Aktualności
04.11.2019

Grand Prix USA Historyczne dokonania

W ubiegłym roku Hamilton zrównał się w liczbie zdobytych tytułów mistrza świata Formuły 1 z Fangio, wirtuozem kierownicy lat pięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Wczoraj w wyścigu USA, na dwie rundy przed końcem sezonu, Brytyjczyk mógł przypieczętować swój szósty tytuł mistrzowski i zbliżyć się do Schumachera, który ma w dorobku siedem tytułów.

Lewis Hamilton startuje w Formule 1 nieprzerwanie od 2007 roku, ale w ciągu kilkunastu lat kariery jeździł tylko dla dwóch zespołów: najpierw dla McLarena, a od roku 2013 dla Mercedesa. Urodzony w 1985 roku Brytyjczyk zwyciężył do tej pory w 83 wyścigach, 149 razy stawał na podium i 87 razy sięgnął po pole position. Tytuł mistrza świata zdobył w latach 2008, 2014, 2015, 2017 oraz 2018 (raz z McLarenem, cztery razy z Mercedesem, który na początku października zapewnił sobie szósty z rzędu tytuł mistrzów świata konstruktorów). W aktualnym sezonie w osiemnastu z dwudziestu jeden wyścigów zwyciężył dziesięć razy. Dziewiętnastą rudną mistrzostw świata było wczorajsze Grand Prix USA na mierzącej ponad 5,5 kilometra długości pętli Circuit of the Americas w stanie Texas.

Grand Prix USA

W piątkowych i sobotnich treningach ani razu na szczycie nie pojawiło się Ferrari. W każdej z trzech sesji najszybsza maszyna z Maranello plasowała się na miejscu drugim. W pierwszej i trzeciej sesji treningowej najszybszy był Verstappen w Red Bullu, a w drugiej Hamilton w Mercedesie. Niektóre zespoły testowały ogumienie oraz elementy aerodynamiczne na sezon 2020, a wielu kierowców miało problemy z utrzymaniem się na torze i wykręceniem poprawnych okrążeń pomiarowych bez przekraczania granic toru. Najgorzej na tym wszystkim wyszedł Grosjean, który rozbił swojego Haasa w sesji FP2. Ostatnią sesję treningową w garażach Ferrari zaburzyła awaria układu napędowego w bolidzie Leclerca, który zdołał przejechać tylko jedno okrążenie.

Grand Prix USA

Wyniki pierwszej z trzech sesji kwalifikacyjnych nie pozwoliły awansować wyżej obu kierowcom Williamsa, obu kierowcom Alfy Romeo oraz Perezowi w Racing Point, na którego czekał start z alei serwisowej za przewinienie w trakcie treningów. Po Q2 odpadł m.in. drugi zawodnik Racing Point oraz oba Haasy. W ostatniej sesji kwalifikacyjnej o czołowe pozycje startowe walczyli jak zwykle kierowcy Ferrari, Mercedesa i Red Bulla. Po pole position sięgnął ostatecznie Bottas w Mercedesie (po raz dwunasty w karierze i po raz piąty w tym roku). Kolejne miejsca zajęli: Vettel w Ferrari, Verstappen w Red Bullu, Leclerc w Ferrari (strata zaledwie 0,108 sekundy do pole position), Hamilton w Mercedesie (Brytyjczykowi w przypadku wygranej Bottasa wystarczyłoby ósme miejsce w wyścigu, aby sięgnąć po tytuł mistrza świata, kwestię tytułu rozwiązałoby również drugie miejsce dla Bottasa), Albon w Red Bullu, Sainz i Norris w McLarenach, Ricciardo w Renaulcie oraz Gasly w Toro Rosso.

Grand Prix USA

Do pierwszego zakrętu pierwszego okrążenia pierwszy dojechał Bottas, za którym Verstappen wyprzedził Vettela. W tle starli się Sainz i Albon. Chwilę później Vettel padł łupem Hamiltona i Leclerca, spadając na miejsce piąte. Po błędzie Vettela wyprzedził go Norris, który chwilę wcześniej zostawił za sobą Ricciardo. Już po pierwszym okrążeniu u mechaników pojawił się Albon. Okrążenie 2 z 56: Vettel traci pozycję na rzecz Ricciardo, zgłasza zespołowi, że ma prawdopodobnie uszkodzony bolid i walczy z dużą podsterownością. Na pierwszych okrążeniach na jedenaste miejsce wskoczył Raikkonen w Alfie Romeo, który rok temu zwyciężył w USA za kierownicą Ferrari. Po trzech okrążeniach Bottas prowadzi z przewagą około 1,2 sekundy nad Verstappenem, któremu niewiele brakuje do złapania Mercedesa w zasięg DRS.

