Aktualności
09.07.2020

Lamborghini Sian Roadster Rozwiązania jutra

W ubiegłym roku Automobili Lamborghini pokazało maszynę otwierającą nowy rozdział w historii marki: coupe Sian z hybrydowym układem napędowym i karoserią wyznaczającą kierunek stylistyczny na kolejną dekadę. W tym tygodniu ten sam projekt projekt wszedł w kolejną fazę: przed całym światem został odsłonięty Sian w wydaniu Roadster.

Sian z otwartym nadwoziem to drugie Lamborghini, które według słów twórców wyprzedza swoje czasy. Model dziedziczy po coupe futurystyczne linie nadwozia, które nikogo nie pozostawią obojętnym oraz potężne serce w postaci wolnossącego silnika V12 o pojemności 6,5 litra, który pracuje za plecami kierowcy i pasażera. To najmocniejsza jednostka w historii włoskiej marki: na potrzeby obu modeli Sian zmotywowano ją do generowania aż 785 koni mechanicznych przy 8,5 tysiącach obrotów na minutę oraz 720 niutonometrów! V12 współpracuje z 7-stopniową przekładnią ISR (Independent Shifting Rods) oraz układem przeniesienia napędu na obie osie.

Lamborghini Sian Roadster

To oczywiście nie wszystko. Sian to hybryda. Hybryda, która wykorzystuje elektryczny silnik o mocy 34 KM oraz momencie 38 Nm, podłączony między V12, a ISR. Energia elektryczna przechowywana jest w superkondensatorach, które opracowano we współpracy z bostońskim Massachusetts Institute of Technology. W porównaniu do stosowanych powszechnie baterii litowo-jonowych rozwiązanie takie pozwala na zgromadzenie większej ilości energii przy mniejszej masie nośnika oraz efektywniejszym jej oddawaniu i wprowadzaniu. Silnik elektryczny ma sprawdzać się przede wszystkim podczas przyspieszania w przedziale prędkości do 130 km/h, przy manewrach przy najmniejszych prędkościach czy redukcji nieprzyjemnego szarpania podczas redukcji biegów.

Lamborghini Sian Roadster

Sian Roadster ma rozpędzać się do setki w niecałe 2,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna będzie przekraczać 350 km/h. Tak szybkiego Roadstera od Lamborghini jeszcze nie było. Maszyna będzie uzbrojona między innymi w adaptacyjne zawieszenie, węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, tylne koła skrętne oraz opatentowany przez Lamborghini układ ruchomych klapek w obrębie komory silnika, które otwierają otwory wentylacyjne. Sterują nimi sprężyny reagujące na zmiany temperatury - nie była dzięki temu potrzebna żadna elektronika. Produkcja coupe Sian została ograniczone do 63 egzemplarzy. Roadster będzie jeszcze egzotyczniejszy: w planie jest budowa tylko 19 sztuk. Wszystkie zarezerwowano na długo przed premierą modelu.

Skomentuj na forumUdostępnij