Aktualności
18.11.2019

Grand Prix Brazylii Pierwszy raz w karierze

Na drodze do zamknięcia aktualnego sezonu Formuła 1 odwiedziła w minionym tygodniu Brazylię. Przedostatnią, dwudziestą rundą mistrzostw świata w tym roku był wyścig na pętli Interlagos w Sao Paulo, która odwiedzana jest z przerwami od 1972 roku. W ostatnich pięciu latach cztery razy wygrywali tu zawodnicy Mercedesa, raz Ferrari.

W tym roku najważniejsze tytuły zostały już rozdane: Mercedes-Benz trzynastego października w Japonii przypieczętował swój szósty tytuł mistrzów świata konstruktorów z rzędu (!!), a w USA trzeciego listopada swój szósty w karierze tytuł mistrza świata wśród kierowców zdobył Lewis Hamilton (piąty z Mercedesem, pierwszy wywalczył za kierownicą McLarena z silnikiem Mercedesa). Tytuł wicemistrza zagwarantował już sobie Valtteri Bottas w drugim Mercedesie (pod tym względem to najlepszy sezon w karierze Fina). Kwestią otwartą na dwa wyścigi przed końcem sezonu pozostawał drugi wicemistrz: trzecie miejsce w generalce w zasięgu mają Leclerc, Verstappen i Vettel. W tabeli konstruktorów trwała jeszcze walka o piąte miejsce, na którym ze sporą przewagą kilkunastu punktów nad Racing Point i Toro Rosso znajdował się Renault.

Grand Prix Brazylii

W piątkowych i sobotnich treningach na 4,3-kilometrowym Interlagos najlepszymi okrążeniami popisywali się różni kierowcy. Najpierw najszybszy w ustającym deszczu był Albon w Red Bullu przed Mercedesem i Ferrari, potem Vettel w Ferrari przed kolejnym Ferrari i Red Bullem, a w końcu Hamilton w Mercedesie przed Red Bullem i Ferrari. Na mokrym torze po przesiadce na ogumienie slick swojego Red Bulla podczas FP1 rozbił Albon, w czasie FP2 dotkliwie robił się Kubica w Williamsie, w tej samej sesji wysiadł silnik Hondy w Toro Rosso z Gasly'm za kierownicą. Przed niedzielnym wyścigiem Red Bull potwierdził, że w sezonie 2020 będzie dla niego jeździł Albon, a Toro Rosso ogłosiło, że w jego szeregach zostaje Gasly. Oznacza to, że w sezonie 2020 został już tylko jeden fotel do wzięcia, miejsce w Williamsie, które zajmie prawdopodobnie Nicholas Latifi, obecny kierowca Formuły 2 walczący o tytuł wicemistrza. Latifi wystąpił w Brazylii w pierwszej sesji treningowej (szósty raz w tym roku).

Grand Prix Brazylii

Po pierwszej sesji kwalifikacyjnej w sobotę po raz dwudziesty w tym sezonie odpadli obaj kierowcy Williamsa. Po raz czternasty w tym roku dołączył do nich Stroll w Racing Point. Niespodzianką było odpadnięcie Sainza w McLarenie, którego awaria nie pozwoliła na zrobienie ani jednego okrążenia. Na Q2 kwalifikacje zakończyły się między innymi dla obu Renaultów. Pole position z przewagą 0,123 sekundy niespodziewanie wywalczył Verstappen w Red Bullu (drugie pole position w tym roku i drugie w karierze). Za nim uplasowali się: Vettel w Ferrari, Hamilton w Mercedesie, Leclerc w Ferrari, Bottas w Mercedesie, Albon w Red Bullu, Galsy w Toro Rosso, Grosjean w Haasie, Raikkonen w Alfie Romeo i Magnussen w Haasie. Na Leclerca czekała kara cofnięcia o 10 pozycji za wymianę elementów układu napędowego, przez co na dziesiąte pole startowe awansował Norris w McLarenie.

Grand Prix Brazylii

W niedzielę nad torem było około 20 stopni, nieco pochmurnie i wilgotno. Verstappen miał dobry start, który pozwolił mu oddalić się od rywali. Na pierwszym zakręcie na drugą pozycję awansował Hamilton, który wyprzedził Vettela. Leclerc na koniec pierwszego okrążenia awansował na miejsce 11. Na trzecim okrążeniu był już w pierwszej dziesiątce i szykował się do wyprzedzenia kolejnego rywala. Po trzech okrążeniach Verstappen wypracował przewagę ponad dwóch sekund, Vettel utrzymywał się niecałe 1,3 sekundy za Hamiltonem. Bottas na miejscu czwartym musiał uciekać przez Albonem, który miał go w zasięgu DRS, ale mimo to Red Bullowi było do Mercedesa dalej niż bliżej.

