferrari, Norris w McLarenie, Stroll w Racing Point, Sainz w McLarenie, Ricciardo i Ocon w Renaultach oraz Vettel w Ferrari (po anulowaniu najlepszego okrążenia za przekroczenie granic toru). W niedzielę na dwóch kierowców czekały kary cofnięcia na gridzie o pięć miejsc: Kvyat spadł na miejsce 19 za wymianę skrzyni biegów, a Russell poleciał na miejsce 20 za zignorowanie żółtych flag podczas kwalifikacji.

Grand Prix Wielkiej Brytanii

Tuż przed wyścigiem w garażu w otoczeniu mechaników utknął bolid, którym miał startować Hulkenberg. W maszynie, którą trzeba było w dużej części rozebrać, zawiódł układ napędowy i niemiecki kierowca w wyścigu nie wziął udziału w ogóle. Do czwartej rundy mistrzostw świata Formuły 1 na 5,89-kilometrowym torze Silverstone wystartowało tym samym dziewiętnastu kierowców. Hamilton i Bottas utrzymali swoje pozycje, ale za nimi już na pierwszych zakrętach kolejność zmieniała się kilka razy. Najpierw Leclec wskoczył na trzecie miejsce, potem pozycję odzyskał Verstappen, a tuż za nimi miejsce dla siebie próbowali znaleźć obaj kierowcy McLarenów oraz jeden z Renaultów. Po pierwszym kółku z 52 okrążeń Norris spadł na miejsce 7, Sainz awansował na 5. Na drugim okrążeniu po kontakcie z Albonem w Red Bullu poza torem znalazł się Magnussen w Haasie, który stracił jedno z przednich kół po uderzeniu w barierki. Na tor musiał wyjechać samochód bezpieczeństwa.

Grand Prix Wielkiej Brytanii

Samochód bezpieczeństwa pozostał na torze prawie do końca piątego okrążenia. Okrążenie 6: Stroll wyprzedza Ocona i awansuje na miejsce ósme, Ocon podejmuje nieudaną próbę odzyskania pozycji, Albon zjeżdża do mechaników po nowe ogumienie. Hamilton na jednym okrążeniu jest o całą sekundę szybszy od Verstappena na trzecim miejscu. Okrążenie 10: Bottas traci około 1,5 sekundy do lidera, Verstappen traci już ponad pięć sekund. Okrążenie 13: na barierkach swoją maszynę doszczętnie rozbija Kvyat z zespołu AlphaTauri. Na tor wraca samochód bezpieczeństwa i samochód medyczny, a w alei serwisowej robi się tłoczno: zespoły wykorzystują to na wymianę opon. Do boxów nie zjeżdża między innymi Grosjean w Haasie, który awansuje w ten sposób na piąte miejsce między Leclerca i Sainza. Sprzątanie toru i resztek samochodu AlphaTauri trwało do połowy okrążenia 19.

Grand Prix Wielkiej Brytanii

Okrążenie 19: Ricciardo wyprzedza Norrisa i awansuje na miejsce siódme, ale jeszcze przed końcem okrążenia Norris odzyskuje pozycję i próbuje wyprzedzić Sainza. Albon za spowodowanie kolizji z Magnussenem otrzymuje karę pięciu sekund (doliczone na koniec wyścigu lub jako wydłużony postój przy kolejnym pit stopie). Okrążenie 20: Stroll ponownie walczy z Oconem, któremu odbiera miejsce dziewiąte. Hamilton prowadzi z przewagą niecałej sekundy nad Bottasem. Dopiero jedenasty jest Vettel, Leclerc w drugim Ferrari jest czwarty. Okrążenie 22: Sainz po kilku próbach wyprzedza Grosjeana i awansuje na miejsce piąte. Okrążenie 25: miejsce szóste Grosjeanowi odbiera Norris w drugim McLarenie. Okrążenie 27: Ocon dobiera się do Strolla, ale bez powodzenia. Okrążenie 30: Hamilton prowadzi z przewagą blisko 1,7 sekundy nad Bottasem i ponad siedmiu sekund nad Verstappenem. Stawkę zamyka Latifi w Williamsie oraz Raikkonen w Alfie Romeo. Vettel jest ciągle poza punktami: dopiero jedenaste miejsce. Okrążenie 31: Albon zjeżdża do alei serwisowej po nowe ogumienie oraz dodatkowe pięć sekund w bezruchu.

