Aktualności
18.03.2013

12 Hours of Sebring Pożegnanie z LMP1

Pierwszy, tegoroczny wyścig z prototypami klasy LMP1 jest już za nami. Były nim sześćdziesiąte pierwsze, 12-godzinne zmagania na pętli Sebring na Florydzie, czyli pierwsza eliminacja pucharu American Le Mans Series. Faworytem zawodów były dwa zespoły Audi, które wystartowały w samochodach hybrydowych.

Tegoroczne Mobil 1 Twelve Hours of Sebring było pierwszą edycją wyścigu, w którym pojawiły się hybrydowe Audi R18 i pierwszą z autem z napędem quattro od czasów startów niemieckiej marki w serii IMSA GTO w 1989 roku. Było to jednocześnie ostatnie Sebring, w którym zobaczyć można było samochody klasy LMP1. Za rok nad wyścigiem panowanie obejmie nowa seria United SportsCar Racing, będąca połączeniem seriali ALMS i Grand-Am, w której znajdą się prawie wszystkie dotychczasowe klasy, oprócz P1 właśnie.

Audi R18 E-Tron Quattro

Audi wystawiło do wyścigu dwie sztuki R18 E-Tron Quattro: jedną w zeszłorocznej specyfikacji i jedną w specyfikacji na rok 2013, ze zmnienioną aerodynamiką i innymi poprawkami. Maszyny zdominowały wyścig, zaczynając już od rekordowych kwalifikacji, które wygrały z różnicą czasów między sobą wynoszącą zaledwie 0,009 sekundy. Hybrydowe R18 było o prawie 2 sekundy szybsze na okrążeniu od zeszłorocznego, konwencjonalnego R18 TDI i o ponad 1,1 sekndy szybsze od poprzedniego rekordu kwalifikacji, który padł w 2007 roku pod koładmi R10 TDI.

Audi R18 E-Tron Quattro

Linię mety jako pierwsza przekroczyła załoga Fassler, Jarvis, Treluyer w zeszłorocznym R18, do której ekipa di Grassi, Kristensen, McNish po 364 okrążeniach straciła niecałe 7,7 sekund. Trzeci na mecie był prototyp Lola-Toyota ze stratą pięciu kółek. Wygrana Audi była pierwszym triumfem samochodu hybrydowego w Sebring. Dla samej marki, która startuje tu od 1999 roku, od którego wywalczyła 14 pole position i 24 miejsca na podium, było to już jedenaste zwycięstwo.

DeltaWing LMP1

W grupie LMP2 w Sebring wygrała ekipa Level 5 Motorsports w prototypie HPD ARX-03b, klasę PC zdominował zespół PR1 Mathiesen Motorsports w prototypie Oreca FLM09, wśród aut GT najszybsze było Cotvette Racing w Corvette C6.R, a w klasie GTC wygrał zespół Alex Job Racing w Porsche 911 GT3 Cup serii 997. Eksperymentalny prototyp DeltaWing z nowym silnikiem, osadzony w klasie P1, odpadł już po 9 okrążeniach w kłębach dymu. Zawiodła jednostka napędowa.

Skomentuj na forumUdostępnij