Aktualności
13.08.2012

Mercedes-Benz 540 K Legenda z kompresorem

W okresie międzywojennym wybór głów państw i gwiazd filmowych w kwestii środków lokomocji padał często na samochody marki Mercedes-Benz. Nic dziwnego. Z myślą o takich najbardziej wymagających klientach opracowano modele serii 500 K i 540 K, które budzą zachwyt nawet osiemdziesiąt lat po ich zbudowaniu.

Za sportowe i luksusowe auta marki Mercedes-Benz w latach dwudziestych odpowiadał Ferdinand Porsche, ale serię 500/540 zaprojektowano już pod dowodzeniem Hansa Nibela. Luksusową limuzynę 500 K pokazano na wystawie w Berlinie w 1934 roku. Napędzana była rzędowym, ośmiocylindrowym silnikiem o pojemności 5 litrów i mocy 100 KM bez udziału sprężarki. Z aktywnym kompresorem generowała 160 KM, co przeszło 2,5-tonowej maszynie pozwalało na rozwinięcie 160 km/h.

Mercedes-Benz 540 K Spezial Roadster

W roku 1936 pojawił się 540 K z silnikiem powiększonym do 5,4 litrów i mocy 180 KM (wolnossące 115 KM), który rozpędzał się do 180 km/h. Modele oferowano z różnymi wersjami nadwoziowymi, otwartymi i zamkniętymi, z przewagą tych pierwszych, które w większości projektowano w fabrycznym zakładzie Sindelfngen. Łącznie zbudowano w zależności od źródeł 342-354 sztuki serii 500 K oraz 319-444 sztuki serii 540 K, z których wiele pojawiło się w pochodach rządu III Rzeszy. Do dziś to jedne z najpiękniejszych i najcenniejszych aut marki Mercedes-Benz, jakie kiedykolwiek powstały.

Mercedes-Benz 540 K Spezial Roadster

Jeden z egzemplarzy 540 K Spezial Roadstera pojawi się już w najbliższy weekend na aukcji w Pebble Beach. Mowa o maszynie na podwoziu numer 130949, która należała do arystokratycznej rodziny von Kriegerów. Auto zamówiono w kwietniu 1936 roku w cenie 28 tysięcy marek i odebrano w sierpniu. Pojazd wyposażono między innymi w najwyższej klasy radioodbiornik Telefunken, który kosztował 1045 marek. Samochód, który od połowy lat pięćdziesiątych nie był używany, opuścił rodzinę von Kriger dopiero w 1994 roku.

Mercedes-Benz 540 K Spezial Roadster

Od roku 1999 auto należy do obecnego właściciela, który poddał je w kolejnych latach pieczołowitemu procesowi odrestaurowania. Ukończone auto pokazano w 2004 roku na konkursie elegancji w Pebble Beach. Dziś to jeden z najlepiej zachowanych 540 K, jeśli nie ten najwspanialszy. Orientacyjna wartość roadstera nie jest podawana do wiadomości publicznej. W ubiegłym roku sprzedano kilka sztuk modelu 540 K Spezial Roadster. Licytacja tej najdroższej, zbudowanej na podwoziu numer 154140, zakończyła się na 9,7 milionach dolarów. UPDATE: Licytacja prowadzona przez Gooding & Company zakończyła się sumą 11,77 milionów dolarów i sprzedażą samochodu (obecnie to prawie 38,6 mln złotych).

Skomentuj na forumUdostępnij