Aktualności
26.04.2013

Audi TT Ultra Quattro Ekstremalne odchudzanie

W wyścigach długodystansowych Audi stawia tylko na hybrydy, reprezentowane przez prototypy R18 E-Tron Quattro. Obok nich jeszcze nie tak dawno startowały spalinowe R18 Ultra, w których "Ultra" odnosiło się do nowoczesnej kuracji odchudzającej. Technologia ta szuka szerszego zastosowania w TT Ultra Quattro.

TT Ultra Quattro to na chwilę obecną jedynie pokazowy koncept, ale nie wykluczone, że zastosowane tu patenty zobaczymy w niedalekiej przyszłości w autach seryjnych. Inżynierowie z Ingolstadt i Neckarsulm odchudzili aluminiowy kadłub auta o 43 kilogramy, a na wszystkich przyczepianych do niego panelach karoserii oszczędzili kolejne 57 kilogramów. Oprócz części ze stopów aluminium najważniejsze role odegrały tu elementy z włókien węglowych i magnezu.

Audi TT Ultra Quattro

W środku TT znalazły się kubełkowe fotele z włókien szklanych, zaadoptowane prosto z większego R8 GT, dzięki którym pozbyto się kolejnych 22 kilogramów. Kolejne oszczędności to: nowy akumulator, tarcze hamulcowe ze spieków ceramicznych z przodu, tytanowy układ wydechowy, sprężyny zawieszenia nie ze stali ale z włókien szklanych oraz obręcze felg z włókien węglowych, które pozwoliły na pozbycie się 20 kilogramów masy nieresorowanej.

Audi TT Ultra Quattro

Koncepcja Ultra zamyka się łącznie w skromnych 1111 kilogramach i napędzana jest lżejszą o 25 kilogramów, 2-litrową jednostką TFSI z nowym blokiem, wałem korbowym, wałkami wyrównawczymi, kołem zamachowym, miską olejową i mniejszymi elementami. Parametry silnika podniesiono do 310 koni mechanicznych i 400 Nm, które lądują na wszystkich kołach. Na każdy KM przypada tylko 3,6 kilogramów, a auto katapultuje się od zera do 100 kilometrów na godzinę w czasie 4,2 sekund. Prędkość maksymalna sięga 280 km/h.

Audi TT Ultra Quattro

Audi TT Ultra Quattro zadebiutuje już w przyszły weekend podczas cyklicznego spotkania miłośników grupy Volkswagena nad jeziorem Wörthersee w Austrii. Poza konceptem marka pokaże pełną gamę modeli z serii RS, rajdowe Sport Quattro S1, wyścigowe RS5 DTM oraz wyścigowe R18 E-Tron Quattro - w sumie osiem modeli drogowych i cztery wyczynowe.

Skomentuj na forumUdostępnij