Aktualności
01.10.2015

BMW X4 M40i W samych superlatywach

Wśród pojazdów typu SUV z koncernu BMW od kilku lat znajdują się cztery modele firmowane literą M w największym rozmiarze: pełnokrwiste edycje X5 M i X6 M o mocy aż 575 koni mechanicznych oraz, niżej w hierarchii, wysokoprężne odmiany M50d o mocy 381 koni. W tym tygodniu dołączył do nich mniejszy pojazd ze środka gamy, X4 w wersji M40i.

Najnowsza maszynka z Bawarii, wpisująca się w niszę o nazwie Sports Activity Coupe, to "emka" półkrwi, samochód przygotowany w komórce BMW M Performance, z którego wyjechały między innymi większe M50d. Jeszcze nie tak dawno oznaczenie M40i wskazywałoby na wolnossącą jednostką benzynową o pojemności w okolicach czterech litrów, a nawet więcej. Dziś wiąże się ono z silnikiem z rodziny M Performance TwinPower Turbo o pojemności trzech litrów z dwiema turbosprężarkami. To motor podobny między innymi do silnika pracującego w 326-konnym coupe M235i i 306-konnym X4 xDrive35i.

BMW X4 M40i

Sześciocylindrowa jednostka została przeprojektowana na potrzeby X4 dzięki czemu jest jeszcze mocniejsza. Jej moc podniesiono do 360 koni mechanicznych, dostępnych w zakresie od 6 do 5,8 tysięcy obrotów na minutę, a moment obrotowy do 465 niutonometrów, dostępnych w zakresie od 1,35 do 5,25 tysięcy obrotów. W standardzie rzędowa szóstka współpracuje z 8-stopniowym automatem Steptronic z funkcją Launch Control i łopatkami do ręcznej zmiany biegów przy kierownicy, który przenosi napęd na wszystkie cztery koła poprzez układ xDrive. Mechanizmy i elektronika faworyzują tylną oś, na której moment obrotowy pomiędzy poszczególne koła rozdziela automatycznie układ Performance Control.

BMW X4 M40i

X4 M40i to również nowe zderzaki, progi i inne dodatki karoserii, przeprojektowane zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami, wzmocniony układ hamulcowy, nowe koła o średnicy 19 cali z ogumieniem Michelin Primacy Runflat (w opcji 20 cali i opony Michelin Pilot Super Sport), nowe kolory karoserii i dodatki wnętrza. Mierzący 467 centymetrów długości pojazd waży według europejskich norm pomiarowych 1915 kilogramów, rozpędza się do 100 km/h w czasie tylko 4,9 sekund i średnio potrzebuje 8,6 litrów paliwa na 100 kilometrów. Jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h.

Skomentuj na forumUdostępnij