Aktualności
24.02.2013

Porsche 911 Pięćdziesiąte urodziny

We wrześniu 1963 roku na wystawie samochodowej we Frankfurcie światową premierę miało zupełnie nowe Porsche 901. Wkrótce później auto pojawiło się na rynku pod nazwą 911, która do dnia dzisiejszego wyznacza standardy w segmencie samochodów sportowych codziennego użytku. I tak jest już dokładnie od pięciu dekad!

Do dnia dzisiejszego 911 doczekało się siedmiu generacji, opracowanych i budowanych w Zuffenhausen i Weissach. Auto sprzedało się w rekordowej w swojej klasie ilości ponad 820 tysięcy egzemplarzy na całym świecie. Jak opisywał je sam Ferry Porsche: "911 to jedyny samochód, którym można wybrać się na safari w Afryce, wystartować w Le Mans, wybrać się do teatru lub przebijać przez miejski ruch Nowego Jorku".

2012 911 Carrera 4S Coupe i 1964 911 2.0 Coupe

Model 911 narodził się jako następca serii 356, sięgającej korzeniami do słynnego "Garbusa" spod znaku Volkswagena. Coupe napędzane było 6-cylindrowym, chłodzonym powietrzem boxerem o mocy 130 KM, który pozwalał na rozwinięcie imponujących 210 km/h. W roku 1965 pojawiło się 4-cylindrowe 912, a rok później 160-konne 911 S wyposażone po raz pierwszy w felgi Fuchs ze stopów aluminium.

1964 Porsche 911 T8 Prototype 901-1

W kolejnych latach model rósł w pojemność silnika i siłę, kolejne wersje i opcje. Pojawiła się wersja Targa, kabriolet i półautomatyczna skrzynia biegów, a Porsche jako pierwsza marka z Niemiec spełniło rygorystyczne normy emisji spalin obowiązujące na rynku USA. W roku 1972 pojawiło się słynne 911 Carrera RS z 2,7-litrowym boxerem, mocą 210 koni mechanicznych, masą niespełna 1000 kilogramów i charakterystycznym, kaczym kuprem.

1972 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Coupe

W roku 1973 weszła na rynek druga generacja, tak zwana seria G, którą produkowano aż do roku 1989. To za jej panowania, w roku 1974, pojawiło się pierwsze, wiekopomne 911 Turbo z 3-litrowym silnikiem o mocy 260 KM. Trzy lata później silnik powiększono do 3,3 litrów i wyposażono w intercooler, dzięki czemu jego moc skoczyła do 300 KM. Ulubieńcem kolekcjonerów w tej serii stało się 911 Carrera z 1983 roku z wolnossącym silnikiem o mocy 231 KM i pojemności 3,2 litrów.

1974 Porsche 911 S 2.7 Coupe

Trzecia generacja, znana wewnątrz Porsche jako typ 964, gotowa była w 1988 roku. Pierwsze samochody z tej rodziny dzieliły z poprzednikami tylko około 15% części, całą resztę zaprojektowano od nowa. Boxer o pojemności 3,6 litrów gwarantował w bazowej wersji moc 250 KM. Auta miały ABS, przekładnię Tiptronic, wspomaganie kierownicy, poduszki powietrzne i w Carrerze 4 napęd na wszystkie koła. W roku 1992 wariant Turbo wydzielał już 360 KM.

1990 Porsche 911 Carrera 4 3.6

Czwarta generacja, czyli typ 993, który pojawił się w 1993 roku, była ostatnią z silnikami chłodzonymi powietrzem. Model Turbo wyposażono po raz pierwszy w silnik z dwiema turbosprężarkami. Pojawiło się Turbo z napędem na wszystkie koła, 911 Targa ze szklanym, zsuwanym elektrycznie dachem, a także 911 GT2 celowane w purystów goniących za największymi prędkościami.

1999 Porsche 911 GT3

W roku 1997 pokazano rewolucyjną serię 996, zbudowaną od zera. Model z nowym, odchodzącym miejscami dość daleko od tradycji nadwoziem dysponował po raz pierwszy silnikiem chłodzonym wodą. Dzięki nowym, 4-zaworowym głowicom cylindrów 911 w tym wydaniu oferowało co najmniej 300 KM. W roku 1999 w ofercie pojawiło się 911 GT3, adresowane do amatorów wycieczek na tory wyścigowe, a jesienią 2000 roku pokazano 911 GT2, oferowane jako pierwsze 911 z tarczami hamulcowymi ze spieków węglowo-ceramicznych.

1998 Porsche 911 GT1 Evolution

Na bazie serii 993 i 996 przygotowano trzy generacje wyścigowego 911 GT1, a także ich niezwykłe, ściśle limitowane odpowiedniki o mocy sięgającej 600 koni mechanicznych, przeznaczone od poruszania się po drogach publicznych. Maszyny startowały między innymi w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, w którym zajęły dwa pierwsze miejsca w klasyfikacji generalnej w 1998 roku. Porsche kalkuluje, że aż dwie trzecie z blisko 30 tysięcy wygranych przez markę wyścigów, padło łupem modeli 911 właśnie.

2005 Porsche 911 Carrera S 3.8

Poprzednia, szósta generacja, oznaczona jako 997, została pokazana latem 2004 roku. Bazowa Carrera dysponowała 3,6-litrowym boxerem, który oferował 325 KM. W ofercie pojawiło się adaptacyjne zawieszenie, turbosprężarka o zmiennej geometrii, a z czasem bezpośredni wtrysk paliwa i dwusprzęgłowa skrzynia biegów. W sumie przygotowano aż 24 cywilne wersje 911, wśród nich potężne GT2 RS o mocy aż 620 koni mechanicznych, która pozwalała na rozpędzenie się do 330 km/h.

2011 Porsche 911 Carrera

Aktualna, siódma seria modelu, oznaczona jako rodzina 991, miała swoją premierę półtora roku temu. Bazowe 911 Carrera uzbrojono w 3,4-litrowego boxera o mocy 350 KM, połączonego z dwusprzęgłową przekładnią PDK lub po raz pierwszy na świecie ręczną skrzynią biegów o siedmiu przełożeniach. Wśród nowości znalazł się też system Porsche Dynamic Chassis Control. Jak na razie w tej serii pokazano Carrerę i Carrerę S w nadwoziu coupe i kabriolet oraz w wersji z napędem na tył lub cztery koła, a także wyścigowe GT3 Cup.

2013 Porsche 911 RSR

Na ostatniej prostej do swojego pierwszego startu jest zupełnie nowe 911 RSR, oparte na serii 991. Samochód będzie pierwszym krokiem Porsche na drodze powrotu z fabrycznym zespołem do 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Modele RSR będą w tym roku walczyły o wygraną w klasie GTE Pro. Za rok Porsche pojawi się we Francji z zupełnie nowym prototypem klasy LMP1, który będzie celował w siedemnaste już zwycięstwo marki w tym prestiżowym wyścigu (drugie na liście Audi ma na koncie 11 wygranych).

2012 911 Carrera 4S Coupe i 1964 911 2.0 Coupe

Okrągłe urodziny 911 upamiętniać będzie obecność marki na wielu imprezach, od Retro Classics w Stuttgarcie zaczynając oraz specjalne ekspozycje w Muzeum Porsche. W trasę po całym świecie, od Pebble Beach, poprzez Szanghaj, Goodwood, Paryż aż po Australię, wydelegowany zostanie zabytkowy egzemplarz 911 z 1967 roku. Wiosną fabryczne wydawnictwo Edition Porsche-Museum wypuści z kolei album "911x911".

Skomentuj na forumUdostępnij