Aktualności
24.09.2019

Bentley 4.5-Litre Blower Dwanaście prac

Bentley Motors idzie w ślady Aston Martina oraz Jaguara i zapowiada wznowienie produkcji jednego z klasyków z początków swojej działalności. Garstka kolekcjonerów otrzyma szansę zakupu słynnego "Blowera", wyścigowej maszyny prosto z lat dwudziestych minionego stulecia, do której napędu służył 4,5-litrowy silnik z mechaniczną sprężarką.

Pomysł na wznowienie produkcji "Blowera" narodził się po sukcesie limitowanego do stu egzemplarzy Continentala GT w wersji Number 9 Edition, która rozeszła się w oka mgnieniu. Wszystkie maszyny zostaną zbudowane na wzór egzemplarza z 1929 roku, którym startował między innymi sir Tim Birnkin, jeden ze słynnych Chłopaków Bentley'a (Bentley Boys). W latach dwudziestych Bentley przygotował tylko kilka takich samochodów, które z różnym powodzeniem walczyły na terenie całego kontynentu. Maszyna Birkina wzięła udział m.in. w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i utorowała drogę do zwycięstwa w tym samym miejscu fabrycznego Bentley'a Speed Six z 6-cylindrowym motorem w 1929 roku.

Bentley 4.5-Litre Blower

Bentley znany po prostu jako 4.5-Litre Blower napędzany był rzędowym, czterocylindrowym silnikiem o pojemności prawie 4,4 litra, z którego dzięki sprężarce udało się wycisnąć nawet do 240 koni mechanicznych (bez sprężarki: około 130 KM). Wielka maszyna z otwartą karoserią, którą Ettore Bugatti nazywał "wyścigową ciężarówką", ważyła blisko dwie tony i mogła przekroczyć prędkość dwustu kilometrów na godzinę. Samochody wykorzystywano w wyścigach długodystansowych, jak Le Mans (drugie miejsce w roku 1929) oraz w imprezach typu grand prix (drugie miejsce w Grand Prix Francji w 1930 roku), ale w żadnej z nich nie udało się im odnieść zwycięstwa. Jedną z tego typu maszyn jeździł książkowy agent brytyjskiego wywiadu, James Bond w początkach serii pióra Iana Fleminga.

Bentley 4.5-Litre Blower

Birkin przekonał Bentlay'a do produkcji serii pięćdziesięciu pięciu sztuk 4,5-litrowych "Blowerów", z których pięć od samego początku miało być maszynami przeznaczonymi do wyścigów. Ostatecznie z myślą o ściganiu się powstały tylko cztery sztuki, które wzięły udział w dwunastu imprezach. W związku z tym seria kontynuacyjna będzie limitowana zaledwie do dwunastu sztuk. Oryginalny "Blower", znajdujący się w zbiorach marki samochód zespołowy numer 2 z tablicą rejestracyjną UU 5872, zostanie rozłożony na części pierwsze, zeskanowany i powielony dwanaście razy, po części z wykorzystaniem narzędzi oraz metod przedwojennych. Przy okazji ponownego złożenia pojazd będzie poddany pieczołowitej renowacji i zabezpieczeniu na przyszłość. Budową nowych egzemplarzy zajmie się oddział Mulliner, który ma uwinąć się ze wszystkim w dwa lata. Cena? O to trzeba pytać się osobiście.

Skomentuj na forumUdostępnij