Aktualności
28.06.2017

Jaguar XE SV Project 8 Kompromisy na bok

Po miesiącu od pierwszych zapowiedzi i publikacji zdjęć zamaskowanego prototypu Jaguar ujawnia w całej okazałości model XE SV Project 8. Podrasowana pod każdym względem maszyna jest najmocniejszym, seryjnym autem w historii marki. W akcji będzie można zobaczyć ją już w najbliższy weekend podczas tegorocznego Festiwalu Prędkości w Goodwood.

Project 8 to dziecko oddziału Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations i drugi kolekcjonerski model od SVO po Project 7 na bazie roadstera F-Type, który wypuszczono trzy lata temu. Samochód mieści na pokładzie cztery osoby, ale to nie wygodne podróżowanie na długie odległości jest jego priorytetem. Model powstał z myślą o jeździe torowej, w związku z czym prezentuje się zupełnie inaczej i porusza zupełnie inaczej, niż standardowe XE. I jako pierwszy Jaguar oferuje kierowcy tryb jazdy Track, który wpływa na reakcję pedału gazu, kierownicy, skrzyni biegów, kontroli stabilności i obniża prześwit o 15 milimetrów.

Jaguar XE SV Project 8

SVO ubrało XE w karoserię rozbudowaną o elementy z włókien węglowych: zderzaki z otworami wentylacyjnymi, wentylowaną maskę silnika, dyfuzor czy przedni splitter i tylne skrzydło z możliwością regulacji. Podwozie zabudowano na płasko, w każdy róg upchnięto koła na 20-calowych felgach, a w standardzie umieszczono węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe oraz - po raz pierwszy w samochodzie drogowym - łożyska kół w stylu Formuły 1 z elementami z azotku krzemu i ceramiki. Kolejna nowość to tytanowy, regulowany układ wydechowy (Titanium Variable Active Exhaust). Standardem jest 8-stopniowa przekładnia Quickshift oraz układ przeniesienia napędu na obie osie z aktywnym mechanizmem różnicowym z tyłu.

Jaguar XE SV Project 8

W kabinie trafimy m.in. na nową kierownicę, łopatki oraz dźwignię typu Pistolshift skrzyni biegów, tapicerkę z Alcantara, detale z włókien węglowych oraz przednie fotele w dwóch wersjach: Performance z magnezowym szkieletem lub węglowe w ramach Track Pack z 4-punktową uprzężą (zamiast tylnej kanapy - klatka bezpieczeństwa). Jaguar przewiduje również wiele innych opcji, jak pakiet specjalnych oznaczeń i naklejek na karoserię. Pod maską pracuje najmocniejsza ewolucja 5-litrowego V8 ze sprężarką, wydzielająca okrągłe 600 KM. To pozwala na przyspieszenie do 60 mph w zaledwie 3,3 sekundy i rozwinięcie prędkości 200 mph (322 km/h). SVO zbuduje ręcznie tylko 300 sztuk XE SV Project 8, wszystkie z kierownicą po lewej stronie. Cena na terenie Wielkiej Brytanii: 150 tysięcy funtów, w przeliczeniu około 720 tysięcy złotych.

Skomentuj na forumUdostępnij