Aktualności
25.03.2014

Audi R18 E-Tron Quattro Przepustka do cywila

Dziś po południu na ulice Le Mans wyjechało zupełnie nowe Audi R18 E-Tron Quattro. We Francji pojazd, który wcześniej znaliśmy tylko w czerni nagich włókien węglowych, pokazał się po raz pierwszy w służbowych barwach. Za jego sterami na czas pokazowego przejazdu zasiadł sam Tom Kristensen, 9-krotny zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans.

Samochód został wyładowany w ciężarówki pod katedrą Saint-Julien du Mans, skąd w towarzystwie ekip telewizyjnych, fotografów i policji ruszył w blisko 10-kilometrową drogę na pętlę Circuit Bugatti. Kristensen na prawie 4,2-kilometrowym obiekcie zrobił jedno okrążenie w spacerowym tempie, po czym dołączył do osób zgromadzonych w studiu telewizyjnym ulokowanym w nowoczesnym Welcome Center. W ten sposób wyścigowy prototyp Audi zadebiutował po raz kolejny w ruchu na publicznej drodze, a nie na torze (w roku 2006 ulicami Paryża w rękach Kristensena przejechało równie rewolucyjne R18 TDI).

Audi R18 E-Tron Quattro

Barwy tegorocznego R18 to biel, srebro, czerwień i czerń. Kolor srebrny ma nawiązywać do minionych sukcesów marki, ze Srebrnymi Strzałami z lat trzydziestych włącznie. Biały kolor wskazywać ma na skomplikowany, hybrydowy układ napędowy, a czarny na lekkie podwozie z włókien węglowych. Czerwony to oczywiście kolor rozpoznawczy Audi Sport oraz samochodów sportowych i wyścigowych marki. Znakiem rozpoznawczym auta klasy LMP1, a jednocześnie pierwszym takim przypadkiem wśród samochodów wyścigowych, będą przednie światła, które wykorzystują lasery.

Audi R18 E-Tron Quattro

Przy okazji premiery auta zdradzono kilka szczegółów technicznych na jego temat. R18 E-Tron Quattro zasilane jest jednostką V6 TDI, której urosło się z 3,7 do czterech litrów. Z przodu pracuje silnik elektryczny, a zgromadzona energia przechowywana jest za pomocą baterii mechanicznej z kołem zamachowym (konkurencyjne Porsche 919 Hybrid korzysta z baterii litowo-jonowych). Audi zdecydowało się na najmniejszy rozmiar układu hybrydowego, czyli przedział do 2 MJ (przepisy zezwalają na 4, 6 lub 8 MJ). Przykładowo oznacza to zastrzyk około 270 KM na czas 10 sekund na okrążenie w dowolnym momencie (w ubiegłym roku dozwolone było tylko 0,5 MJ przy prędkościach powyżej 120 km/h). O zapowiadanym wcześniej układzie odzyskiwania energii cieplnej Audi nie wspomina.

Audi R18 E-Tron Quattro

Nowe R18 E-Tron Quattro pojawi się już w ten weekend na oficjalnych testach przed trzecim sezonem World Endurance Championship na nitce Circuit Paul Ricard we Francji. Dwie sztuki auta poza Kristensenem poprowadzą Lucas Di Grassi, Loic Duval, Marcel Fassler, Andre Lotterer oraz Benoit Treluyer. W tym samym miejscu zobaczymy też nowe Porsche i Toyotę TS040 Hybrid, która jeszcze czeka na swoją premierę. Mistrzostwa WEC zaczną się już 20 kwietnia od 6-godzinnego wyścigu na torze Silverstone.

Skomentuj na forumUdostępnij