Aktualności
31.10.2014

Lister Hypercar Podaj dalej

Reaktywowane pod koniec ubiegłego roku Lister Motor Company zbliża się do przypieczętowania sześćdziesiątej rocznicy rozpoczęcia działalności. Zbliża się z ogromną prędkością: po sukcesie rekreacji słynnego "Knobbly" z końca lat pięćdziesiątych firma przygotowuje zupełnie nowy projekt w postaci jak najbardziej współczesnego hiper samochodu z najwyższej półki.

W ciągu dwunastu miesięcy od odrodzenia zakład sprzedał dziewięć egzemplarzy limitowanej, ręcznie budowanej rekreacji roadstera Lister Knobbly. Każdy wyceniono na około 350 tysięcy funtów - za wszystkie sztuki daje to ponad 3,1 miliona funtów. Na koncie firmy pojawiły się nie tylko nowe środki, ale także nagrody przyznane sprawcom całego zamieszania, którymi są ojciec i syn Lawrence i Andrew Whittaker - między innymi "Personal Achievement Award" w prestiżowym International Historic Motoring Awards.

Lister Hypercar

W tym tygodniu ogłoszono decyzję o podjęciu kolejnego kroku i otwarciu nowego rozdziału w historii firmy: rozpoczęciu prac nad drogowym samochodem sportowym, który byłby sprzedawany w ograniczonej ilości w Europie, Azji oraz Ameryce Północnej. Nie byłaby to jednak zwykła maszyna: Lister celuje w najszybsze, najbardziej egzotyczne i zaawansowane technicznie auta na rynku i zapowiada cenę w okolicach... dwóch milionów funtów (McLaren P1 kosztuje przykładowo 866 tysięcy funtów)! Na obecnym etapie poszukiwani są przede wszystkim sponsorzy i partnerzy w tak ambitnym przedsięwzięciu. Lawrence Whittaker w rozmowie z magazynem "Auto Express" zdradził jedynie, że samochód ma być zasilany doładowanym V12 o pojemności 7,8 litrów i mocy około 1000 KM, pozwalającej na rozwinięcie prędkości przeszło 400 km/h.

Lister Hypercar

Brian Lister, od którego wszystko się zaczęło pozostaje blisko związany z firmą, służąc obecnemu zarządowi radą, doświadczeniem i wsparciem przy projekcie nowego pojazdu. Brytyjczyk swoje pierwsze samochody wyścigowe zbudował w latach pięćdziesiątych, korzystając z silników MG, Bristola, Maserati Coventry-Climax, Jaguara i Chevroleta. Po roku 1986 nowi właściciele marki wypuścili na rynek między innymi własną przeróbkę Jaguara XJS z silnikiem V12 o pojemności aż siedmiu litrów, która sprzedała się w 90 egzemplarzach w cenie aż 115 tysięcy funtów. W latach dziewięćdziesiątych wylansowano słynne coupe Lister Storm, które święciło sukcesy w wyścigach klasy GT (mistrzostwo w sezonie 2000).

Lister Storm

Na początku tego stulecia pod marką Lister działały przede wszystkim trzy różne firmy, które połączono w dzisiejsze Lister Motor Company (George Lister Engineering, Brian Lister Light Engineering oraz Lister Storm). W jednej z nich jedenaście lat temu przygotowano wyścigowy prototyp klasy LMP, który napędzany był 6-litrowym silnikiem V8 od Chevroleta, rozwijającym z czasem ponad 570 KM. Maszyna brała udział przez kilka sezonów między innymi w pucharze Le Mans Endurance Series. Drogowy model Storm z 7-litrową, widlastą ósemką o mocy od 395 do prawie 600 KM przez kilkanaście lat obecności na rynku był jednym z najszybszych, czteroosobowych aut świata (setka w 4,1 sekund i maksymalnie 335 km/h).

Skomentuj na forumUdostępnij