Aktualności
20.09.2019

Hyundai Veloster N ETCR Naturalny etap podróży

W marcu ubiegłego roku zaszczepiono pomysł nowej serii wyścigowej dla samochodów turystycznych, które obejdą się bez benzyny. Na wezwanie do przystąpienia w najbliższej przyszłości do elektrycznego pucharu ETCR już kilka miesięcy temu odpowiedziała marka Cupra, a teraz w jej ślady idzie Hyundai z prototypem elektrycznego Velostera N.

Veloster N ETCR, który został pokazany podczas tegorocznego salonu samochodowego we Frankfurcie jest pierwszym, elektrycznym autem wyścigowym koreańskiej marki. Maszynę zaprojektowano i zbudowano w oddziale Hyundai Motorsport w Alzenau w Niemczech, gdzie to tej pory narodziły się m.in. rajdowy i20 R5 oraz torowe modele i30 N TCR i Veloster N TCR. Prace nad samochodem rozpoczęto w listopadzie ubiegłego roku, a już w sierpniu tego roku gotowy był pierwszy z prototypów, na które czekają miesiące testów i różnego rodzaju prób, z których wnioski i doświadczenia zostaną przekazane do do centrum badawczo-rozwojowego Hyundai'a w Namyang w Korei Południowej.

Hyundai Veloster N ETCR

Auto zostało przygotowane na bazie seryjnie produkowanego przednionapędowego Velostera N, który opuszcza salony sprzedaży z silnikiem spalinowym o mocy nawet 275 koni mechanicznych pod przednią maską. W elektrycznym ścigaczu silnik umieszczony został centralnie, a napęd przekazywany jest na tylne koła. Dokładnie parametry układu napędowego modelu ETCR nie są jeszcze znane, a nieoficjalnie wiadomo, że premierowy egzemplarz wyposażono w baterie i silnik pozwalające na pokonanie tylko kilkudziesięciu kilometrów w celach pokazowych i testowych (konkurencyjna Cupra e-Racer ma dysponować stałą mocą ponad 400 KM i maksymalną nawet 680 KM i rozpędzać się do setki w 3,2 sekundy).

Hyundai Veloster N ETCR

Nowa seria wyścigów samochodów turystycznych o napędzie elektrycznym miałaby wystartować już latem przyszłego roku. Hyundai oraz Cupra to pierwsze marki, które wyraziły zamiary przystąpienia do ETCR i pierwsze, które pokazały swoje samochody. Baterie do wszystkich pojazdów dostarczać ma Williams Advanced Engineering. W pierwszym sezonie mają zostać zorganizowane tylko cztery wyścigi, a mistrzostwa mają wejść do kalendarza sportów motorowych w pełnym wymiarze w roku 2021. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to uruchomione zostaną również regionalne puchary (europejski, azjatycki czy amerykański). Czy i jakie inne inne marki przystąpią do ETCR? Na razie nie wiadomo.

Skomentuj na forumUdostępnij