Grand Prix USA

Okrążenie 8: przewaga Bottasa wzrosła do około dwóch sekund, a jakieś 1,5 sekundy do Verstappena traci Hamilton. Leclerc na miejscu czwartym traci już siedem sekund do lidera. Drugie Ferrari niespodziewanie poddaje się na krawężniku i nierównościach toru: maszyna Vettela zatrzymuje się za torem z połamanym zawieszeniem z tyłu! W tym czasie Ricciardo wyprzedza Norrisa i awansuje na miejsce piąte. Sainz w drugim McLarenie jest ósmy, Hulkenberg w drugim Renaulcie jest dziesiąty. Na miejscu dziewiątym znajduje się Raikkonen. Na samym końcu jadą oba Williamsy, przed którymi jest Albon z misją powrotu do pierwszej dziesiątki. Okrążenie 14: Verstappen dość niespodziewanie ucieka na wczesną zmianę ogumienia, zatrzymuje się na 2,6 sekundy, zakłada ogumienie hard i wraca na tor na miejscu czwartym. Tuż przed tym manewrem Hamilton tracił do niego zaledwie 0,5 sekundy.

Grand Prix USA

Okrążenie 15: na zmianę ogumienia na mieszankę hard zjeżdża z pierwszego miejsca Bottas, zatrzymuje się na 3,2 sekundy i wraca na tor na pozycji trzeciej, między Leclerca i Verstappena. Okrążenie 16: Bottas z powodzeniem atakuje Leclerca w pierwszym zakręcie i awansuje na miejsce drugie. Wkrótce w jego ślady idzie Verstappen, który wskakuje na miejsce trzecie. Czy kierowcy Mercedesa i Red Bulla będą jeszcze się zatrzymywać? Czy ich opony wytrzymają już do końca wyścigu? Wiadomo jedynie, że Hamilton jest na prowadzeniu i swój pierwszy i ostatni pit stop ma ciągle przed sobą. Wszystko wskazuje na to, że Leclerc w jedynym Ferrari na torze nie liczy się już w walce o pozycje na podium, ale jeszcze wiele może się zdarzyć.

Grand Prix USA

Po swoim pit stopie Leclerc traci ponad 40 sekund do Verstappena. Okrążenie 23: Hamilton otrzymuje polecenie zjazdu na wymianę ogumienia, ale deklaruje, że może jechać dalej i zostaje na torze... niecałe 0,5 sekundy przed Bottasem, który chciałby jak najszybciej odzyskać prowadzenie i wydostać się z brudnego powietrza za drugim Mercedesem. Okrążenie 24: Bottas wyprzedza Hamiltona i wraca na pierwsze miejsce. Hamilton zjeżdża na pit stop, zatrzymuje się na 2,4 sekundy i wraca na tor na pozycji trzeciej. Do Verstappena traci około 16 sekund, jakieś 23 sekundy za nim jest Leclerc. Okrążenie 26: Albon wyprzedza Raikkonena i awansuje na miejsce dziesiąte. Mercedes melduje Hamiltonowi, że pod koniec wyścigu będzie mógł wyprzedzić Verstappena i walczyć o zwycięstwo... o ile zadba o opony.

Grand Prix USA

Okrążenie 30: Bottas prowadzi z przewagą 6,6 sekundy nad Verstappenem i około 17,5 sekundy nad Hamiltonem. Verstappen z każdym okrążeniem oddala się od Bottasa, do obu z każdym okrążeniem zbliża się Hamilton, a sytuację komplikują dublowane samochody. Okrążenie 33: z wyścigu po awarii hydrauliki wycofuje się Kubica w Williamsie. Okrążenie 35: do mechaników zjeżdża Verstappen i wraca na tor na mieszance medium na pozycji trzeciej. Na tym samym okrążeniu Albon, który zatrzymywał się już dwa razy, awansuje na miejsce szóste. Okrążenie 36: pit stop Bottasa, mieszanka medium, powrót na tor na miejscu drugim, niecałe dziesięć sekund za Hamiltonem i ponad pięć sekund przed Verstappenem. Czy ogumienie pozwoli Hamiltonowi wytrzymać do końca wyścigu i przypieczętować szósty tytuł mistrza świata zwycięstwem? Nie jest to takie oczywiste.

Grand Prix USA

Okrążenie 38: Albon wyprzedza Ricciardo i awansuje na miejsce piąte, ale ma przed sobą jeszcze jeden pit stop. Bottas wykręca nowy rekord okrążenia, a Hamilton traci cenny czas za dublowanym kierowcą. Różnica między dwoma Mercedesami kurczy się do niespełna 5,5 sekundy. Okrążenie 41: przewaga Hamiltona maleje do niespełna 4,5 sekundy, ale obu Mercedesom przeszkadzają dublowane bolidy. Możliwe, że zespół ściągnie Hamiltona po najszybsze ogumienie soft. Okrążenie 45: Bottas traci do lidera niecałe 3,5 sekundy, Verstappen jest jakieś sześć sekund za Bottasem, a Leclerc traci do lidera już prawie jedną minutę i zaczyna dopytywać się o czasy najszybszego okrążenia. Albon wspina się ponownie po szczeblach w drugiej połowie pierwszej dziesiątki i jest już siódmy.

