Aktualności
19.06.2020

McLaren 720S Le Mans 25 lat później

W tym tygodniu minęło dokładnie dwadzieścia pięć lat od pierwszego i jedynego zwycięstwa McLarena w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Właśnie z tej okazji do sprzedaży trafi kolekcjonerskie coupe 720S Le Mans, nawiązujące bezpośrednio do sukcesu brytyjskiej marki oraz słynnego McLarena F1 z lat dziewięćdziesiątych.

Wyścigowy McLaren F1 GTR wkroczył do akcji w sezonie 1995, w którym zaatakował złożone z dwunastu rund mistrzostwa BPR Global GT Series oraz 24-godzinny wyścig Le Mans. Brytyjskie super coupe z wolnossącym V12 produkcji BMW odniosło zwycięstwo już w pierwszym wyścigu, 4-godzinnej rundzie Global GT na pętli Jerez. Do wyścigu Le Mans w klasie GT1 wystawiono aż siedem egzemplarzy F1 GTR, dla których głównymi rywalami okazały się prototypy klasy WSC (World SportsCar). Najdłuższy dystans w ciągu doby - 298 okrążeń dających wygraną z przewagą jednego okrążenia - przejechał McLaren numer #59 zespołu Kokusai Kaihatsu Racing w składzie Dlamas, Sekiya i Lehto, a inne sztuki zajęły miejsca trzecie, czwarte oraz piąte! Dla uczczenia sukcesu na publiczne drogi trafił limitowany do pięciu sztuk F1 LM.

McLaren 720S Le Mans

W tym roku z okazji sukcesu przed dwudziestu pięciu lat przygotowano coupe 720S w specyfikacji Le Mans, czerpiące pełnymi garściami z wyścigowego F1 GTR oraz drogowego F1 LM. Do utytułowanych przodków nawiązują przede wszystkim kolory nadwozia (McLaren Orange oraz Sarthe Grey), dodatkowy, funkcjonalny wlot powietrza na dachu oraz zupełnie nowe felgi o pięciu ramionach oraz fotele wykonane z włókien węglowych, a całość zdobią liczne detale przygotowane przez oddział McLaren Special Operations oraz logotypy "McLaren 25 Anniversary Le Mans". Maszyny z serii Le Mans będą wyróżniały się również numerem VIN: każdy będzie zaczynał się od liczby 298, podkreślającej liczbę okrążeń pokonanych przez załogę zwycięskiego F1 GTR podczas weekendu z siedemnastego na osiemnasty czerwca 1995 roku.

McLaren 720S Le Mans

Coupe, oparte na lekkim, węglowym kadłubie Monocage II, napędza podwójnie turbodoładowane V8 o pojemności czterech litrów znane ze standardowego 720S, które na tylną oś dostarcza 720 mechanicznych. Maszyna rozpędza się do setki w zaledwie 2,9 sekundy, a do 200 km/h w zaledwie 7,8 sekundy i może rozwinąć maksymalnie 341 kilometrów na godzinę. Standardem jest m.in. adaptacyjne zawieszenie Proactive Chassis Control II. McLaren wyprodukuje tylko pięćdziesiąt egzemplarzy modelu 720S Le Mans, z których tylko szesnaście przeznaczonych jest na rynki europejskie. Na terenie Wielkiej Brytanii samochód wyceniono na 254,5 tysięcy funtów (aktualnie to równowartość około 1,15 miliona złotych). Pierwsze sztuki mają trafić do właścicieli już w sierpniu.

Skomentuj na forumUdostępnij