Aktualności
03.07.2012

Sergio Pininfarina Nie żyje senior rodu

Minionej nocy w wieku niespełna 86 lat w swoim rodzinnym domu zmarł Sergio Pininfarina, syn Battisty "Pinin" Fariny i ojciec Andrei Pininfariny, który zginął tragicznie w 2008 roku. Przez prawie pół wieku to właśnie do niego należało ostatnie słowo odnośnie modeli, które kreślono we włoskim studiu.

Sergio Pininfarina urodził się 8 września 1926 roku w Turynie. W roku 1950 ukończył tamtejszą politechnikę i rozpoczął pracę w rodzinnym zakładzie Carrozzeria Pinin Farina. Od 1960 roku zarządzał firmą (rok później zmienił nazwisko z Farina na Pininfarina), a w roku 1966 po śmierci ojca objął fotel prezesa. Od roku 2006 cieszył się tytułem prezesa honorowego, ale w ostatnich latach prawie całkowicie wycofał się z życia publicznego.

Sergio Pininfarina

Za czasów Sergio w Pininfarinie pojawił się między innymi jeden z pierwszych na świecie i pierwszy we Włoszech tunel aerodynamiczny do badań modeli w skali 1:1, a w roku 1986 firma weszła na włoską giełdę. Oprócz pracy w rodzinnym przedsiębiorstwie piastował stanowiska w dziesiątkach firm na całym świecie i funkcje polityczne (między innymi w radzie nadzorczej Ferrari). W roku 2005 został dożywotnio mianowany senatorem. Wśród dziesiątek wyróżnień otrzymał m.in. członkostwo w European Automotive Hall of Fame.

Sergio Pininfarina

Wśród prac Sergio Pininfarina królują oczywiście modele Ferrari (250 GT, 250 P/5, Modulo, Testarossa, Enzo czy 612 Scaglietti), ale nie brakuje również innych marek. Włoch odpowiadał między innymi za wygląd Peugeota 406 Coupe, Fiata 124 Spider, Lancii Beta Montecarlo, Alfy Romeo Spider (słynna "Duetto"), aktualnego Maserati Quattroporte, Bentley'a Azure, Cadillaca Allante oraz jedynego w swoim rodzaju Chevroleta Corvette Rondine.

Sergio, Adrea i Paolo Pininfarina

Obecnie funkcję prezesa w Pininfarine sprawuje drugi syn Sergio, Paolo Pininfarina, który przeją ją po zmarłym bracie. W ubiegłym roku sytuacja finansowa zmusiła firmę to zaprzestania produkcji samochodów (ostatnio były to Alfa Romeo Brera i Spider, Ford Focus CC, Mitsubishi Colt CZC oraz Volvo C70). W maju tego roku włoska firma zapowiedziała, iż w sezonie 2012 zamierza osiągnąć pierwsze zyski od roku 2004. W rękach rodziny Pininfarina pozostaje jej 77% akcji.

Skomentuj na forumUdostępnij