Aktualności
07.09.2012

Formula Ford Małe jest szybkie

1-litrowa jednostka EcoBoost, nagrodzona tytułem Silnika Roku 2012, pracuje już we Fieście, Focusie, B-Maxie oraz C-Maxie. W ostatnich dniach została zapowiedziana także dla najnowszego Mondeo i poszła o co najmniej krok dalej: wylądowała w bolidzie liczącej już 45 lat Formuły Ford. Ale nie w takim zwykłym...

Obecny, zaprojektowany od zera ścigacz Formuły Ford zadebiutował dokładnie rok temu z 1,6-litrową jednostką EcoBoost o mocy 180 koni mechanicznych. Jego najnowsza interpretacja to jedyny w swoim rodzaju egzemplarz z turbodoładowanym, 3-cylindrowym silnikiem EcoBoost o pojemności tylko 999 centymetrów sześciennych z prawem do... poruszania się po zwykłych drogach (mamy światła, błotniki, luterka, klakson)!

Formula Ford

Jednoosobowa maszyna w takim wydaniu dysponuje mocą aż 205 koni mechanicznych (w Focusie 1-litrowy silnik rozwija maksymalnie 125 KM), która przekazywana jest poprzez ręczną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach. To ma pozwalać na rozpędzenie się do 100 km/h w niecałe cztery sekundy i rozwinięcie prędkości maksymalnej ponad 255 km/h, którą póki co zweryfikowano tylko na kalkulatorze.

Formula Ford

Jeszcze ciekawsze są wyniki na stacji benzynowej. Przy stałej prędkości 56 kilometrów na godzinę spalanie auta ma sięgać 2,4 litrów na sto kilometrów, a przy 120 kilometrach na godzinę tylko o 2,6 litrów więcej. Ale to nie spalanie jest motywem przewodnim tego projektu. Chodzi w nim o coś zupełnie innego. Sedno sprawy leży na pętli "Zielonego Piekła".

Formula Ford

Aby udowodnić, że nie tylko duży może więcej Ford wybrał się ze swoją maszynką na pętlę Nürburgring Nordschleife. Wynik: siedem minut i dwadzieścia dwie sekundy i jedenaste miejsce w tabeli samochodów dopuszczonych do ruchu drogowego. W tyle zostało między innymi Ferrari Enzo, Lamborghini Aventador i Pagani Zonda. Małe jest szybkie, ale nie jest niestety na sprzedaż...

Skomentuj na forumUdostępnij