Aktualności
17.05.2014

Jaguar E-Type Lightweight Uśpiona szóstka

Jaguar podejmuje się czynu w swojej historii bezprecedensowego. Anglicy cofną się w czasie o przeszło pięćdziesiąt lat, chwycą za kowadła oraz młotki i przystąpią do ręcznego budowania sześciu egzemplarzy lekkiego, wyścigowego modelu E-Type. Właśnie tyle brakuje do osiemnastu sztuk, które planowano zbudować w 1963 roku.

Oryginalny, lekki E-type powstał z myślą o wyścigach w 1963 roku. Jaguar zastosował w nim między innymi aluminiowe nadwozie, aluminiowy blok silnika i odchudzone podwozie oraz wnętrze, dzięki czemu auto w porównaniu do zwykłego E-Type'a ważyło o około 114 kilogramów mniej. Pojazdy zasilały 3,8-litrowe silniki z suchą miską olejową i wtryskiem paliwa i wyróżniało twarde, opływowe zadaszenie.

Jaguar E-Type Lightweight

Jaguar w ramach projektu znanego jako "Lightweight E-type" i "Special GT E-type Cars" planował zbudowanie 18 egzemplarzy, ale ostatnia, dostarczona w 1964 roku sztuka była dwunastą. Samochodami tymi ścigali się między innymi Graham Hill, Jackie Stewart, Roy Salvadori i Briggs Cunningham, a dziś zabytkowe Jaguary z powodzeniem startują w wyścigach historycznych (ocenia się, że pół wieku przetrwało jedenaście egzemplarzy).

Jaguar E-Type Lightweight

Teraz Brytyjczycy przystąpili do budowy sześciu zaległych egzemplarzy, z których każdy będzie zgodny z pierwotną specyfikacją, łącznie z jednostką napędową, i ręcznie wykonany tak, jak budowano E-Type'a pięćdziesiąt lat temu przez najbardziej wykwalifikowanych rzemieślników firmy. To pierwszy tego typu projekt w historii Jaguara. Każde auto otrzyma odpowiedni numer podwozia, zgodny z dawną numeracją i będzie upoważnione do udziału w wyścigach klasyków.

Jaguar E-Type Lightweight

Pierwszy, lekki E-Type dwudziestego pierwszego wieku ma zostać pokazany publicznie już latem. Pierwszeństwo w zakupie aut będą mieli najbardziej zasłużeni kolekcjonerzy Jaguarów, którzy nie zamierzają trzymać samochodów w garażu. Cena? Jaguar milczy na ten temat, ale z pewnością będzie odpowiednio wysoka. Sam E-Type to najważniejszy i najbardziej znaczący model w dziejach Jaguara. Auto w latach 1961-1975 wyprodukowano w ponad 72,5 tysiącach egzemplarzy.

Skomentuj na forumUdostępnij