Aktualności
14.07.2017

Hyundai i30 N Uwielbienie zakrętów

Po miesiącach szumnych zapowiedzi Hyundai ujawnił swój pierwszy, seryjny model reprezentujący nową linię N, utworzoną specjalnie na potrzeby najmocniejszych i najbardziej sportowych samochodów marki. Koreańska firma wchodzi o razu w segment, w którym konkurencja jest największa i prezentuje hot hatcha o oznaczeniu i30 N.

Litera N w nazwie auta pochodzi od dwóch miejsc. Pierwsze to Namyang, koreańska siedziba głównej placówki rozwojowo-badawczej koncernu Hyundai Motor. Druga to Nürburgring, niemiecki tor wyścigowy, na którym dziesiątki producentów od lat testuje - ze szczególnym naciskiem na słynną, północną pętlę - prototypy swoich najnowszych modeli, siedziba centrum testowego Hyundaia i arena wieloklasowych wyścigów długodystansowych z 24-godzinnym na czele. W tym roku do ADAC Zurich 24h Rennen wystawiono między innymi prototypowe i30 N.

Hyundai i30 N

Dziś i30 N przepoczwarzył się z prototypu w samochód gotowy na podbój rynku. Kompakt z przeprojektowanymi zderzakami z dużymi wlotami powietrza, felgami o średnicy 18 i 19 cali z oponami Pirelli P-Zero (w wersji Performance Package), podwójnymi końcówkami wydechu, spoilerem przedłużającym linię dachu i sportowymi fotelami debiutuje w kolorze Performance Blue z niektórymi elementami karoserii pomalowanymi na czarno lub czerwono. Na pokładzie skrywa m.in. mechanizm różnicowy z elektroniczną blokadą (E-LSD), system Electronic Stability Control z możliwością całkowitego wyłączenia, tryb szybkiego startu (Launch Control), regulowane zawieszenie (Electronic Controlled Suspension), system automatycznego dopasowania prędkości obrotowej silnika i skrzyni biegów (Rev Matching), wydech z dodatkowymi przepustnicami (tylko w Performance Package) czy ekrany dotykowe (pięć cali w standardzie, osiem w opcji).

Hyundai i30 N

Sercem i30 jest turbodoładowany, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności dwóch litrów, z którego wyciśnięto 250 KM oraz 353 Nm. Ale to nie wszystko: w opcjonalnej specyfikacji Performance Package z nowościami w obrębie podwozia czy układu wydechowego otrzymamy 275 koni mechanicznych. Napęd przenoszony jest na przednią oś wyłącznie za pośrednictwem ręcznej skrzyni o sześciu biegach (w Performance Package z inną przekładnią główną). Kierowca będzie miał do wyboru kilka trybów jazdy: Eco, Normal, Sport, N oraz N Custom. W tym ostatnim pracę jednostki napędowej, elektroniki skrzyni biegów, mechanizmu różnicowego, wydechu, zawieszenia, układu kierowniczego, ESC czy systemu odtwarzającego dźwięk silnika w kabinie można ustawić niezależnie od pozostałych w jednym z dwóch, trzech lub wszystkich czterech trybów: Eco, Normal, Sport lub Sport+.

Hyundai i30 N

Samochód, ważący niespełna półtorej tony - z Performance Package będzie o około 30 kilogramów cięższy od specyfikacji standardowej - i mierzący prawie 4,34 metra długości, ma rozwijać maksymalnie 250 kilometrów na godzinę i rozpędzać się do setki w 6,4 sekundy (6,1 w przypadku Performance Package). Hyundai i30 N będzie produkowany w czeskich, działających od 2008 roku zakładach Hyundai Motor Manufacturing Czech w miejscowości Nošovice, a do europejskich salonów sprzedaży trafi pod koniec tego roku. Jego cena nie jest jeszcze znana.

Skomentuj na forumUdostępnij