Aktualności
02.05.2011

Nissan Leaf Nismo RC Krótki dystans

Nissan Leaf, który zgarnął już tytuł europejskiego i światowego samochodu roku 2011 oraz kilka mniejszych wyróżnień, trafił w ręce speców oddziału Nissan Motorsport. To, co wyszło spod ich ręki ucieka pospiesznie ze zwykłych ulic na tory wyścigowe, prezentując wizję sportów motorowych niedalekiej przyszłości.

Pojazd, o którym mowa to koncepcyjny Leaf w wydaniu Racing Competition - karbonowa wyścigówka, która z modelu cywilnego przenosi tylko to, co niezbędne, zgłaszając gotowość do akcji. Po drugiej parze drzwi, tylnych siedzeniach, bagażniku, systemie audio, nawigacji czy dywanikach znanych z modelu cywilnego nie pozostał ślad. Najważniejsza wspólna cecha to oczywiście elektryczny napęd, oparty na litowo-jonowych bateriach.

Nissan Leaf Nismo RC

Wyścigowy Leaf został zbudowany na karbonowym monocoque, które przykryto 3-częściowym nadwoziem. Rozstaw osi w porównaniu do modelu seryjnego skrócono o 9,9 cm, całe auto wydłużono o 2 cm i poszerzono o 17 cm. Wysokość samochodu zmalała aż o 35 cm, a prześwit spadł do 6,1 cm. Aż o blisko 40% obniżono masę własną samochodu - w Leafie RC sięga ona tylko 938 kilogramów.

Nissan Leaf Nismo RC

Zmodyfikowany układ napędowy RC sprowadza się przede wszystkim do przeniesienia baterii, silnika i falownika za plecy kierowcy oraz przekazania napędu na tył zamiast na przód. Silnik elektryczny rozwija 109 KM i 280 Nm, a ładowanie baterii do 80% przy użyciu wysokonapięciowego portu zajmuje tylko 30 minut. Auto rozwija prędkość 100 km/h w 6,85 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 150 km/h. Baterie w warunkach rywalizacji pozwalają na ściganie się przez... około dwadzieścia minut.

Nissan Leaf Nismo RC

Z wiadomych względów Leaf RC nie będzie startował w wyścigach, a jego publiczne występy ograniczą się do pokazowych przejazdów na licznych imprezach samochodowych organizowanych w tym roku. W tym czasie koncept ma służyć jako muł testowy nowych technologii Nissana, pozwalających na podniesienie użyteczności elektrycznych układów napędowych na długich dystansach i stworzenie przyszłej, elektrycznej serii wyścigowej. Seryjny Leaf weźmie za to w tym roku udział w wyścigu na... Pikes Peak w otwartej w ubiegłym sezonie klasie aut elektrycznych.

Skomentuj na forumUdostępnij