Aktualności
01.10.2009

Audi A5 Aluminium Studium lekkości

Audi na przykładzie coupe A5 rozwija koncepcję autorskiej, aluminiowej, przestrzennej ramy nośnej (pojazdy z szerokiem wykorzystaniem stopów aluminium koncern produkuje już przeszło 15 lat, pierwsze było A8). Pierwsze, upublicznione właśnie wyniki testów są bardzo obiecujące, a ubytek masy całego samochodu znaczący.

Dzięki wymianie stalowych elementów na aluminiowe ASF (Audi Space Frame) masa coupe spadła aż o 110 kilogramów (prototyp waży 1310 kg, podczas gdy model seryjny 1420 kg). A to oznacza mniejszy wysiłek dla układu hamulcowego, zawieszenia oraz silnika, co pociąga też za sobą ubytek kolejnych kilogramów.

Audi A5 Aluminium

Prototypowy, aluminiowy egzemplarz wyposażono w 2-litrową, turbodoładowaną jednostkę TSI o mocy 211 KM. W przeliczeniu oznacza to 161 KM na tonę i 6,2 kg na jeden KM. To niewiele gorzej, niż ważące 1,54 tony, podstawowe A5 z 265-konnym V6 o pojemności 3,2 litrów na pokładzie (odpowiednio 172 KM i 5,8 kg). Producent jednocześnie zaznacza, iż aluminiowe A5 spalałoby nawet do 0,5 litra paliwa na 100 km mniej, niż jego stalowy odpowiednik.

Model stanowi aktualnie jedynie bazę doświadczalną i koncern nie planuje jego produkcji. Być może podobne rozwiązania zobaczymy w kolejnej generacji A5?

Skomentuj na forumUdostępnij