Marks-Moir

Zdjęcie Marks-Moir

Marks Motor Contruction to jedno z kilkudziesięciu przedsiębiorstw, które przed drugą wojną światową starały się o uruchomienie produkcji samochodów własnego pomysłu w Australii. Pierwszy prototyp marki, za którą stał dentysta A.R. Marks oraz inżynier W.A. Moir, wyprzedzał swoje czasy o kilka dekad.

Punktem wyjścia dla auta Marks-Moir był projekt jednego z pierwszych, australijskich automobili Alfreda Swinnertona z 1914 roku, który eksperymentował z nowym typem karoserii. W pierwszym prototypie twórcy poszli jeszcze dalej i całkowicie pozbyli się tradycyjnego, stalowego podwozia na rzecz innowacyjnej konstrukcji rodem z łodzi, która okazała się znacznie lżejsza i sztywniejsza. Cały pojazd zbudowano wokół kadłuba, który powstał ze specjalnie klejonych, zszywanych i wygładzanych warstw drewna i płótna (tak zwana technologia Consuta). Karoserię dwuosobowego roadstera i maskę silnika wykonano z aluminium.

Do napędu prototypu wykorzystany został silnik z Forda T, który - kolejna nowość - umieszczono w pozycji centralnej. Napęd przekazywała 2-stopniowa skrzynia biegów na kole otaczającym oraz pośrednia, 2-stopniowa przekładnia z przesuwnymi kołami zębatymi, co dawało w sumie cztery biegi. Moc na tylne koła przekazywano poprzez łańcuch bez obecności sprzęgła. Za wytracanie prędkości odpowiadały hamulce Alford & Alder, które umieszczono tylko przy przedniej osi. W aucie zastosowano później również mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.

Rewolucyjny automobil wszedł na rynek w 1924 roku, ale po licznych zmianach, między innymi z umieszczonym z przodu silnikiem Wolesley'a o mocy około 10 koni mechanicznych. Auto nie podbiło serc klientów i zakład Marks-Moir zakończył działalność w 1928 roku po zbudowaniu kilku lub kilkunastu egzemplarzy. Na patentach Marks-Moir swoje auta produkował także angielski Heron oraz australijski Southers Cross, który w 1933 roku przedstawił model z silnikiem o mocy 64 KM, zastąpiony już rok później maszyną na stalowym podwoziu.

Tekst: Przemysław Rosołowski

Zdjęcie Marks-Moir - zdjęcie 2