Zdjęcie Maserati Alfieri

Maserati Alfieri

  • 460 KM
  • 520 Nm
  • ? s
  • ? km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty i 10 sekund.

Rok 2014 to dla Maserati rok setnej rocznicy działalności. Z tej podniosłej okazji przygotowano specjalny serwis internetowy, wydano 350-stronicową książkę pod tytułem "Maserati - A century of history", a także zaplanowano szereg atrakcji dla właścicieli aut marki i jej miłośników, którzy o pojazdach z trójzębem na masce mogą tylko pomarzyć, w tym ekspozycję w Museo Casa Enzo Ferrari. W marcu podczas osiemdziesiątego czwartego salonu samochodowego w Genewie do zestawu urodzinowego dołączyło koncepcyjne coupe Alfieri.

Projekt firmy z Modeny nosi imię jednego z braci Maserati, który w pierwszym dniu grudnia 1914 roku założył w Bolonii warsztat samochodowy Societa Anonima Officine Alfieri Maserati. Oprócz Alfieri'ego, który wielbiąc prędkość niejednokrotnie wcielał się w rolę kierowcy wyścigowego lub towarzyszącego kierowcy mechanika, przedsięwzięcie wspierali Ettore i Ernesto. Później dołączył do nich najstarszy w tym gronie Bindo. Pierwszy samochód marki, wyścigowe Tipo 26, pojawił się dopiero dwanaście lat później. Po prawie stu latach Maserati jest silne jak nigdy przedtem: w 2013 roku firma sprzedała 15,4 tysiące samochodów w porównaniu do 6,2 tysięcy rok wcześniej.

Koncept Alfieri został zaprojektowany w turyńskim Maserati Centro Stile przez zespół młodych stylistów pod dyrekcją Marco Tencone i pod nadzorem Lorenzo Ramaciotti'ego. Obaj kilkadziesiąt miesięcy wcześniej czuwali nad przygotowaniem szóstej generacji limuzyny Quattroporte i mniejszego, czterodrzwiowego Ghibli. Kształty auta były inspirowane słynnym, powstałym z myślą o wyścigach coupe A6 GCS (co należy rozwijać jako Alfieri 6 cylindri, Ghisa, Corsa, Sport), które w pierwszej połowie lat pięćdziesiątych popełniło studio Pininfariny. Rysowanie samochodu rozpoczęto od przysłowiowej, czystej kartki papieru w lecie 2013 roku.

Na zewnątrz uwagę zwracają: wklęsła osłona chłodnicy, światła wykonane w technologii LED, zaprojektowane specjalnie dla tego konceptu, kute ze stopów aluminium felgi o średnicy 20 cali z przodu i 21 cali z tyłu oraz linia boczna, w której karoseria wcina się w szybę, lub odwrotnie. Nadwozie konceptu Alieri oblano lakierem Steel Flair, a detale w postaci ramion felg, zacisków hamulcowych, grilla, wylotów kanałów powietrznych z boku, dyfuzora z tyłu i końcówek wydechu pokryto błękitnym lakierem Maserati Blue. Tym samym kolorem wykonano także podpis zmarłego w 1932 roku Alfieri'ego, który wyciągnięto z archiwalnych dokumentów marki i wyrzeźbiono na miejscu tablicy rejestracyjnej z tyłu.

Minimalistyczne wnętrze pojazdu ma nawiązywać do takich modeli, jak 3500 GT oraz 5000 GT, które produkowano w drugiej połowie lat pięćdziesiątych. Deska rozdzielcza zawija się wokół ekranu TFT i cyfrowych zegarów, kabinę wypełnia skóra oraz detale z miedzi i aluminium, a podłoga w nawiązaniu do samochodów wyścigowych sprzed sześciu dekad stylizowana jest na utlenioną stal. Tylne fotele mają składane oparcia, dzięki czemu można łatwo zwiększyć przestrzeń bagażową, co w samochodach klasy GT nie jest wcale normą. Całość wykonano ręcznie.

W pełni sprawny, 2+2-osobowy pojazd zbudowano na podwoziu prosto z wyczynowego GranTurismo MC Stradale. O dwadzieścia cztery centymetry skrócono rozstaw osi: Alfieri to nie tyle zwiastun następcy GranTurismo, co zupełnie nowego modelu, plasowanego nieco niżej. Do napędu Włosi wykorzystali 4,7-litrowe, atmosferyczne V8, które wyciąga 460 koni mechanicznych oraz 520 niutonometrów. Silnik zespolono w układzie typu transaxle z nowym wydechem, mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu oraz z 6-stopniową przekładnią z systemem sterowania MC Shift, która wysyła moc na tylne koła. Inne parametry auta nie są tym, co Maserati uznało za stosowny temat do publicznych debat. Przy każdym z kół znalazły się węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe z MC Stradale.

Lorenzo Ramaciotti: "Alfieri wyznacza punkt przejścia między setką lat chwalebnej historii marki, a jej przyszłością, która rozpościera się przed nami. Nie mogę obiecać, że w ciągu dwóch najbliższych lat zobaczymy to auto na ulicach, ale jestem pewien, że zobaczymy coś bardzo podobnego." Auto takie miałoby zadebiutować niedługo po luksusowym SUV'ie Levante i konkurować z Porsche 911 oraz Jaguarem F-Type.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 09.03.2014

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 44)
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 1
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 2
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 3
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 4
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 5
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 6
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 7
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 8
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 9
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 10
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 11
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 12
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 13
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 14
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 15
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 16
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 17
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 18
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 19
  • Maserati Alfieri - Zdjęcie 20
Zdjęcia: Maserati Dane techniczne i osiągi
Rocznik2014
Typkoncept
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV8
  Położenieprzód
  Pojemność4691 cm³
  Moc460 KM
  Moment obrotowy520 Nm
Napędtył
WYMIARY
Masabrak danych
Długość4590 mm
Szerokość1930 mm
Wysokość1280 mm
Rozstaw osi2700 mm
Opony przód20''
Opony tył21''
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maks.brak danych
Inne prezentacje