Aktualności
08.07.2016

Jaguar D-Type Piękna historia

Jaguar jest obecnie czwartą marką pod względem największej liczby wygranych w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Brytyjska firma triumfowała we Francji aż pięć razy w latach pięćdziesiątych i dwa razy w latach osiemdziesiątych. W przyszłym miesiącu na aukcji pojawi się samochód, którym wygrano w 1956 roku: D-Type w barwach Ecurie Ecosse.

Jaguar swoją pierwszą wygraną w Le Mans przywiózł do domu już w 1951 roku, w którym pierwsza do mety dojechała załoga prowadząca model XK-120C. Dwa lata później zwyciężył zmodernizowany C-Type, po którym na tory wyjechał D-Type. Maszyna ta rządziła w Le Mans przez trzy sezony, 1955-1957, ucierając nosa zespołom z samochodami Aston Martina i Ferrari. Za każdym razem auta prowadzili brytyjscy kierowcy, między innymi Mike Hawthorn, przyszły mistrz świata Formuły 1. W roku 1957 maszyny Jaguara zajęły cztery pierwsze miejsca!

Jaguar D-Type

Nowoczesny D-Type zbudowany był wokół lekkiego kadłuba, a do jego napędu zaprzęgnięto kolejną ewolucję klasycznego, 6-cylindrowego silnika z rodziny XK z suchą miską olejową, który w tym czasie zatrzymał się na pojemności 3,44 litrów. Jednostka z dwima wałkami rozrządu i trzema gaźnikami Webera dostarczała około ćwierć tysiąca koni mechanicznych, które na tył transportowała ręczna skrzynia o czterech biegach. Pojazd odznaczał się między innymi tarczowymi hamulcami, które wprowadzono już w 1953 roku w zmodernizowanej wersji modelu C-Type o mocy 230 KM.

Jaguar D-Type

Z samochodów Jaguara korzystały zespoły fabryczne oraz prywatne. Jednym z największych klientów marki pod tym względem był szkocki zespół Ecurie Ecosse, którego samochody wygrały w Le Mans w 1956 i 1957 roku. W roku 1956 wygrano w modelu D-Type na podwoziu numer XKD 501, który był pierwszym samochodem w serii z przeznaczeniem na sprzedaż i oznaczeniem podwozia jako pełnoprawny D-Type (pierwsze sześć sztuk na podwoziach XKD 401-406 było przeznaczone dla fabrycznego zespołu Jaguara). To właśnie ten egzemplarz w przyszłym miesiącu pojawi się na licytacji RM Sotheby's w Monterey w Kalifornii.

Jaguar D-Type

XKD 501 nie miał łatwego życia. Do stajni Ecurie Ecosse trafił na wiosnę 1955 roku, a jego pierwszym kierowcą został Jimmy Stewart, brat Jackie Stewarta, trzykrotnego mistrza świata F1. Szkot rozbił samochód dwa razy. Auto odbudowano w Jaguarze i w czerwcu wysłano między innymi na Grand Prix Wielkiej Brytanii dla samochodów sportowych, w którym zajął szóste miejsce. Latem zgarnięto pierwsze i drugie miejsca na takich obiektach, jak Charterhall, Snetterton, Crimond, Goodwood i Titterington. Na sezon 1956 maszyna dostała pełnowymiarową przednią szybę i silnik z XKD 561. Samochody Jaguara triumfowały ponowne w Goodwood i w 12-godzinnym wyścigu Reims.

Jaguar D-Type

Le Mans, przesunięte z powodu przebudowy toru na koniec lipca, wygrał w XKD 501 w 1956 roku duet Ninian Sanderson i Ron Flockhart. Samochód przejechał 4035 kilometrów, a na prostej Mulsanne rozpędził się do 252,5 km/h. Po zakończeniu sezonu 1957 Jaguar wycofał się z wyścigów, a jego najnowsze maszyny oddano w ręce Ecurie Ecosse. Starszy XKD 501 poszedł w odstawkę i pośród mniej ważnych imprez dostąpił zaszczytu wystartowania w Mille Miglia. Od tamtej pory zmieniał właścicieli tylko trzy razy, ostatnio w 2001 roku. Dziś to jeden z najcenniejszych Jaguarów w historii marki i jeden z najlepiej zachowanych egzemplarzy D-Type w oryginalnym stanie.

Skomentuj na forumUdostępnij