Aktualności
24.03.2020

Aston Martin Valhalla Wątek autobiograficzny

Aston Martin, za którego bramami dzieją się rzeczy mające zadecydować nie tylko o najbliższej, ale również dalszej przyszłości marki, pochwalił się zupełnie nową jednostką napędową. Do widlasty motor spalinowy o sześciu cylindrach, który zadebiutuje w sportowym coupe Valhalla, modelu jakiego do tej pory w ofercie Aston Martina jeszcze nie było.

W ostatnich miesiącach brytyjska marka przeszła kilka poważnych operacji: premiera pierwszego SUV'a w jej historii, uruchomienie zupełnie nowej fabryki w St Athan z myślą o wspomnianym modelu oraz przyszłych autach elektrycznych marki Lagonda, pierwszy wyjazd na publiczne drogi prototypów super sportowego coupe Valkyrie oraz przejęcie znacznej części udziałów w firmie przez konsorcjum pod wodzą Lance'a Strolla, którego efektem będzie m.in. wejście Aston Martina w rolę pełnoprawnego zespołu i konstruktora mistrzostw świata Formuły 1. Dziś z powodu światowej epidemii koronawirusa Aston Martin zamknął swoje wszystkie zakłady na co najmniej cztery tygodnie, a tuż przed tym przedstawił swoje zupełnie nowe V6.

Aston Martin Valhalla

Widlastą szóstkę można traktować jako następcę podwójnie turbodoładowanego V8 z zakładów Mercedes-AMG, z którego korzystają obecnie modele Vantage oraz DB11. Ale przeznaczenie V6 - przynajmniej na początku - jest zupełnie inne. To sportowe coupe Valhalla z silnikiem umieszczonym centralnie, które w formie konceptu AM-RB 003 zobaczyliśmy rok temu. Stylistycznie maszyna czerpie pełnymi garściami z ekstremalnego Valkyrie, ale pozycjonowana jako hipersamochód stojący stopień niżej z limitem produkcji 500 egzemplarzy. Valhalla będzie hybrydą: silnikowi benzynowemu asystować będzie silnik elektryczny oraz baterie, które będą punktem wyjścia dla innych modeli Aston Martina, a prawdopodobnie również Lagondy.

Aston Martin Valhalla

Nowe V6 będzie charakteryzować się dwiema turbosprężarkami upchniętymi między dwoma szeroko rozwartymi rzędami cylindrów, suchą miską olejową, pojemnością trzech litrów oraz masą niespełna 200 kilogramów. Silnik otrzymał oznaczenie TM01 dla upamiętnienia Tadeusza Marka, polskiego inżyniera odpowiadającego za jednostki napędowe Aston Martina w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. TM01 to pierwszy silnik, który został zaprojektowany przez Aston Martina zupełnie samodzielnie od 1968 roku! Coupe Valhalla, w którym zadebiutuje widlasta szóstka, miałoby być gotowe do produkcji najwcześniej w przyszłym roku. Pierwsze, pokazowe prototypy już jeżdżą.

Skomentuj na forum
Ostatnie wiadomości Prezentacje