Grand Prix Brazylii

Okrążenie 5 z 71: Verstappen ma blisko 2,5 sekundy przewagi nad Hamiltonem, Vettel traci blisko 1,5 sekundy do Hamiltona. Leclerc i Sainz nie przestają awansować: ten pierwszy jest ósmy, ten drugi piętnasty. Okrążenie 7: Leclerc wyprzedza Raikkonena i awansuje na miejsce siódme. U Norrisa w McLarenie szwankuje elektronika, która pozwala na śledzenie samochodu: jest 11, ale niektóre systemy błędnie wskazują, że jest ostatni. Okrążenie 8: Magnussen podejmuje próbę odebrania trzynastego miejsca Ricciardo, który blokuje koło przy hamowaniu, dochodzi do konktaktu. Incydent kończy się obróceniem bolidu Haasa i uszkodzeniem przedniego skrzydła w Renaulcie, który od razu zjeżdża do mechaników. Ricciardo spada na ostatnie miejsce, Magnussen na 17, przed dwa Williamsy. Całe wydarzenie zostaje rozpatrzone na niekorzyść Ricciardo, który otrzymuje karę doliczenia pięciu sekund.

Grand Prix Brazylii

Okrążenie 11: Leclerc jest już szósty, a Sainz trzynasty. Okrążenie 13: Verstappen ma na koncie najszybsze z dotychczasowych okrążeń, ale Hamilton utrzymuje się niecałe 2,2 sekundy za nim. Vettel traci do drugiego miejsca już ponad trzy sekundy, a ponad pięć sekund do Vettela traci Bottas. Okrążenie 18: Ricciardo zaczyna odrabiać straty i wyprzedza pierwszego Williamsa, Verstappen powiększa przewagę do prawie 2,4 sekund, Vettel oddala się od Hamiltona na przeszło 4,2 sekundy, a Leclerc z każdym zakrętem zbliża się do Albona. Okrążenie 21: wczesna wymiana ogumienia u Hamiltona, postój na 2,5 sekundy, założenie opon typu soft, powrót na tor na pozycji szóstej. U Verstappena ogumienie zaczyna dochodzić do końca swoich możliwości, a przed kierowcą Red Bulla widoczni są już kierowcy do zbudlowania.

Grand Prix Brazylii

Okrążenie 22: pit stop Verstappena, postój na 1,9 sekundy, wymiana ogumienia na mieszankę soft, powrót na tor... daleko za Hamiltonem! Cały misterny plan popsuł Kubica, który opuścił swoich mechaników w alei serwisowej tak, że wyjechał praktycznie obok Verstappena, który musiał hamować. Hamilton jest tuż za Ferrari Leclerca, ale na jego wyprzedzenie traci dłuższą chwilę. Ułamek sekundy później Ferrari wyprzedza również Verstappen, który po kilku zakrętach atakuje Hamiltona i awansuje na miejsce czwarte! Hamilton z pomocą DRS próbuje odzyskać pozycję, ale zostaje z tyłu. Okrążenie 24: Verstappen i Hamilton wyprzedzają Albona, który niedługo później ucieka na wymianę opon. Okrążenie 26: na wymianę ogumienia z pozycji lidera zjeżdża Vettel, zatrzymuje się na 2,4 sekundy i wraca na tor na ogumieniu medium na pozycji piątej.

Grand Prix Brazylii

Okrążenie 26: Hamilton zgłasza problem z silnikiem, w odpowiedzi słyszy, że wszystko jest w porządku, poza niektórymi wysokimi temperaturami. Okrążenie 27: Bottas oddaje prowadzenie Verstappenowi, zjeżdża na 2,6-sekundowy postój i wraca na tor na miejscu piątym na ogumieniu hard, które być może spróbuje dowieźć już do końca. Hamilton, sugerujący nietrafny dobór ogumienia, nie jest w stanie dotrzymać tempa Verstappenowi, który na 28 okrążeniu prowadzi z przewagą ponad dwóch sekund. W międzyczasie pozycjami wymieniają się Vettel i Leclerc w bolidach Ferrari. Okrążenie 30: Leclerc w pitach, postój na 2,3 sekund, zmiana ogumienia na mieszankę hard, powrót na tor na pozycji szóstej, kilkanaście sekund za Albonem. Okrążenie 37: przewaga Verstappena przekracza już trzy sekundy, Vettel traci do Hamiltona prawie dziesięć sekund. Kubica za niebezpieczne wypuszczenie samochodu przez Williamsa otrzymują karę postoju na pięć sekund, która spycha go na sam koniec stawki.

