Aktualności
17.04.2010

BMW 328 Kamm Coupe Światowa premiera... sprzed 70 lat

Jak co roku z okazji Concorso d'Eleganza Villa d'Este niemieckie BMW pokaże specjalny koncept, który wystąpi poza konkursem. W tym roku będzie to coupe sprzed kilku lat, upamiętniające 70 rocznicę wygranej w Mille Miglia. Obok niego pojawi się również niezwykłe 328 Kamm Coupe.

Kamm Coupe zniknęło z pola widzenia blisko 60 lat temu. Prototyp, stanowiący krok milowy w sportach samochodowych nie tylko dla BMW, w Villa d'Este pojawi się dzięki wysiłkom oddziału BMW Classic. Właśnie tam auto zostało kompletnie odbudowane i przywrócone do życia.

BMW 328 Kamm Coupe

328 zasłynął przede wszystkim wygraną w 1940 roku w Mille Miglia, GP Brescii i 24-godzinnym wyścigu na Spa-Franchorchamps oraz wygraną rok wcześniej w swojej klasie w Le Mans. Wkrótce po sukcesie w MM wszystkie pięć startujących tam sztuk modelu wywieziono z Monachium na wieś, aby zapobiec ich zniszczeniu podczas wojny. Wszystkie przetrwały, ale zostały po wojnie rozdzielone. W Niemczech pozostało tylko prototypowe Kamm Coupe, które wpadło w ręcę byłego szefa wyścigowego BMW. Niestety po wypadku na początku lat '50 pojazd nadawał się właściwie tylko na złom.

BMW 328 Kamm Coupe

Próby odbudowania samochodu na podstawie oryginalnej dokumentacji podjęto w połowie ubiegłej dekady. Zakończyły się one sukcesem - odbudowane 328 Kamm Coupe będzie miało swoją światową premierę już w przyszły weekend.

BMW 328 Kamm Coupe i BMW 328 Mille Miglia Bügelfalte

Na konkursie elegancji nad włoskim jeziorem Como (23-25 kwietnia) poza konceptami BMW zobaczymy również takie pojazdy, jak: Spada TS Codatronca, Bentley Continental Flying Star, Ferrari P540 Superfast Aperta, Frazer-Nash Namir oraz zupełnie nową Alfę Romeo TZ3 Corsa, przygotowywaną przez studio Zagato z okazji 100-lecia marki.

BMW 328 Mille Miglia Bügelfalte

Na tym nie koniec tegorocznych niespodzianek, związanych z modelem 328. Już 1 maja na aukcji Sporting Classics of Monaco prowadzonej przez RM Auctions pojawi się unikatowe 328 Mille Miglia "Bügelfalte". Egzemplarz z podwoziem numer 85032 powstał w maju 1937 roku i napędza go 6-cylindrowy silnik o pojemności 2-litrów i mocy około 130 KM (drogowy 328 rozwijał o 50 KM mniej), połączony z 4-stopniową skrzynią biegów.

BMW 328 Mille Miglia Bügelfalte

85032 zaliczył występ w Le Mans, starty w Donington Tourist Trophy, ósme miejsce w ostatnim przedwojennym Mille Miglia oraz dwa zwycięstwa z rzędu w 4-dniowym Alpenfajrt. Jesienią 1939 roku samochód gruntownie przebudowano, wyposażając go między innymi w jeszcze bardziej opływowe nadwozie i zmniejszając jego masę własną. Tak powstał "Bügelfalte" (nad kształtami nadwozia w tunelu aerodynamicznym z modelem w skali pracował Wunibald Kamm). W Mille Miglia w 1940 roku zajął szóste miejsce. Jedyny w swoim rodzaju "Bügelfalte" (w muzeum BMW spoczywa wierna replika) ma wszystko, co potrzeba do osiągnięcia na licytacji rekordowej ceny.

Skomentuj na forumUdostępnij