Aktualności
15.05.2014

Ariel Atom 3.5R Odrobina powagi

Konkurencji dla Ariel Atoma w ostatnim czasie tylko przybywa, a samo Ariel Motor Company po spektakularnych dziełach pokroju Atoma 500 V8 i Atoma Mugen jakby nieco ucichło. Półtora roku temu wprowadzono na rynek udoskonalony model Atom 3.5, do którego dopiero teraz dołącza kolejny wariant. Nowa propozycja nosi oznaczenie 3.5R.

Wyczynowy Atom 3.5R już na pierwszy rzut oka przywodzi na myśl przeszło 500-konnego Atoma 500 V8. A wszystko dzięki pakietowi aerodynamicznemu z wielkimi skrzydłami z przodu i z tyłu oraz instalacji po bokach wielkich chłodnic. W rzeczywistości 3.5R korzysta jednak z tego samego silnika, co zwykły Atom 3.5, czyli 2-litrowej, 4-cylindrowej jednostki Hondy ze sprężarką, a nie widlastej ósemki od amerykańskiego Hartley Enterprises.

Ariel Atom 3.5R

Na potrzeby nowego Atoma silnik podkręcono do 355 koni mechanicznych i 330 niutonometrów i połączono z 6-stopniową, sekwencyjną skrzynią biegów Sadev, której zmiana przełożenia zajmuje 40-50 milisekund. Cały pojazd waży zaledwie 550 kilogramów, co oznacza, że na każdy koń mechaniczny przypada tylko 1,55 kilograma, a na tonę aż 645 koni mechanicznych. Sprint od zera do 60 mph zajmuje tylko 2,6 sekundy, a rozwinięcie 100 mph pochłania tylko sześć sekund.

Ariel Atom 3.5R

Atom 3.5R korzysta również między innymi z wentylowanych tarcz hamulcowych o średnicy 290 milimetrów z 4-tłoczkowymi zaciskami przy każdym z kół oraz przeprojektowanego zawieszenia z regulowanymi amortyzatorami firmy Ohlins. Cena posiadania tak wyspecjalizowanej maszyny w swoim garażu to okolice 64,8 tysięcy funtów. Według obecnych kursów walut oznacza to wydatek około 330 tysięcy złotych.

Skomentuj na forumUdostępnij