Grand Prix Brazylii

Okrążenie 44: Hamilton zjeżdża na swój drugi postój, zatrzymuje się na 3,3 sekundy i wraca na tor na pozycji trzeciej na ogumieniu medium. Na 45 okrążeniu na strategię Mercedesa od razu reaguje Red Bull: Verstappen spędza zaledwie 1,9 sekundy na wymianie ogumienia na medium, po której wraca na tor na pozycji drugiej. Hamilton na wcześniejszym pit stopie odrabia straty i traci do niego niecałe 1,5 sekundy. Na prowadzeniu zostaje Vettel. Okrążenie 46, 47, 48, 49: o piątą pozycję walczą Bottas i Leclerc. Hamilton domaga się więcej mocy, czego nie słyszy się codziennie. Okrążenie 50: 2,6-sekundowy pit stop Vettela, na prowadzenie wraca Verstappen, za którym ze stratą niespełna 1,5 sekundy podąża Hamilton. Bottas musi chwilowo zrezygnować z prób wyprzedzenia Ferrari: komponenty jego Mercedesa osiągają zbyt wysokie temperatury. Na 10 miejscu jedzie Sainz.

Grand Prix Brazylii

Okrążenie 52: Mercedes prowadzony przez Bottasa zaczyna dymić, a Ferrari w dalszym ciągu nie daje się wyprzedzić. Bolid Fina traci w końcu moc, kierowca zjeżdża na trawiaste pobocze i odpada z wyścigu. Żółte flagi w dwóch sektorach: obowiązek redukcji prędkości, zaraz wyprzedzania. Okrążenie 54: na tor wyjeżdża samochód bezpieczeństwa. Na wymianę ogumienia w takich okolicznościach zjeżdża między innymi Verstappen (zmiana na mieszankę soft), Hamilton zostaje na torze. Opony zmienia również Leclerc, a wielu kierowców korzysta z prawa do oddublowania się. Samochód bezpieczeństwa znika z pola widzenia pod koniec 59 z 71 okrążeń. Hamilton zwalnia tak, że robi się tłocznie niczym na starcie wyścigu. Hamilton utrzymuje się na krótko na prowadzeniu, walczy bok w bok z Verstappenem i ostatecznie przegrywa. Trzeci po awansie jest Albon przed dwoma kierowcami Ferrari, siódmy jest Sainz przed dwoma Alfami Romeo z silnikami Ferrari.

Grand Prix Brazylii

Okrążenie 62: Verstappen oddalił się już na prawie 2,5 sekundy, a niecałą sekundę za Hamiltonem jest Albon w drugim Red Bullu. Albona w zasięgu DRS ma z kolei Vettel, do którego wyprzedzenia przymierza się Leclerc. Okrążeni 64: Vettel na końcu prostej startowej wysuwa się może na metr przed Albona, ale nie udaje mu się zdobyć pozycji. Okrążenie 65: Leclerc wyprzedza Vettela, ale podczas próby odzyskania pozycji przez Vettela dochodzi do kontaktu i cała walka kończy się dla obu fatalnie. Leclerc odpada z wyścigu z uszkodzonym przednim zawieszeniem i kołem, a Vettel kończy przedwcześnie z przebitą oponą na tylnej osi! Na tor wyjeżdża samochód bezpieczeństwa, Hamilton niespodziewanie zjeżdża na wymianę ogumienia i spada na miejsce czwarte, a na prowadzeniu zostają dwa Red Bulle. Trzeci jest Gasly w Toro Rosso, który kilka wyścigów temu został zdegradowany z Red Bulla! Z wyścigu opada kolejny kierowca: Stroll w Racing Point musi wycofać się z powodu połamanego zawieszenia z przodu. Na torze jest pełno odłamków oderwanych od samochodów Ferrari.

