Aktualności
04.05.2016

Volkswagen Golf GTI Clubsport S Zachowanie pędu

Niemcy wycofali się niedawno z pomysłu na produkcję ekstremalnego Golfa R400 i zdecydowali się na spożytkowanie swoich sił na nieco inne projekty. Jeden z nich to najszybszy, drogowy samochód z napędem przenoszonym tylko na przednią oś. Oto premierowy Golf GTI Clubsport S, świeżo upieczony rekordzista północnej pętli Nuerburgringu.

Pierwszy Golf GTI Clubsport pojawił się dokładnie rok temu w formie 265-konnego prototypu. Lud odpowiedział na jego ujawnienie bardzo entuzjastycznie i już jesienią pokazano wersję gotową do produkcji seryjnej, która w trybie overboost rozwijała aż 290 KM i potrzebowała tylko 5,9 sekund na rozwinięcie 100 km/h. W nowym, limitowanym do 400 numerowanych egzemplarzy Golfie GTI Clubsport S z 2-litrowego silnika z turbodoładowaniem wyciśnięto jeszcze więcej, a przy okazji wprowadzono w całym samochodzie kilka istotnych modyfikacji.

Volkswagen Golf GTI Clubsport S

Do przygotowania modelu Clubsport S wykorzystano wiedzę zdobytą przy okazji pracy nad wyścigowym Golfem GTI TCR. Oznacza to poważne zmiany: o wiele mocniejszy silnik, nowy układ wydechowy, adaptacyjne zawieszenie ze zmodyfikowanymi osiami, adaptacyjny układ kierowniczy, 19-calowe felgi z semislickami Michelin Sport Cup 2, częściową klatkę bezpieczeństwa, wydajniejszy układ hamulcowy, blokadę przedniego mechanizmu różnicowego, pakiet aerodynamiczny ze zwykłego Clubsport oraz kurację odchudzającą, mającą na celu obniżenie środka ciężkości i zredukowanie masy nieresorowanej. W stanie suchym samochód waży 1285 kilogramów (1360 z kierowcą i bagażem) i jest o około 30 kilogramów lżejszy od zwykłego Golfa GTI.

Volkswagen Golf GTI Clubsport S

Parametry silnika podniesiono na stałe aż do 310 koni mechanicznych i 380 niutonometrów (nie ma znanej ze zwykłego GTI Clubsport funkcji overboost, która pozwalała zbliżyć się do podobnych liczb). Maksymalny moment obrotowy dostępny jest w zakresie od 1700 do 5300 obrotów na minutę, a za jego przekazanie odpowiada ręczna skrzynia o sześciu biegach z obowiązkową "piłeczką golfową" na szczycie drążka. Dwuosobowa maszynka potrzebuje 5,8 sekund na rozpędzenie się do 100 km/h. Prędkość maksymalna sięga 265 kilometrów na godzinę, a z większej górki prawdopodobnie jeszcze więcej - Volkswagen nie zdecydował się na jej ograniczenie.

Volkswagen Golf GTI Clubsport S

Nowy Golf GTI Clubsport S został uzbrojony w odpowiednio przeprogramowane, elektroniczne systemy, w tym w sportowy układ ESC i DCC (Dynamic Chassis Control). Dla najbardziej doświadczonych kierowców przygotowano tryb jazdy "ESC Sport" oraz... Nuerburgring Nordschleife. Jak sprawdza się ten ostatni? Znakomicie: GTI Clubsport S pokonał jedno okrążenie "Zielonego Piekła", na którym po niewielkiej przebudowie zniesiono już limity prędkości, w rekordowym czasie 7 minut i 49,21 sekund! To najlepszy czas wśród seryjnych modeli z napędem na przód i czas lepszy od takich pojazdów, jak BMW M4 czy wolnossące Porsche 911 Carrera S generacji 997.

Skomentuj na forumUdostępnij