Aktualności
01.11.2013

Muzeum Porsche 60 lat super samochodów

Porsche utworzyło w fabrycznym muzeum czasową ekspozycję, poświęconą najważniejszym super samochodom, które zbudowało w ciągu ostatnich sześciu dekad. Na piedestale znalazły się modele 550 Spyder, 904 Carrera GTS, 911 Turbo RS, 959 S, 911 GT1 oraz Carrera GT. Większość z nich to wyjątkowe egzemplarze.

Najstarszym okazem w tym gronie jest model 550 Spyder, który został wylansowany w 1953 roku jako równowaga dla wyścigowych roadsterów budowanych na podzespołach Porsche przez prywatne osoby. Fabryczna propozycja to 3,6-metrowy roadster o suchej masie 685 kilogramów, dla którego zaprojektowano słynną, płaską "czwórkę" o pojemności 1,5 litra. Kariera silnika, który także staną w muzeum, pozwala o nim mówić jako o jednej z najbardziej udanych jednostek w całej historii firmy.

Porsche 60 years of super sportscars

Umieszczony centralnie boxter z czterema wałkami rozrządu produkował 110 koni mechanicznych mocy i 129 niutonometrów momentu obrotowego. Niewielkiemu Porsche pozwalało to na rozwinięcie 100 km/h w niecałe 10 sekund i rozpędzenie się do 220 km/h. Egzemplarz 550 Spydera, który stanął w muzeum, to pierwsza sztuka sprzedana prywatnej osobie. W styczniu 1955 roku otrzymał ją kierowca wyścigowy, Kurt Ahrens.

Porsche 550 Spyder

Model 904 Carrera GTS to coupe z co najmniej 155-konnym silnikiem o pojemności 2 litrów, który pod koniec kariery miał już 185 KM. Maszyna zasłynęła przede wszystkim w wyścigach, wygrywając od roku 1963 do połowy lat siedemdziesiątych przeszło 300 z nich. Wyjątkowym egzemplarzem jest kolejne, jeśli chodzi o wiek, auto: jedyna sztuka 911 Turbo RS z lekką karoserię zaadoptowaną z coupe 911 Carrera RS.

Porsche 911 Turbo RS

Turbo RS powstało na specjalne zamówienie Herberta von Karajana, austriackiego dyrygenta. Porsche to trafiło nawet na okładkę jego płyty pod tytułem "Famous Overtures". Samo 911 Turbo pojawiło się na rynku w 1975 roku jako jeden z pierwszych, seryjnych samochodów z turbosprężarką. Do napędu służył tu 6-cylindrowy, 3-litrowy boxer, z którego wyciśnięto 260 KM. Auto rozpędzało się do 100 km/h w czasie 5,5 sekund - ponad o sekundę krócej, niż cokolwiek innego w tym przedziale mocy i ceny!

Porsche 959 S

W środku skali znajduje się rzadkie 959 S, które nawet dziś nie ustępuje wielu samochodom sportowym. Seria S, wypuszczona w 29 egzemplarzach pod koniec produkcji, bazowała na autach zachowanych oryginalnie na potrzeby Porsche. Wśród wielu wprowadzonych tu poprawek znalazła się obejmująca silnik, którego moc zwiększono z 450 do 515 koni mechanicznych. Dzięki temu prędkość maksymalna auta skoczyła z 315 aż do prawie 340 km/h. Był rok 1988 i rozwinięcie 100 km/h zajmowało tylko 3,5 sekundy!

Porsche 911 GT1

Model 911 GT1 to wspomnienie wygranej Porsche w 1998 roku w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w klasie GT1, która wymagała od producentów zbudowania samochodów do poruszania się po zwykłych drogach. Porsche deklaruje, że od roku 1996 zbudowało 21 takich aut - na każdy rok przypadała nowa generacja. Auto w specyfikacji 1998 powstało najprawdopodobniej tylko w jednym egzemplarzu. Zasilał je 3,2-litrowy, podwójnie doładowany silnik 6-cylindrowy, który produkował 610 KM. Rozwinięcie 100 km/h zajmowało tej bezcennej bestii 3,3 sekundy.

Porsche Carrera GT

Wystawę, którą będzie można oglądać do połowy marca przyszłego roku, zamyka jak najbardziej współczesne Porsche Carrera GT. Pojazd jako prototyp zadebiutował w 2000 roku w Paryżu i wszedł do sprzedaży blisko dziesięć lat temu. W przeciwieństwie do przodków maszyna nie miała wiele wspólnego ze sportami motorowymi, a do jej napędu nie posłużył silnik typu boxer, ale 5,7-litrowe V10. Moc 612 KM pozwalała na rozwinięcie 100 km/h w czasie 3,6 sekund. Za nowości Carrera GT kosztowała 450 tysięcy euro, dziś kosztuje niewiele mniej. Na szczęście na wejście do muzeum Porsche potrzeba tylko 8 euro.

Skomentuj na forumUdostępnij