Grand Prix USA

Okrążenie 48 z 56: przewaga Hamiltona zmalała do niespełna dwóch sekund. Bottas odrabia straty w tempie nawet 0,6 sekundy na okrążeniu, ale wygląda na to, że im bliżej Hamiltona tym trudniej, a obaj zbliżają się do walczących między sobą samochodów do zdublowania. Albon po raz kolejny wyprzedza Ricciardo i awansuje na miejsce piąte. Verstappen, który nie ma nikogo bezpośrednio przed sobą zbliża się do obu Mercedesów, traci do Bottasa jakieś pięć sekund. Okrążenie 51: Bottas z wykorzystaniem DRS atakuje Hamiltona, ale na zakręcie zostaje zmuszony do ucieczki poza tor. Verstappen w bolidzie Red Bulla jest cztery sekundy za Bottasem i może poważnie myśleć o zdobyciu jeszcze jednej pozycji. Szczególnie, że zaczyna się dopytywać o pełną moc jednostki napędowej przygotowanej przez Hondę.

Grand Prix USA

Okrążenie 52: druga próba ataku na Hamiltona z wykorzystaniem DRS, Bottas odzyskuje prowadzenie! Verstappen jest niecałe trzy sekundy za Hamiltonem, ale traci czas po dublowaniu kilku kierowców. Norris w walce o pozycje wyprzedza Sainza w drugim McLarenie i awansuje na miejsce siódme. W tym samym czasie Gasly i Perez walczą o pierwsze dziewiąte. Okrążenie 54: Verstappen traci do Hamiltona już tylko niecałe 1,5 sekundy. Żółte flagi w drugim sektorze na 55 okrążeniu: Magnussen w Haasie wyleciał z toru i utknął w żwirze. To komplikuje sytuację Verstappena, który traci już niecałą sekundę do Hamiltona, ale nie ma okazji do podjęcia ataku. Z wyścigu wycofuje się Gasly, który celował w pierwszą dziesiątkę. Hamiltonowi w utrzymaniu pozycji pomagają nie tylko żółte flagi, ale również dublowane samochody. Red Bull ostatecznie nie może dobrać się do "srebrnej strzały" Mercedesa.

Grand Prix USA

Tegoroczne Grand Prix USA zakończyło się zwycięstwem Valtteriego Bottasa w Mercedesie (siódma wygrana w karierze, czwarta w tym roku). Drugie miejsce w drugim Mercedesie zajął Lewis Hamilton, który zdobył tym samym swój szósty tytuł mistrza świata Formuły 1. Kolejne pozycje zajęli: Verstappen w Red Bullu (awans na miejsce czwarte w generalce kierowców), Leclerc w Ferrari (najszybsze okrążenie w wyścigu), Albon w Red Bullu, Ricciardo w Renaulcie, Norris i Sainz w McLarenach, Hulkenberg w Renaulcie i Perez w Racing Point. Jako dziesiąty linię mety minął Kvyat w Toro Rosso, który za kolizję z Perezem w samej końcówce wyścigu otrzymał karę doliczenia pięciu sekund i spadł na miejsce 12 (Rosjanin zakończył podobnie również poprzedni wyścig). Do końca sezonu zostały jeszcze tylko dwa grand prix: Brazylia w dniu siedemnastego listopada i Abu Dhabi w dniu pierwszego grudnia.

Klasyfikacja generalna kierowców
Lewis Hamilton (Mercedes)381 pkt.
Valtteri Bottas (Mercedes)314 pkt.
Charles Leclerc (Ferrari)249 pkt.
Max Verstappen (Red Bull)235 pkt.
Sebastian Vettel (Ferrari)230 pkt.
Alexander Albon (Toro Rosso)84 pkt.
Carlos Sainz (McLaren)80 pkt.
Pierre Gasly (Red Bull)77 pkt.
Daniel Ricciardo (Renault)46 pkt.
Sergio Perez (Racing Point)44 pkt.
Lando Norris (McLaren)41 pkt.
Nico Hulkenberg (Renault)37 pkt.
Daniil Kvyat (Toro Rosso)34 pkt.
Kimi Raikkonen (Alfa Romeo)31 pkt.
Lance Stroll (Racing Point)21 pkt.
Kevin Magnussen (Haas)20 pkt.
Romain Grosjean (Haas)8 pkt.
Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)4 pkt.
Robert Kubica (Williams)1 pkt.
George Russell (Williams)0 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów
Mercedes695 pkt.
Ferrari479 pkt.
Red Bull Racing Honda366 pkt.
McLaren Renault121 pkt.
Renault83 pkt.
Racing Point BWT Mercedes65 pkt.
Scuderia Toro Rosso Honda64 pkt.
Alfa Romeo Racing Ferrari35 pkt.
Haas Ferrari28 pkt.
Williams Mercedes1 pkt.
Skomentuj na forumUdostępnij