Aktualności
20.03.2015

Audi R18 E-Tron Quattro Karta z bestiariusza

Audi Sport ogłasza pełną gotowość do rozpoczęcia sezonu 2015. Nowe, wyścigowe maszyny niemieckiej marki zobaczymy w niemieckiej serii DTM, wszelkiego typu pucharach GT, markowej serii TT Cup oraz globalnych mistrzostwach World Endurance Championship, które stanowią dziś szczyt sportów motorowych. W tych ostatnich wystartuje kolejna ewolucja prototypu R18.

Obecna generacja hybrydowego R18 E-Tron Quattro debiutowała rok temu po wielkich zmianach przepisów. W całym sezonie World Endurance Championship auto wygrało tylko w dwóch z ośmiu wyścigów, a mistrzostwo kierowców i konstruktorów zgarnęła Toyota. O klęsce jednak mówić nie można: w ręce Audi wpadła najważniejsza wygrana. Wygrana w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, w którym od 2000 roku niemieckie maszyny zwyciężyły aż trzynaście razy. Rok temu we Francji w tyle została Toyota i Porsche. W tym roku do walki z Audi w grupie LMP1 dołączy Nissan z rewolucyjnym prototypem GT-R LM Nismo, którego debiut przesunięto na Le Mans właśnie.

Audi R18 E-Tron Quattro

Tegoroczne R18 E-Tron Quattro stanowi ewolucję zeszłorocznego bolidu, który przeszedł masę poważnych modyfikacji. Ta najbardziej widoczna to zaprojektowana na nowo, przednia część karoserii z rozbudowanymi wlotami powietrza i nowymi, wykorzystującymi lasery światłami. Audi przeprojektowało kompletnie również ścianki boczne, skrywające chłodnice, zmieniło aranżację wylotów układu wydechowego, kształty pokrywy silnika i w skutek tych zmian do gigantycznych rozmiarów powiększyło tylną płetwę. Model stracił na urodzie, ale konstruktorzy zapewniają, że będzie to nadrabiał skutecznością.

Audi R18 E-Tron Quattro

Układ napędowy nowego R18 to oczywiście połączenie spalinowego, wysokoprężnego silnika V6 oraz silnika elektrycznego, który ma dostarczać dodatkowe 272 koni mechanicznych. Auto awansuje w tym roku z dwumegadżulowego przedziału energetycznego na 4 MJ - tyle właśnie energii odzyskanej z hamowania i wydechu będzie mogło wykorzystać podczas jednego okrążenia toru Le Mans. Regulamin wymusza jednocześnie zmniejszenie zużycia paliwa o 2,8 procent (w ubiegłorocznym R18 w stosunku do poprzedniej maszyny ograniczono zapotrzebowanie na paliwo aż o 22 procent). Audi utrzymuje, że węglowy kadłub auta nie uległ większym zmianom.

Audi R18 E-Tron Quattro

Niemieckie auta wystartują w tym roku we wszystkich ośmiu eliminacjach pucharu World Endurance Championship, ale Audi nie ukrywa, że głównym celem jest kolejna wygrana w Le Mans. Francuski klasyk odbędzie się w weekend z 13 na 14 czerwca. Cały sezon rozpocznie się już 12 kwietnia od sześciogodzinnego wyścigu na Silverstone, a zakończy pierwszego listopada sześciogodzinnym wyścigiem w Szanghaju. Nowością będzie eliminacja na Nürburgringu, który stracił niedawno swoje miejsce w kalendarzu Formuły 1 i który w serii WEC wszedł w miejsce remontowanej pętli w Sao Paulo. Pod koniec tego miesiąca R18 pojawi się na oficjalnych, przedsezonowych testach - The Prologue na Circuit Paul Ricard.

Skomentuj na forumUdostępnij