Aktualności
15.11.2014

Skoda 966 Supersport Powrót do świetności

Skoda podchodzi do swojej historii bardzo poważnie i rzemieślnikom z Mlada Boleslav nie umyka żadna okazja do pielęgnowania jej fragmentów. Wiele z nich pozostaje całkowicie zapomnianych aż do chwili "ponownych narodzin". Właśnie takim okazem jest wyścigowy model 966 Supersport, którego wielomiesięczną renowację zakończono w tym tygodniu.

Nietypowy jak na dzisiejszy wizerunek Skody model powstał w 1950 roku z myślą o wyścigach samochodów sportowych różnych kategorii i wkrótce po majowej premierze znalazł się na torze. We wrześniu roadster został wystawiony do Grand Prix Czechosłowacji wolnej formuły, w którym zajął drugie miejsce w klasie do 1,1 litra. Sezon 1951 rozpoczęto od wygranej w miejscowości Liberec. Jesienią 1953 roku do listy sukcesów dopisano krajowy rekord prędkości - 197,8 km/h.

Skoda 966 Supersport

Model 966 Supersport napędzany był początkowo wolnossącym silnikiem z seryjnej Skody Tudor o pojemności 1089 centymetrów sześciennych, który otrzymał m.in. nową, aluminiową głowicę i dwa gaźniki, które pozwalały na osiągnięcie 90 KM. Później eksperymentowano z jedną i dwiema sprężarkami, zwiększono pojemność do 1,22 litra i podniesiono moc do okolic 180 KM. W ostatniej fazie rozwojowej auta, które udoskonalano także aerodynamicznie, pod maskę trafił 1,5-litrowy silnik z czterema gaźnikami, którym w różnych konfiguracjach towarzyszyła ponownie jedna lub dwie sprężarki (prędkość maksymalna przekraczała 200 km/h). Ostatni raz na torze pojazd pokazał się w 1962 roku.

Skoda 966 Supersport

Auto z opływową, aluminiową karoserią nie zawsze wychodziło z wyścigów cało i już w pierwszym roku uległo zniszczeniu, na co odpowiedzią była budowa drugiego egzemplarza, a niedługo później trzeciego. Do dzisiaj przetrwał tylko ten ostatni. Do roku 2007 samochód przebywał w prywatnej kolekcji jednego ze słowackich kierowców wyścigowych, z której wykupiła go Skoda. Przez ostatni rok na podstawie oryginalnej dokumentacji prowadzono prace renowacyjne nad autem. Wczoraj w pełni odrestaurowana maszyna stanęła w fabrycznym muzeum Skody, w którym będzie jednym z najciekawszych i najcenniejszych eksponatów.

Skomentuj na forumUdostępnij