Aktualności
20.01.2014

Subaru WRX STI Skomplikowana sztuka

W listopadzie WRX stało się oddzielnym modelem w gamie Subaru, który uzbrojono w jednostkę o mocy 272 koni. Całkiem nieźle, ale nie wystarczająco na flagowy, zorientowany na osiągi okręt japońskiej marki. Ta rola przypada tylko autom ze znaczkiem STI. Tak się składa, że wylądował on właśnie na WRX.

Zupełnie nowa generacja w porównaniu do starej Imprezy WRX STI jest jeszcze lżejsza, jeszcze mocniejsza, jeszcze szybsza, bezpieczniejsza, oczywiście bardziej zaawansowana technicznie i... można tak jeszcze długo wyliczać. W stosunku do bazowego WRX poprawiono detale, pracę zawieszenia, układu kierowniczego, aerodynamikę (obowiązkowo wielkie skrzydło z tyłu) i silnik, które składają się na szczytowe osiągnięcie w obecnej ofercie Subaru.

Subaru WRX STI

Pod maską auta drzemie 2,5-litrowy, 4-cylindrowy silnik typu boxer z turbodoładowaniem i systemem zmiennych gaz rozrządu Dual AVSC (Active Valve Control System). W specyfikacji amerykańskiej (model zadebiutował na otwartej do 26 stycznia wystawie w Detroit) jednostka generuje 309 koni mechanicznych oraz 393 niutonometry, które wędrują do wzmocnionej, ręcznej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach. Standardem jest m.in. system pomagający ruszyć na wzniesieniu.

Subaru WRX STI

Tegoroczne WRX STI bazuje na podwoziu z układem przeniesienia napędu na wszystkie cztery koła DCCD SAWD (Driver Controlled Center Differential / Symmetrical All-Wheel Drive), w którym tryb pracy centralnej go mechanizmu różnicowego zależy od kierowcy. W normalnych warunkach 41% momentu obrotowego przekazywane jest na przednią oś, a pozostałe 59% na tylną. Z przodu znajduje się mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu o konstrukcji helikalnej, z tyłu mechanizm Torsen z ograniczonym poślizgiem i funkcją inteligent ego rozdziału momentu pomiędzy poszczególne koła.

Subaru WRX STI

Planetarny, centralny mechanizm różnicowy może pracować w jednym z trzech, automatycznych trybów. Dodatkowo jest tryb ręczny, w którym kierowca może wybrać jeden z sześciu poziomów zblokowania układu. Do tego dochodzą między innymi systemy: 2-poziomowy Active Torque Vectoring (Normal, Traction), 3-poziomowy Vehicle Dynamics Control (Normal, Traction, Off) oraz zarządzające całością Subaru Intelligent Drive, pracujące także w trzech trybach (Intelligent, Sport lub Sport Sharp).

Subaru WRX STI

Sprzedaż WRX STI ruszy od limitowanej do 1000 egzemplarzy serii Launch Edition. Jej główne znaki szczególne to: błękitny lakier WR Blue, 18-calowe felgi BBS w kolorze złotym, specjalnie dobrana tapicerka oraz dźwignia skrzyni zmiany biegów o krótkim skoku. Subaru na razie nie zdradza ceny auta, jego osiągów, ani specyfikacji na pozostałe rynki, na których WRX STI będzie z pewnością bardzo pożądane.

Skomentuj na forumUdostępnij