Aktualności
29.06.2015

Porsche 919 Hybrid 395 okrążeń do zwycięstwa

Czternastego czerwca marka Porsche sięgnęła po siedemnastą wygraną w klasyfikacji generalnej 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Hybrydowy prototyp 919 Hybrid o całkowitej mocy blisko tysiąca koni mechanicznych po 395 okrążeniach wyprzedził inną załogę Porsche i konkurencję w Audi. Przyjrzyjmy się szczegółowym statystykom tej historycznej wygranej.

Osiemdziesiąta trzecia edycja 24 Heures du Mans zakończyła się czwartą, podwójną wygraną Porsche w historii. Wcześniej samochody marki stawały na dwóch najwyższych stopniach podium w latach 1971, 1987 i 1998. Była to dopiero trzecia wygrana w tym stuleciu samochodu, który nie był firmowany przez Audi. Zwycięskie auto prowadził zespół w składzie Earl Bamber, Nico Hülkenberg (aktywny kierowca Formuły 1) i Nick Tandy, który przejechał 5382,82 kilometry. Do wyrównania rekordu dystansu wszech czasów z 2010 roku zabrakło tylko dwóch okrążeń.

Porsche 919 Hybrid

Przed pobiciem rekordu zwycięzców powstrzymały incydenty, które aż cztery razy wywołały na tor samochody bezpieczeństwa i aktywowały wolne strefy, na których obowiązywały ograniczenia prędkości. Okresy neutralizacji trwały łącznie 195 minut. Tylko 95 minut i 36 sekund spędziły na pit stopach wszystkie trzy sztuki 919 Hybrid, z których każda zatrzymywała się po trzydzieści razy (26 zmian opon i kierowców). W żadnej z nich nie było potrzeby wymiany części, nie licząc paneli karoserii. Auto numer 18 po wizytach poza torem miało dwa razy wymieniany przód, a numer 19 zaliczyło profilaktyczną wymianę pokrywy silnika i tylnego skrzydła. Obsługa niemieckiego zespołu na torze liczyła 120 osób.

Porsche 919 Hybrid

Zwycięski prototyp Porsche zatankowano łącznie 1896 litrami paliwa, a jego kierowcy zmieniali biegi 25293 razy. Do każdego silnika prototypów Porsche w ciągu 24 godzin dolano po jednym litrze oleju, a wszystkie auta zużyły łącznie 116 opon. Jeden zestaw ogumienia w przypadku każdego z samochodów wykorzystywany był prze maksymalnie 54 okrążenia. Biorąc pod uwagę, że jedno koło ważyło 19,9 kilogramów można przyjąć, że mechanicy Porsche w ciągu całego wyścigu "przerzucili" ciężar ponad 2308 kilogramów. Najszybszy pit stop zespołu Porsche, włącznie ze zmianą kół i kierowców, trwał jedną minutę i 13,9 sekund. W czasie wyścigu każdy z prototypów przesłał do obsługi po 13,5 GB danych.

Porsche 919 Hybrid

Średnia prędkość zwycięskiego Porsche 919 Hybrid wyniosła 224,2 km/h, a najwyższą prędkość osiągnęła sztuka prowadzona przez Marka Webbera, która po południu w sobotę została zmierzona przy 340,2 km/h. Najszybsze okrążenie w trakcie wyścigu zrobiło Audi R18 E-Tron Quattro, które prowadził Andre Lotterer: trzy minuty i 17,476 sekund, nowy rekord. Samochody Porsche, jako jedyne odzyskujące i wykorzystujące 8 MJ - 2,22 kilowatogodzin - energii na jedno okrążenie, w czasie całego wyścigu wygenerowały tyle energii, ile średniej wielkości gospodarstwo domowe zużywa przez trzy miesiące.

Porsche 919 Hybrid

Najwyższa temperatura powietrza w czasie wyścigu sięgnęła 25 stopni Celsjusza w sobotę o godzinie 16, a najchłodniej było między trzecią w nocy, a siódmą rano - 16 stopni Celsjusza. Najwyższa temperatura w kokpicie wynosiła 27 stopni Celsjusza. Najwięcej czasu za kierownicą spośród dziewięciu kierowców Porsche spędził Neel Jani: 10 godzin i 10 minut. Najbardziej w trakcie wyścigu schudł Mark Webber: na starcie w kombinezonie i kasku ważył 81,2 kilograma, a po ostatnim przejeździe 78,2 kilograma. Każdy z kierowców w czasie jednego przejazdu miał do dyspozycji butelkę z 0,85 litra napoju.

Skomentuj na forumUdostępnij