Aktualności
24.09.2016

Honda S-Dream Sen o prędkości

Zawrotne prędkości nie są tym, co przychodzi na myśl pierwsze w przypadku marki Honda. Chyba, że ktoś pamięta jej najbardziej udane występy w Formule 1 oraz wycieczkę bolidem na Bonneville, gdzie dziesięć lat temu przekroczono 400 km/h. W tym miesiącu rolę najszybszej Honda na świecie przejęła maszyna o zupełnie innym charakterze.

Najszybszym samochodem z silnikiem Hondy od 2006 roku był bolid zespołu British American Racing, który po zakończeniu kariery w Formule 1 i niewielkich modyfikacjach wysłano na słone, wyschnięte jezioro Bonneville. Wszelkiego typu rekordy prędkości są tu bite od ponad stu lat, a każdego roku organizowane są cykliczne spotkania, na które zjeżdżają maniacy prędkości z całego świata. Dziesięć lat temu Honda uzyskała średnią 397,483 km/h z dwóch przejazdów na dystansie jednego kilometra. W najszybszym przejeździe osiągnięto prawie 400,5 kilometrów na godzinę.

Honda S Dream Streamliner

W ubiegłym roku Japończycy rozpoczęli prace nad pojazdem o nazwie S-Dream, który miał być najszybszą Hondą w historii. Do projektu zgłosiło się ponad stu ochotników, z których wybrano szesnastu inżynierów, w tym lidera projektu, Keisuke Tsuta. Punktem wyjścia dla nietypowej maszyny był... maleńki silnik o pojemności 660 centymetrów sześciennych i mocy 64 koni mechanicznych z produkowanej seryjnie Hondy S660. Aby wycisnąć z niego co najmniej trzy razy tyle wymieniono między innymi blok cylindrów, tłoki, wał korbowy, zawory i dolną część bloku silnika.

Honda S Dream Streamliner

Ostatnie prace nad samochodem, który powstał w centrum badawczo-rozwojowym w Japonii, przeprowadzono w amerykańskiej placówce Honda Performance Development w Kalifornii. Pierwsza wizyta na Bonneville nie dała oczekiwanych rezultatów. Kilkanaście dni temu S-Dream osiągnęła swój cel. Samochód stał się najszybszą Hondą w historii i ustanowił nowy rekord prędkości w jednej z klas rozpoznawanych przez FIA (Kategoria A, grupa 1, klasa 4, maszyny z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3). W przejazdach na dystansie jednej mili osiągnięto rekordową średnią 421,45 km/h, a na dystansie jednego kilometra 421,59 km/h. Największą prędkością uzyskaną podczas wszystkich prób było 428,09 km/h.

Skomentuj na forumUdostępnij