Grand Prix Brazylii

Okrążenie 69: samochód bezpieczeństwa zjeżdża na parking, do końca wyścigu zostały już tylko dwa pełne okrążenia, Verstappenowi pozostaje dobrze wystartować. Zielona flaga! Hamilton natychmiast awansuje na miejsce trzecie, na czwarte spada Gasly. Piąty jest Sainz, który walczy z Raikkonenem. Okrążenie 70: dochodzi do kontaktu między Hamiltonem i Albonem, który zostawił miejsce w zakręcie! Red Bull zostaje obrócony i spada na przedostatnie miejsce, Hamilton spada na miejsce trzecie, a na miejsce drugie awansuje Gasly! Verstappen oddala się w drodze po swoje kolejne zwycięstwo w karierze. Hamilton ma uszkodzone przednie skrzydło i nie może już znaleźć sposobu na wyprzedzenie samochodu Toro Rosso. Gasly i Hamilton mijają linię mety jadąc obok siebie, Mercedes z tyłu, Toro Rosso z silnikiem Hondy z przodu! Sędziowie przed zamknięciem wyników mają pełne ręce pracy: Hamilton vs Albon, Vettel vs Leclerc i kilku kierowców, którzy mimo zakazu skorzystali pod żółtymi flagami z systemu DRS.

Grand Prix Brazylii

Tegoroczne Grand Prix Brazylii zakończyło się zwycięstwem Maxa Verstappena w bolidzie Red Bulla z silnikiem Hondy (ósma wygrana w karierze, trzecia w tym roku). Na drugim miejscu wyścig ukończył Gasly w Toro Rosso, to jego pierwsze podium w karierze (drugie podium zespołu w tym roku)! Na trzecim stopniu podium po odbiór pucharu pojawił się Hamilton, ale niedługo po zakończeniu wyścigu został ukarany za incydent z Albonem doliczeniem do wyniku pięciu sekund, co zepchnęło go za kilku innych kierowców. Na trzecie miejsce i swoje pierwsze podium w karierze awansował Sainz w McLarenie, który startował z ostatniego miejsca (pierwsze podium zespołu od marca 2014 roku)! Na kolejnych pozycjach uplasowali się: Raikkonen i Giovianazzi w Alfach Romeo (najlepszy wynik zespołu w sezonie, najlepszy wynik Giobinazzi'ego w karierze), Ricciardo w Renaulcie, Hamilton w Mercedesie, Norris w McLarenie, Perez w Racing Point oraz Kvyat w Toro Rosso. Punktu za najszybsze okrążenie nie przyznano: wykręcił je Bottas, który nie ukończył wyścigu. Niespodziewany wynik niedzielnego wyścigu zaostrzył walkę o piąte miejsce w klasyfikacji generalnej. Cały sezon zakończy się wyścigiem w Abu Dhabi pierwszego grudnia.

Klasyfikacja generalna kierowców
Lewis Hamilton (Mercedes)387 pkt.
Valtteri Bottas (Mercedes)314 pkt.
Max Verstappen (Red Bull)260 pkt.
Charles Leclerc (Ferrari)249 pkt.
Sebastian Vettel (Ferrari)230 pkt.
Pierre Gasly (Red Bull)95 pkt.
Carlos Sainz (McLaren)95 pkt.
Alexander Albon (Toro Rosso)84 pkt.
Daniel Ricciardo (Renault)54 pkt.
Sergio Perez (Racing Point)46 pkt.
Lando Norris (McLaren)45 pkt.
Kimi Raikkonen (Alfa Romeo)43 pkt.
Nico Hulkenberg (Renault)37 pkt.
Daniil Kvyat (Toro Rosso)35 pkt.
Lance Stroll (Racing Point)21 pkt.
Kevin Magnussen (Haas)20 pkt.
Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)14 pkt.
Romain Grosjean (Haas)8 pkt.
Robert Kubica (Williams)1 pkt.
George Russell (Williams)0 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów
Mercedes701 pkt.
Ferrari479 pkt.
Red Bull Racing Honda391 pkt.
McLaren Renault140 pkt.
Renault91 pkt.
Scuderia Toro Rosso Honda83 pkt.
Racing Point BWT Mercedes67 pkt.
Alfa Romeo Racing Ferrari57 pkt.
Haas Ferrari28 pkt.
Williams Mercedes1 pkt.
Skomentuj na forumUdostępnij