Grand Prix Wielkiej Brytanii

Okrążenie 36: Grosjean, który od początku jedzie na ogumieniu medium, utrzymuje się ciągle na miejscu siódmym przed Ricciardo w Renaulcie. Giovinazzi w Alfie Romeo na miejscu 13 otrzymuje karę pięciu sekund za nieprzepisowe zachowanie za samochodem bezpieczeństwa. Jeszcze na tym samym okrążeniu Ricciardo wyprzedza Grosjeana. Kierowca Haasa ponownie wykonuje ruch, za który przy okazji wyprzedzania przez Saina otrzymał ostrzeżenie od grona sędziowskiego. Okrążenie 37: Stroll wyprzedza Grosjeana, który od razu zjeżdża po zmianę opon. Francuz po powrocie na tor spada na ostatnie miejsce. Okrążenie 38: Gasly traci pozycję dziesiątą na rzecz Vettela, ale po chwili ją odzyskuje. Okrążenie 40: Albon wyprzedza Raikkonena i awansuje na miejsce 15, do pierwszej dziesiątki traci jakieś piętnaście sekund. Okrążenie 42: Albon awansuje na miejsce 14, na 15 spada Latifi. Do końca wyścigu zostało dziesięć okrążeń.

Grand Prix Wielkiej Brytanii

Okrążenie 45: Albon wyprzedza Russela i awansuje na miejsce trzynaste. Okrążenie 46: Albon wyprzedza Govinazzi'ego i awansuje na miejsce dwunaste, a Ocon wyprzedza Strolla i awansuje na miejsce ósme. Bottas na zużytym ogumieniu traci tempo i ma już ponad 5,5 sekundy straty do Hamiltona. Okrążenie 48: Raikkonen traci duży kawałek przedniego skrzydła i spada na ostatnie miejsce. Okrążenie 49: Gasly atakuje Strolla raz, drugi i awansuje na miejsce dziewiąte. Najszybsze okrążenia w wyścigu kręci Albon. Okrążenie 50: Bottas wylatuje poza tor z rozwarstwioną, lewą oponą na przedniej osi! Traci pozycję za pozycją i musi jak najszybciej zjechać po nowe opony. O kolejnym, podwójnym podium Mercedesa nie ma już mowy. Albon w tym czasie nie przestaje wyprzedzać, zostawia za sobą Vettela i wskakuje na miejsce jedenaste, a po pechu Bottasa ma praktycznie pewną pozycję w pierwszej dziesiątce.

Grand Prix Wielkiej Brytanii

Na przedostatnim kółku do mechaników po nowe opony dla własnego bezpieczeństwa i z myślą o ustanowieniu najlepszego czasu okrążenia zjeżdża Verstappen, który nie traci na tym pozycji. Bottas po zmianie opon spada poza pierwszą dziesiątkę. Okrążenie 52: Sainz traci lewą oponę na przedniej osi! Albon awansuje na miejsce dziewiąte przed Strolla, a po wyprzedzeniu Sainza jest już ósmy. Ostatnie okrążenie, problemy z ogumieniem u lidera! Hamilton mija linię mety w otoczce iskier z uszkodzoną lewą oponą na przedniej osi, z którą musiał pokonać kilka ostatnich zakrętów! Brytyjczyk miał tak dużą przewagę nad Verstappenem, że jego wygrana okazała się niezagrożona. Czy dodatkowy pit stop kosztował Red Bulla zwycięstwo? Z pewnością pozwolił na zdobycie dodatkowego punktu za najszybsze okrążenie w całym wyścigu. W ostatnich chwilach Bottas walczył o pozycje z Vettelem, ale bez powodzenia. Co za końcówka!

Grand Prix Wielkiej Brytanii

Tegoroczne Grand Prix Wielkiej Brytanii zakończyło się wygraną Lewisa Hamiltona i ekipy Mercedes-AMG Petronas Formula One Team. Kolejne punktowane pozycje zajęli: Verstappen w Red Bullu (strata niespełna sześciu sekund), Leclerc w Ferrari, Ricciardo w Renaulcie, Norris w McLarenie, Ocon w Renaulcie, Gasly w AlphaTauri, Albon w Red Bullu, Stroll w Racing Point oraz Vettel w Ferrari. Po czterech wyścigach w tabeli kierowców prowadzi Hamilton (88 punktów) przed Bottasem (58 punktów) i Verstappenem (52 punkty), a tabelę zespołów otwiera Mercedes (121 punktów) przed Red Bullem (55 punktów) i McLarenem (41 punktów). Kolejny wyścig, Grand Prix 70-lecia, zaplanowano na najbliższą niedzielę. Wyścig odbędzie się na torze Silverstone w tej samej konfiguracji, ale wszystkie zespoły będą miały do dyspozycji inne, jeszcze bardziej miękkie zestawy ogumienia Pirelli (od hard C2 do soft C4 zamiast C1-C3).

Skomentuj na forumUdostępnij